Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
pseudonym

Båtmässan 2023 Göteborg

Rekommendera Poster

Med knappt 14 dagar kvar till årets inomhusmässa på västkusten, ska ni gå dit och vilka förväntningar finns det? Ska du byta båt, köpa elektronik eller vad?
 

https://batmassan.se

6DB8A22C-B9CD-4C1A-AEC1-DC513306B341.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju några år sedan senast, det var ju nån slags pandemi som förhindrade sådana här arrangemang, så jag får väl gå dit och kolla på antikvariatiska böcker, provsmaka korv, se demonstrationer av olika mirakelmedel, få glasögonen preparerade med immskyddsmedel, köpa kaffe och smörgås för en hundring eller mer. Men det är ju svårt att finna korvförsäljarna bakom alla som kränger elektroniska navigationshjälpmedel. Och på bottenplan är det ju omöjligt att navigera, där står det ju en massa båtar uppställda i vägen vart man än går...

Men jag har ju några fribiljetter som inte får förfaras.

  • Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte ens att den hade överlevt pandemin. Jag var helt säker på att båtmässorna, som redan innan kändes svårmotiverade, inte skulle klara ett par års uppehåll.

Återstår väl att se om detta blir en sista suck, eller om det verkligen finns en marknad kvar.

 

Men jag kanske går dit.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar ju på mässan i Stockholm som jag så klart ska gå på.

Jag tycker det alltid är kul att se olika lösningar på elektronik och energilagring och titta på hur layouten och inredningen i nya båtar förändras.

Köpa något? Nej, tror inte det även om det naturligtvis finns en önskelista på lite prylar.

Skulle tex behöva uppgradera plottern men "sjökortslyftet" har effektivt skjutit det projektet i sank :( så jag får nog vänta något årtionde.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas kunna besöka båda mässorna i år men det blir väl att kika på tillbehör och kolla efter bra lösningar på de nya båtarna som man kan använda på sin gamla skorv 😊
Ja å skulle man plötsligt få onödigt mycket pengar kan ju vara bra att veta ungefär vad man ska köpa för ny båt :D

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag hoppas kunna besöka båda mässorna i år men det blir väl att kika på tillbehör och kolla efter bra lösningar på de nya båtarna som man kan använda på sin gamla skorv 😊
Ja å skulle man plötsligt få onödigt mycket pengar kan ju vara bra att veta ungefär vad man ska köpa för ny båt :D

Skulle man vinna onödigt mycket € så finns det ingen båt/fartyg på denna mässan iallafall som passar mina preferenser. Säg 100 miljoner på Eurojackpot så finns det andra alternativ.

Fann dock något intressant ändå, Lilla Kålviks båtbyggeri. https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/lilla-kalviks-batbyggeri-sticker-ut/?fbclid=IwAR2Y-jLvREJ9W8chBoP_U9aLhwUM9ykUy2akQ2lcwq-lHPkbcCDxXBwTg8U

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag håller till på andra sidan landet, så jag väntar in den i Stockholm.
Har faktiskt besökt den i Göteborg ett år, det var trevligt men den var tyvärr ännu mindre än den i Stockholm, som krympt betänkligt.

Vad skall jag göra där då den kommer... tja, slå ihjäl en dag, klämma och känna på saker, kolla på "veteranbåtshörnan", sno smarta idéer från båtar som jag sedan kan kopiera på min egen båt. Och köpa salami, såklart. Jag hoppas jag inte kommer skaffa en prova-på-prenumeration på en båttidning jag aldrig kommer läsa där man får med en pryl jag aldrig kommer använda - men det har hänt fler än en gång. Jag HOPPAS jag hittar en bra och billig lina som jag kan ersätta mitt spinnakerfall med, då det börjar bli gammalt och är rätt töjigt. Och så kommer jag gå ner i stora och dyra båtar jag är för snål för att köpa, och fnissa för mig själv och tänka "bara TRE duschar, skandal!"

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett par fribiljetter som känns trist att slänga. Frågade min gamle far om han inte ville följa med, men han skulle utomlands.. får se om jag får med en kompis.. barnen går ju in gratis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid - med undantag för pandemiåren - varit på båtmässan i Gbg. Ända sedan barnen var små (de är vuxna nu). Men i år är det ingen som är speciellt "tänd" på att åka på mässan.

 

Varför ?

Vi har nyss bytt båt, till en ny. En av de enda modellerna vi sett på 15 år som kunde matcha den vi hade och inte bara var gjord för penningstinna pensionärer och med alldeles för få sovplatser för sin storlek och pris. Suget efter att titta på "andra" båtar som man skulle vilja byta till är därmed noll.

Vi vet ju också att inget nytt kommer finnas där som man inte redan sett på nätet. Och knappt ens det, ett par hallar är ju översållade av mer eller mindre öppna båtar för fiske (?) och de lite större "bobåtarna" kan räknas på  handens fingrar.

 

Och så tillbehörssidan. Färre och färre har Mässerbjudande som man inte redan kan få på nätet. Och det är dessutom ofta inga erbjudanden heller. Samt att många mest vill visa sina prylar, köpa får man göra vid en senare kontakt. Fast en del verkar inte vilja visa sina prylar heller, kan uppträda helt ointresserade....

 

Godis skall jag inte köpa och äta så mycket av säger min doktor. Sedan kan jag inte låta bli när jag är där i alla fall. Och Veteranbåtshallen har ju sett likadan ut varje gång de senaste 10 åren, möjligen att gubbarna ibland ser ut att ha blivit äldre och i några fall t.o.m. bytts ut av någon anledning. Ungefär som att se en repris på Discovery för 10:e gången.

Så det blir nog ingen båtmässa i år.

 

-----------------------

 

Men visst har man en del oförglömliga minnen. Min son var lite av "affärsman" redan i förskoleåldern, och det har sedan hållit i sig. På mässan har alltid funnits en som säljer glasögonputs. Då det är något som går åt i familjen och förrådet hemma hade börjat sina, så var det ett av de planerade "stoppen".

Min son, som då kanske var 8-9 år och visste precis vad vi behövde och vad det brukade kosta, gick i förväg. När vi andra kommer fram så håller han på att pruta skjortan av säljaren och argumenterar (sakligt och trevligt dock) på ett sätt som få vuxna kan, så säljaren var mer eller mindre mållös. H*n kunde helt enkelt inte hantera och argumentera när motparten och allt detta kom från ett barn.

Slutade med att sonen fick med sig massor av saker till en bråkdel av det "ordinarie" priset.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev pseudonym:

Skulle man vinna onödigt mycket € så finns det ingen båt/fartyg på denna mässan iallafall som passar mina preferenser. Säg 100 miljoner på Eurojackpot så finns det andra alternativ.

Fann dock något intressant ändå, Lilla Kålviks båtbyggeri. https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/lilla-kalviks-batbyggeri-sticker-ut/?fbclid=IwAR2Y-jLvREJ9W8chBoP_U9aLhwUM9ykUy2akQ2lcwq-lHPkbcCDxXBwTg8U

Ja det hade ju varit något, att kunna beställa en helt ny fiskesnipa (eller julle) på 23 fot med hytt i klassiskt snitt. Undrar vad priserna ligger på i förhållande till en dito i plast?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev pseudonym:

Skulle man vinna onödigt mycket € så finns det ingen båt/fartyg på denna mässan iallafall som passar mina preferenser. Säg 100 miljoner på Eurojackpot så finns det andra alternativ.

Fann dock något intressant ändå, Lilla Kålviks båtbyggeri. https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/lilla-kalviks-batbyggeri-sticker-ut/?fbclid=IwAR2Y-jLvREJ9W8chBoP_U9aLhwUM9ykUy2akQ2lcwq-lHPkbcCDxXBwTg8U

 

1 timme sedan skrev Makro:

Ja det hade ju varit något, att kunna beställa en helt ny fiskesnipa (eller julle) på 23 fot med hytt i klassiskt snitt. Undrar vad priserna ligger på i förhållande till en dito i plast?

Det känns ju väldigt tryggt att följa sina rutiner, att göra exakt samma sak år ut och år in... Att besöka båtmässan är en sådan sak.

 

Vi har ju diskuterat i en annan tråd att det knappast finns båtar, bobara familjebåtar i prisklasser som personer i det aktuella "kundsegmntet" har råd att köpa nya, så sådan byggs nog inte öht... Ingen båtfabrikant är så korkad att dom bygger båtar som ingen köper nya. Eftermarknaden är ju inte riktigt deras grej.

Så en prisvärd motorbåt där en barnfamilj, även med relativt vuxna barn, kan bo under en semestermånad är ju en relativt sällsynt båt. Sedan då kan man ju diskutera vad ordet "prisvärd" betyder, 2, 3, 4 eller 5 miljoner kronor...?

 

 Om man hade pengar... trallallallalla och så vidare... drömma kostar ju inte mer än vad inträdesbiljetten kostar.

En i mitt tycke optimal fiskesnipa byggs kanske inte på Kolviks-, eller Kålviks varv (olika stavningar förekommer)  på Lyr, den byggs av Calanders i Munkedal. Westfjord 26 F heter den, OM den nu fortfarande finns i produktion, tidigare år kunde man få den helt fossilfri med elmotor, eller med en TAMD 30 eller motsvarande Yanmar på omkring 100 sjöhästar.... (Bandsckatmaskiner flyter ju dåligt, inte alls, annars hade en sådan kanske haft samma sjöegenskaper).

 

Att handla prylar på båtmässan... jodå det har jag gjort genom åren. Men jag har inte köpt 60 meter blyad ankarlina eller 30 meter kortlänkad 8 mm ankarkätting... undrar vem som gör det eftersom sådana saker brukar finnas till försäljning därstädes.

Det brukar vara tillräckligt besvärligt att släpa med sig en påse med nya sjökort när man äntrar femmans spårvagn på X-vägen (Cross Roads). Det brukar iallafall bli en ny liten kvadratisk flagga från SSRS, den förra börjar bli litet luggsliten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se både Stefan Andersson och Ann Rosman, 5 februari och Sven Yrvind 12 februari.

Men brukar vanligtvis gå på premiärdagen.

 

Tycker det är för få snipor som ställs ut, det är ju ändå bränslesnåla och trevliga båtar.

Går egentligen bara för veteranbåtsdelen men brukar traska runt rätt många timmar för att få stegräknaren att snurra samt valuta för mina 150 kr.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-18 vid 17:22 skrev Jernhand:

Jag skulle vilja se både Stefan Andersson och Ann Rosman, 5 februari och Sven Yrvind 12 februari.

Men brukar vanligtvis gå på premiärdagen.

 

Tycker det är för få snipor som ställs ut, det är ju ändå bränslesnåla och trevliga båtar.

Går egentligen bara för veteranbåtsdelen men brukar traska runt rätt många timmar för att få stegräknaren att snurra samt valuta för mina 150 kr.

 

 

Jag tar det för sannolikt att det kommer att förevisas fler bränslesnåla motorbåtar och elmotorer för marint bruk… det ligger liksom i tiden… eller hur?

Samtidigt misstänker jag att de potenta muskelbåtarna, dom med mullrande V8:or i pluralis, blir mer sällsynta….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, var får ni alla dessa fribiljetter från?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Förresten, var får ni alla dessa fribiljetter från?

 

Det damp ner en i min fysiska brevlåda i dörren. Ett utskick till slumpvist utvalda i kommunen.

3AD76612-DCB6-410C-90F8-4DDCA5060143.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Förresten, var får ni alla dessa fribiljetter från?

 

 

Jag och min far fick varsin i båtliv. Tror dock att jag struntar i det, så om det är någon som vill ha mina två biljetter mot porto så säg till snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att kolla priser på saker man ska köpa.

 

Sedan kan man se pom det verkligen blir något billigare att invänta mässrabatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Dags att kolla priser på saker man ska köpa.

Sedan kan man se om det verkligen blir något billigare att invänta mässrabatten.

Jag behöver en bird spike till min Windex eftersom fåglarna har börjat äta på vindpilen.

Erlandsons, 149:- kr

Benns, 149:- kr

Seasea, har ej.

Happy Yachting, 129:- kr (Fri frakt)

Hjertmans, har ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-27 vid 12:58 skrev Mackey:

Jag behöver en bird spike till min Windex eftersom fåglarna har börjat äta på vindpilen.

Erlandsons, 149:- kr

Benns, 149:- kr

Seasea, har ej.

Happy Yachting, 129:- kr (Fri frakt)

Hjertmans, har ej.

Slår ett slag för Viking. Fristående med kunning personal. 130 kr. https://vikingyachting.se/butik/mast-rigg/windex-vindvisare/windex-birdspike/

Redigerad av sajjen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-27 vid 12:58 skrev Mackey:

Jag behöver en bird spike till min Windex eftersom fåglarna har börjat äta på vindpilen.

Äta? Den är väl i plast eller metall...
Nog för att fåglar inte är så kräsna, men är det så illa ställt? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Äta? Den är väl i plast eller metall...
Nog för att fåglar inte är så kräsna, men är det så illa ställt? :D

Såg precis ett program om en naturpark. På parkeringen där fanns boxar med presseningar att täcka sin bil med då fåglarna pickar loss på allt som inte är gjort av metall. Dom kunde sabba en bil på nolltid.. 😬 Nu var detta iof nån slags gamar vi har förmånen att slippa här i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Äta? Den är väl i plast eller metall...
Nog för att fåglar inte är så kräsna, men är det så illa ställt? :D

Det är ju brist på fisk i Östersjön. 😀

 

Jag mailade lite med Windex Development AB och fick reda på att det är ovanligt med "angrepp" här i Stockholm, vilket jag kände till eftersom den gamla vindpilen var mer än 10 år gammal (satt på båten när vi köpte den) när vi bytte ut den. Den nya klarade bara två säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fåglar kan "få för sig" att hacka och picka på de mest konstiga saker.

 

Ett känt problem är kabelskarvar (t ex antennkablar till paraboler, i radiomaster o.s.v.) som man förseglat med vulktejp, en tejp jag f.ö. är rätt stor användare av när man vill ha något fukttätt. Om man inte även lägger ett lager eltejp utanpå är risken stor att fåglar pickar sönder det täta gummiskiktet som tejpen bildar efter att den "vulkat". Vet inte varför de dras till just det, men så är det.

 

En annan sak vi upptäckte när vi höll på att bygga en klubblokal/klubbhus, och just hade fått på tak, vindfolie och börjat isolera väggarna inifrån med stenull. Det var på hösten och ena gaveln var fortfarande öppen.

Småfåglar såsom talgoxar m.fl. var fullständigt som galna i att picka och riva loss isoleringen, och kunde på någon dag orsaka stora "hål" i de färdigisolerade väggarna. Attraktionen av isoleringen var så stor att de blev ganska orädda, dvs de var beredda att ta stora risker för denna.....drog ?  För det var ju höst och allt släpptes bara ner, så det var ju ingen bobyggarinstinkt som låg bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-28 vid 20:35 skrev Jacques:

Såg precis ett program om en naturpark. På parkeringen där fanns boxar med presseningar att täcka sin bil med då fåglarna pickar loss på allt som inte är gjort av metall. Dom kunde sabba en bil på nolltid.. 😬 Nu var detta iof nån slags gamar vi har förmånen att slippa här i Sverige.

En god vänn hade gäss en sommar och han blev tvungen att hägna in sin bil.

Troligen var det speglingen av sig själv i den mörka blanka lacken som gässen hackade på.

 

Man undrar ju hur dessa flygande djur kan hitta fram och tillbaks till södra Europa och Afrika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-27 vid 02:09 skrev raol:

Förresten, var får ni alla dessa fribiljetter från?

 

Tidigare har jag som mångårig prenumerant fått från Göteborgs-Posten,  något år senare blev det en rabattkupong till inträdet från samma tidning. Numera sparar dom pengar... pappret är dyrt...

Men det är alltid någon man känner, antingen som ställer ut eller på annat sätt är funktionär på mässan.

En gång fick jag fribiljett av Garmin, en annan gång av Bozita Robur... men det var till en annan mässa som hålls några veckor innan båtmässan.. 🐕‍🦺

 

Ibland delar båttillbehörsbutikerna ut fribiljetter om man handlar för minst xxxx kronor, jag tror det var Hjertmans som skrev någonting om det i någon annons. Men det är litet bistrare tider, tillgången på fribiljetter har minskat enligt uppgift.

-Sedan kan man ju tycka att det är märkvärdigt att man skall betala för att få titta på alla utställares båtar och tillbehör, inte fasiken betalar jag för att få reklam i brevlådan... men det kanske är en annan sak?

Det är väl ändå svindyra kvadratmeterhyror för utställarna, så alla firmor har inte råd att deltaga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ibland delar båttillbehörsbutikerna ut fribiljetter om man handlar för minst xxxx kronor, jag tror det var Hjertmans

För något år sedan fick jag fribiljetter till båtmässan av Hjertmans på grund av ett köp som jag gjorde i en av deras butiker. Men mässan blev inställd på grund av Mrs Covid så jag frågade Hjertmans om biljetterna gällde vid nästa tillfälle som mässan arrangerades. "Nä, varför skulle de göra det? Du har ju inte betalat något för biljetterna." blev svaret. Nästa gång jag träffade Tomas Billing uttryckte jag diplomatiskt min åsikt angående vem som hade betalat fribiljetten...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

För något år sedan fick jag fribiljetter till båtmässan av Hjertmans på grund av ett köp som jag gjorde i en av deras butiker. Men mässan blev inställd på grund av Mrs Covid så jag frågade Hjertmans om biljetterna gällde vid nästa tillfälle som mässan arrangerades. "Nä, varför skulle de göra det? Du har ju inte betalat något för biljetterna." blev svaret. Nästa gång jag träffade Tomas Billing uttryckte jag diplomatiskt min åsikt angående vem som hade betalat fribiljetten...

Jag förstår inte...
Fribiljetterna har de väl fått av mässan som reklamgrej?
Förväntas man känna till vem Tomas Billing är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev raol:

Jag förstår inte...
Fribiljetterna har de väl fått av mässan som reklamgrej?
Förväntas man känna till vem Tomas Billing är?

Varje utställare får nog betala varje fribiljett de delar ut till sina kunder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Varje utställare får nog betala varje fribiljett de delar ut till sina kunder.

Ja så har det varit genom åren, vad jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Varje utställare får nog betala varje fribiljett de delar ut till sina kunder.

Helt riktigt.

 

När Mrs Covid stängde båtmässan kontaktade jag mässan, enligt info på deras hemsida, och frågade om biljetten skulle gälla vid nästa års mässa. Mässan ville veta biljettnumret vilket de fick och de svarade då att biljetten var en fribiljett ur det biljettpaket som var sålt till Hjertmans. Sådana fribiljetter gällde inte vid nästa mässa och det var upp till Hjertmans om de ville ge mig en ny fribiljett till nästa mässa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...