Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

Har nu lusläst försäkringsvillkor - brand

Rekommendera Poster

Det är snart dags för årsförnyelse av båtförsäkringen, så jag passade på att fråga runt lite bland olika bolag. Och inte minst jämföra villkoren, som ibland ändras.

 

Generellt verkar faktiskt premien ha gått ner lite (5-10%). Men lite överraskningar fick jag när jag nagelfar villkoren.

 

Alandia ersätter inte skador vid brand om orsaken är "kortslutning i elsystem". Största sannolika brandorsaken i min dieselbåt är väl just elfel. Och formuleringen gäller alltså inte bara elprylarna/kablarna som brinner upp, brinner båten p.g.a. elfel så får man alltså ingen ersättning för något !  Vidare gäller brandförsäkringen inte ens vid överhettning av motorn.

Svenska Sjö - som vi har nu - har en liknande men inte lika drastisk formulering. De ersätter fortfarande båten som sådan vid brand orsakad av elfel, men inte skador på elektronik och kablar. Undrar hur man värderar kablaget och elektroniken i en båt med totalhaveri (båtvärde minus värde för el+kablar=ersättning) ?  En riktig luring som vi nog får kolla på. Vidare gäller inte brandförsäkringen vid "explosion" i motorn, men väl vid överhettning.

Pantaenius är lite dyrare men har inga sådana grottiga villkor vid brand. De har ju dessutom många andra fördelar som avsaknad av åldersavdrag m.m. Synd att de är dyrare....

Trygg Hansa hade vi på den förra. De ersätter inte heller elektronisk utrustning och kablage om branden beror på kortslutning, men i alla fall resten av båten. Inte heller dessa ersätter vid "explosion i motorn", men begränsningen gäller i alla fall bara skador på motorn. Fast detta är bara det jag får läsa tillsammans med offerten, de "fullständiga villkoren" som är det som gäller får jag mig tillskickat först när jag tecknat försäkringen hos dem. Grisen i säcken ?

 

Eftersom min båt har ett mycket omfattande elsystem och jag dessutom har sett elorsakad brand på nära håll med totalhaveri där försäkringsbolaget vägrade ersättning, så är det en tankeställare att t ex Alandia inte ersätter någonting om branden är orsakad av elfel. Spelar i deras fall och skrivning ingen roll hur installationen är gjord.

 

Nu är detta inte något inlägg där jag frågar efter "bästa försäkringsbolaget", utan helt enkelt en uppmaning till alla att lusläsa sina villkor. Och verkligen lusläsa det finstilta.

Villkoren finns dessutom numera sällan att ladda ner på företagens hemsida, och dessvärre kunde jag I mitt fall (Svenska Sjö) inte ens ladda ner dem som inloggad och till MIN försäkring. Nej, man måste skicka ett "meddelande" från "Mina sidor", be om dem snällt och få dem tillsända separat.

 

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Det är snart dags för årsförnyelse av båtförsäkringen, så jag passade på att fråga runt lite bland olika bolag. Och inte minst jämföra villkoren, som ibland ändras.

 

Generellt verkar faktiskt premien ha gått ner lite (5-10%). Men lite överraskningar fick jag när jag nagelfar villkoren.

 

Alandia ersätter inte skador vid brand om orsaken är "kortslutning i elsystem". Största sannolika brandorsaken i min dieselbåt är väl just elfel. Och formuleringen gäller alltså inte bara elprylarna/kablarna som brinner upp, brinner båten p.g.a. elfel så får man alltså ingen ersättning för något !  Vidare gäller brandförsäkringen inte ens vid överhettning av motorn.

Svenska Sjö - som vi har nu - har en liknande men inte lika drastisk formulering. De ersätter fortfarande båten som sådan vid brand orsakad av elfel, men inte skador på elektronik och kablar. Undrar hur man värderar kablaget och elektroniken i en båt med totalhaveri (båtvärde minus värde för el+kablar=ersättning) ?  En riktig luring som vi nog får kolla på. Vidare gäller inte brandförsäkringen vid "explosion" i motorn, men väl vid överhettning.

Pantaenius är lite dyrare men har inga sådana grottiga villkor vid brand. De har ju dessutom många andra fördelar som avsaknad av åldersavdrag m.m. Synd att de är dyrare....

Trygg Hansa hade vi på den förra. De ersätter inte heller elektronisk utrustning och kablage om branden beror på kortslutning, men i alla fall resten av båten. Inte heller dessa ersätter vid "explosion i motorn", men begränsningen gäller i alla fall bara skador på motorn. Fast detta är bara det jag får läsa tillsammans med offerten, de "fullständiga villkoren" som är det som gäller får jag mig tillskickat först när jag tecknat försäkringen hos dem. Grisen i säcken ?

 

Eftersom min båt har ett mycket omfattande elsystem och jag dessutom har sett elorsakad brand på nära håll med totalhaveri där försäkringsbolaget vägrade ersättning, så är det en tankeställare att t ex Alandia inte ersätter någonting om branden är orsakad av elfel. Spelar i deras fall och skrivning ingen roll hur installationen är gjord.

 

Nu är detta inte något inlägg där jag frågar efter "bästa försäkringsbolaget", utan helt enkelt en uppmaning till alla att lusläsa sina villkor. Och verkligen lusläsa det finstilta.

Villkoren finns dessutom numera sällan att ladda ner på företagens hemsida, och dessvärre kunde jag I mitt fall (Svenska Sjö) inte ens ladda ner dem som inloggad och till MIN försäkring. Nej, man måste skicka ett "meddelande" från "Mina sidor", be om dem snällt och få dem tillsända separat.

 

 

Detta skriver mitt försäkringsbolag (Folksam):

Screenshot_20230116-231621.png

Screenshot_20230116-231316.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Pantaenius är lite dyrare men har inga sådana grottiga villkor vid brand. De har ju dessutom många andra fördelar som avsaknad av åldersavdrag m.m. Synd att de är dyrare....

Vi höjde självrisken till 9 000:- kronor och fick då ungefär samma försäkringspremie som i andra bolag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Vi höjde självrisken till 9 000:- kronor och fick då ungefär samma försäkringspremie som i andra bolag.

Ja, det är också ett alternativ som jag diskuterar med dem. Ligger visserligen på rätt hög självrisk redan, men den är ju inget mot båtens värde och kostnader för åtgärd OM det händer något.

 

Vad är någon tusenlapp eller två extra i årspremie på en dyr båt jämfört med kostnaden att behöva stå för utbyte av elsystemet i båten, OM det blir en brand som orsakats av ett elfel ?  Eller överhettning av motor (som också diskvalificerar helt för all brandersättning hos vissa bolag). För redan en "lokal" brand i maskinrummet (som förhoppningsvis släcks av båtens automatiska brandsläckningsanordning där) kommer ju orsaka skador på t ex kablage som kostar rejäla slantar att reparera.

 

Ville minnas att villkoren "förr om åren" var mer lika mellan bolagen, så granskningen jag gjorde nu var lite av ett uppvaknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, bra att du delar med dig. Vi har Alandia och nu känns det ju inte så lockande att stanna kvar fast vi är nöjda i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska sjö är ju "bara" en försäkringsförmedlare och försäkringsgivare är Trygg Hansa, så det är väl därför de har så lika villkor. Ingen slump alltså🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver Länsförsäkringar:

98040BC3-29DA-46CA-AC1D-F78EA609CADC.jpeg.d40e9cd4a7ba4de2ee6cac945651e0cb.jpeg

96924AE1-5F89-44B4-AC67-1C577D5E0D91.jpeg.fe81992c936b95a05ec2ef48d0729e80.jpeg
 

De har oxå en del aktsamhetskrav som jag antar kan åberopas om t.ex. elsystemet är uppenbart felaktigt.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har Pantaenius för att slippa åldersavdrag på en 21 år gammal båt.
Dessutom är vi med i diverse båtklubbar, tex JRSK vilket då ger halva självriskkostnaden hos Pantaenius vid eventuell skada.
Okej, lite högre premie men inget tjafs vid eventuell skada.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev skippeer:

Vi har Pantaenius för att slippa åldersavdrag på en 21 år gammal båt.
Dessutom är vi med i diverse båtklubbar, tex JRSK vilket då ger halva självriskkostnaden hos Pantaenius vid eventuell skada.
Okej, lite högre premie men inget tjafs vid eventuell skada.

Jag har just sagt upp min gamla och tecknat ny hos just Pantaenius. Klagade först lite på den höga premien, varvid de räknade ett varv till och återkom med ny offert. Fortfarande en del dyrare än Svenska Sjö, men precis som du säger - raka och enkla regler och inte en massa kryptiska undantag.

 

Efter att ha ägnat en del timmar åt att grotta i och jämföra Försäkringsvillkor så skulle jag vilja säga att de flesta som säger sig vara "båtanpassade" som Svenska Sjö, Alandia m.fl. lever med sina villkor och vad de ersätter mer än de andra i någon slags svunnen tid, där typbåten verkar förutsättas vara en enkel segelbåt med kompass och utombordare, och där elsystemet begränsas till en enkel panel med strömbrytare och några lanternor.

Svenska Sjö har t ex varje år bett mig åtgärda att "stöldskyddsmärkning saknas" på motorn och samtidigt låtit mig förstå att en motor faktiskt blir mer stöldbegärlig ju fler hästkrafter den har. "Och din är ju jättestor". 

Vad är det för bolag som tillämpar dessa "regler" även på en inombordsmotor....på 1 ton ?  Undrar hur deras statistik ser ut för stöld av dessa motorer....☹️

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska även tillägga följande, billigare blir det med:

 

Nautisk kompetens

Medlem i båtklubb

Spårning (GPS)

 

Gäller hos Folksam i alla fall men såklart högt troligtvis hos alla övriga försäkringsbolag.

 

Varför har jag nu båten försäkrad hos Folksam?

Jo, mängdrabatter är såklart svaret (hemförsäkring, efterlevnadsskydd, djurförsäkring, fritidsolycksfall, bil och båtar (har 3st båtar).

Vill absolut inte rekommendera just Folksam, det viktigaste är att du får hjälp och skyddet du vill ha, läs på villkor och div. självrisker så ska nog alla se alla följer en riktlinje. Självrisken är avgörande.

 

Jag skäms inte med att säga att den totala kostnaden i månaden är 909kr för allt jag har försäkrat hos ett och samma bolag.

 

Har fått mycket bra hjälp gällande skador (mitt drev är just nu hos MmsAB i Västerås, 10.000kr självrisk, otroligt billigt för en grundstötning).

Tappade telefon i sjön på 29 meters djup för 2 år sedan med körkortet och VISA-kortet, inga problem, dom bara betalade.

Hoppade från båten när den stod på land för ett par år sedan (jag vet, idiotiskt), täkte förlorad arbetsinkomst plus sjukhuskostnader ect.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...