Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
08sthlm

Raymarine plotter

Rekommendera Poster

Hej,

 

Saknar idag en djupmätare i vår båt, och vi har en raymarine plotter ( se länk nedan)

men den är ej förberedd för ekolod. Och jag är egentligen inte i behov av ekolod heller. Däremot vill jag ha koll på djupet, så någon form av djupmätare är jag ute efter. 
 

vet ni om det går att koppla en djupmätare till plottern, eller behöver jag externt instrument tro? 

 

https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/plotter/raymarine-gps/raymarine-axiom-9-plotter-1

 

 

Mvh 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en bild på baksidan av plottern, så man ser kontakterna, och lägga upp den här?

Jag tycker det låter konstigt med en Axiom 9 utan möjlighet att ansluta ekolod, men det kan vara nån tidig modell de hade som försök. Just nu finns ingen utan i produktutbudet från Raymarine.


Men har du plats är det enklaste sättet att köpa ett billigt fiskeekolod. Då får du djup, men kan även se lite vad som händer under båten, och också (med lite övning) identifiera vad för typ av botten det är, om det är berg eller mjuk botten. T ex denna (kolla priser på andra håll också, jag bara sökte på samma sida som din länk):
https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolod/garmin-ekolod/garmin-striker-plus-4-med-akterspegelsgivare-d-t-77-200khz-4pin
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den plottern är i första hand till ifall du har flera plottrar ombord som till exempel en inne i båten och en på flybridgen. Då räcker det att plottern inne i båten har inbyggd ekolodsändare.

 

Men det borde gå att lösa med hjälp av en ”black box”. Alltså att själva elektroniken för ekolodet sitter i en separat låda och du sen skickar den färdiga bilden till plottern.

https://www.raymarine.se/fiskeekolod/index.html

 

Eller så finns det kanske enkla djupsändare som går att koppla ihop med plottern över NMEA 2000.

Redigerad av Kalle-Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev 08sthlm:

Hej,

 

Saknar idag en djupmätare i vår båt, och vi har en raymarine plotter ( se länk nedan)

men den är ej förberedd för ekolod. Och jag är egentligen inte i behov av ekolod heller. Däremot vill jag ha koll på djupet, så någon form av djupmätare är jag ute efter. 
 

vet ni om det går att koppla en djupmätare till plottern, eller behöver jag externt instrument tro? 

 

https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/plotter/raymarine-gps/raymarine-axiom-9-plotter-1

 

 

Mvh 

 

Hej, 
jag stod i samma funderingar som dig för ett år sedan.
De som har efterbeteckningen HV eller RV har inbyggd ekolodsmodul och då kan du köpa en givare och bara koppla in.
De som inte har beteckningen HV eller RV kräver inkoppling av en separat ekolodsmodul och givare.

Jag köpte en sån här:

Raymarine Axiom 9 RV och kopplade sedan in en sån här  CPT-s IB.
Behövdes dock en adaptersladd då RV:n har en kraftig ekolodsmodul men jag ville inte ha en genomskrovsgivare som var riktigt dyr.
Men totalt blev det billigare att köpa den förberedd för ekolod och en enklare givare.

Jag hade kontakt med vikingyachting, frågade bara dem om råd så ringde de Raymarine och tog fram en lösning för mig.

Gillar den skarpt, vi har dock problem med på-knappen. 
Den accepterar inte power-swipe ibland och jag får sätta på eller av den 5-25 gånger för att den skall starta eller stänga av sig. (håller på att krångla med Raymarine om det så hoppas jag får den lagad eller utbytt.)
Upplever du några svårigheter med den knappen?

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle rekommendera att du köper en nmea2000 givare samt ett nmea2000 startkit. Då kan du få en djupsiffra utan att behöva köpa en separat ekolodsmodul eller byta maskin.

 

 

Mvh

Johan

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev moory:

Jag skulle rekommendera att du köper en nmea2000 givare samt ett nmea2000 startkit. Då kan du få en djupsiffra utan att behöva köpa en separat ekolodsmodul eller byta maskin.

Det där blir garanterat betydligt dyrare än det jag föreslår. Och jag förstår inte vad du menar med "byta maskin". Köper man en sån Garmin Striker eller jämförbar från Lowrance eller så, är det ju nåt man har utöver den plotter man redan har. De tar inte mycket mer plats än en större mobil i mobilhållare, så det får vara en extremt liten båt för att det ska ta för mycket plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

12 timmar sedan skrev raol:

Det där blir garanterat betydligt dyrare än det jag föreslår. Och jag förstår inte vad du menar med "byta maskin". Köper man en sån Garmin Striker eller jämförbar från Lowrance eller så, är det ju nåt man har utöver den plotter man redan har. De tar inte mycket mer plats än en större mobil i mobilhållare, så det får vara en extremt liten båt för att det ska ta för mycket plats.

Hej Raol

 

Jag svarade på frågan om det går att koppla en djupmätare till hans plotter och svaret är ja om man följer mitt sätt. Sedan att det går att köpa ett externt ekolod är ju också rätt men jag valde att svara på en av frågorna och du svarade på andra hälften :)  

 

Ha en fin dag och trevlig helg

 

MVH

 

Johan Moory

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...