Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wvansl

Köpa första segelbåten, tips?

Rekommendera Poster

Hej!
Vi har en plan för att köpa vår första segelbåten under sommaren av 2023.

Jag kommer att ta en två veckors RYA Day Skipper + VHF kurs i Grekland under vår och innan vi bestämmer oss att köpa en stor båt (för att leva på) har vi tänkt att börja med en mindre båt (30ft eller mindre) för att få mer erfarenhet .

 

Vi lever idag på heltid i en husbil i Europa och varje sommar kommer vi till Sverige. Då har vi tänkt att använda båten så mycket vi kan under sommaren och sen lägga den i vinterförvaring för nästa år. Sen efter några år är vi mer säkert på vad vi vill och har vi byggt upp erfarenhet.

 

Eftersom vi bor i en husbil spelar det ingen stort roll vart båten ska finnas under sommaren/vintern. Men vi har tänkt oss inte mer nord än Stockholm och det skulle vara jätte fint i område som Nyköping eller norr om Strömstad.

 

Vi har tänkt att köpa en billigt båt (vi kan överleva på en mindre båt och det är mest för att få erfarenhet). Budget mellan 50.000-150.000.

 

Vad ska man tänka på? Finns inte så många båt idag på blocket, kanske pga det är vintern nu? Är det svårt att köpa en båt under (sen)sommar? Eller är det bättre i vår? Är det svårt att hitta en båtplats (i hela södra Sverige från Stockholm till Strömstad) för +/- 10.000kr/år?

 

Tack!

Redigerad av wvansl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt är ju i princip en "plastbalja" med två st dyra tillbehör.

Dessa stavas "segel" och motor".

Är dessa i gott skick kan du ofta ganska enkelt fixa övriga problemområden.

Det är väl bäst att kolla på välkända märken så slipper du oftast tråkiga överraskningar.

Det finns säkert många här som kan tala om vad du inte skall välja.

En stor skillnad är ju utförande med utombordare eller inombordare?

Skall ni sedan gå över till större båt lär det ju bli inombordare då men hur ni tänker börja är ju upp till er i fråga om budget, arbete mm?

Sedan gäller väl som alltid: Kola känsliga  punkter noga, finns servicelogg, vet säljaren vad de pratar om mm.

Det går att fynda. Min granne köpte en segelbåt fr slutet på 70-talet, ca 9 m långmed 2 år gammalmotor för 36.000 kr...

Lycka till med erat projekt.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wergis:

En båt är ju i princip en "plastbalja" med två st dyra tillbehör.

Dessa stavas "segel" och motor".

En sak till är lite halvdyrt, dynor.

Inte lika dyrt som motor eller segel, men förhållandevis dyrt.

 

Priser för en 30-fotare, på ett ungefär.

Dynor, 25 000:-

Segel, 45 000:-

Motor, 65 000:-

 

  • Hur många är ni?
  • Antal barn och ålder?
  • Vill ni ha ståhöjd när ni lagar mat? Det är inte självklart i en mindre segelbåt.
  • Hur långa är ni? Ståhöjd samt hur ni får plats i kojerna.

Båtplats för runt 10 000 går att hitta och en äldre båt för 150 000 är inget problem att få tag i. Jag misstänker att det blir REA i vår när alla pandemibåtar kommer ut på marknaden.

 

Vinterförvaring kostar väl också runt 10 000.

 

Båtplats och uppläggning skiljer sig åt rätt mycket. Man kan ha båten på en kommersiell narina vilket är dyrare (totalt 20 000/år, men man slipper e ndel bestyr med att gå nattvakt, vara med på städdag, uptagning, sjösättning och annat.

I en båtklubb kan man komma undan med mindre än 10 000 totalt, men då är det ju en del åtaganden som sagt.

 

Vi kan väl börja där.

 

Välkomna till MG.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att köpa så stor båt ni har råd med. Prioritera fräsch motor och fräsch inredning (i synnerhet dynor och andra textilier). Ståhöjd är en bra poäng också, man lessnar snabbt på att gå halvböjd.


Jag skulle modifiera Mackeys siffror till betydligt mindre för dynor om man är beredd att köpa "nakna" madrasser, skära till och sen själv klä med tyg.
Segel, ja, för en uppsättning bra och helt nya hamnar man där, men man klarar sig fint med gamla segel så länge de är hela.
Motor, där skulle jag räkna med nära det dubbla om man räknar med installationskostnad och att en bra motor inte är så värst billig. 90-110 tusen är rimligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla segel (äldre än 10 år lite beroende på typ av duk) gör seglingen obekväm och rätt tråkig, men det funkar att hanka sig fram.

Försvarets cyklar gick också sakta framåt om man ansträngde sig, men en modern cykel är roligare och bekvämare.

 

Motorn kan jag hålla med om att den kan bli dyrare.

Man får passa på att få lite rabatt vid båtmässan och kanske göra en del (eller allt) själv för att komma ner i 65 000.

 

En ny 16 hk Beta Marin kostar 55 000 utan rabatt och vill man få allt gjort får man nog lägga på 25000.

Det är ingen raketforskning att byta motor. Själva motorbytet tog mig ca. 40 timmar och så lite tillbehör för ca 10 000.

Fördeken då är att man har bra koll på hur motorn funkar och hur allt hänger ihop.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

En sak till är lite halvdyrt, dynor.

Inte lika dyrt som motor eller segel, men förhållandevis dyrt.

 

Priser för en 30-fotare, på ett ungefär.

Dynor, 25 000:-

Segel, 45 000:-

Motor, 65 000:-

 

  • Hur många är ni?
  • Antal barn och ålder?
  • Vill ni ha ståhöjd när ni lagar mat? Det är inte självklart i en mindre segelbåt.
  • Hur långa är ni? Ståhöjd samt hur ni får plats i kojerna.

Båtplats för runt 10 000 går att hitta och en äldre båt för 150 000 är inget problem att få tag i. Jag misstänker att det blir REA i vår när alla pandemibåtar kommer ut på marknaden.

 

Vinterförvaring kostar väl också runt 10 000.

 

Båtplats och uppläggning skiljer sig åt rätt mycket. Man kan ha båten på en kommersiell narina vilket är dyrare (totalt 20 000/år, men man slipper e ndel bestyr med att gå nattvakt, vara med på städdag, uptagning, sjösättning och annat.

I en båtklubb kan man komma undan med mindre än 10 000 totalt, men då är det ju en del åtaganden som sagt.

 

Vi kan väl börja där.

 

Välkomna till MG.

Mackey

Ursäkta trådkapningen, men jag är lite nyfiken på hur du upplerver det med reservdelar prismässigt och tillgänglighet för Beta motorer. Verkar finnas ganska mycket på Lidingö marin?

 

Om du har tid och lust så kan du svara i ett meddelande så slipper jag förstöra tråden :)

 

Mvh Jocke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, jocke_ronnqvist said:

Ursäkta trådkapningen, men jag är lite nyfiken på hur du upplerver det med reservdelar prismässigt och tillgänglighet för Beta motorer. Verkar finnas ganska mycket på Lidingö marin?

 

Om du har tid och lust så kan du svara i ett meddelande så slipper jag förstöra tråden :)

 

Mvh Jocke

 

 

Beta Marine använder Kubota dieselmotorer och de förekommer väldigt ofta i andra applikationer (traktorer, minigrävare, åkgräsklippare, fyrhjulingar o liknande) så det är lätt att hitta reservdelar till dem. Vissa specialdelar kan dock behöva beställas från Beta, men knappast de vanliga förslitningsdelarna (filter, motorkuddar, remmar etc).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns betydligt fler begagnade segelbåt till salu från april-maj o framåt jämfört med nu. 
Tänk på att en mindre segelbåt är svårsåld nuförtiden, om ni på sikt ändå tänker skaffa en större båt. Så att hyra, låna eller dela en mindre båt till att börja med kanske kan vara en tanke. Kolla t ex appen hygglo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Paul_Schtek said:

Det finns betydligt fler begagnade segelbåt till salu från april-maj o framåt jämfört med nu. 
Tänk på att en mindre segelbåt är svårsåld nuförtiden, om ni på sikt ändå tänker skaffa en större båt. Så att hyra, låna eller dela en mindre båt till att börja med kanske kan vara en tanke. Kolla t ex appen hygglo.

 

Det har jag också tänkt om detta men planen är nånstans att köpa en nyare båt (från 2012-2020, 40-45ft) i medelhavet om några år. Sen segla i medelhavet för några år innan ta oss vidare.

 

Jag tror det är bra att ha en litet båt (som inte kostar för mycket) för att testa segla med, få erfarenhet osv. Gör man nånting fel med den "riktiga" båten blir det lite mer pinsamt...

 

Jag tror också att det blir inte lätt att sälja en båt men man blir säkert av med detta om man sjunker i priset tillräckligt...

 

Att hyra är en möjlighet men vi är bara med 2 så hyrpriset är oftast ganska dyrt för en vecka och jag vill gärna ha några månader segel erfarenhet innan vi ska köra en stor (och dyrare) båt.

 

Lite som, om nånting går fel med den lilla båten då lär man från detta men det spelar inte så stort roll.

Sen är vi ganska tekniska själva så vi kan fixa det mesta.

 

Ståhöjden är ett problem och jag förväntar mig inte att jag lyckat att stå i båten (är 1.90m+). Mest troligen kommer vi att segla båten för max en vecka i rad och sen lite paus och sen kör vi igen. Så har vi tänkt göra det för 2 eller 3 sommaren.

 

Därför, båten behövs inte vara bästa båten som finns, vad jag gärna vill är:

- diesel, inombord

- ratt styrning

- toa

 

Redigerad av wvansl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga är väl oxå hur högt seglingsegenskaperna prioriteras. Tänker att ska ni bo mycket på båten kan ju en liten motorseglare vara ett alternativ. I den prisklass du anger är det väl främst en typ Winga 78 som jag känner till. Eller mer klassiska skut former i t.ex. Trålaren. Googla dessa två om du inte känner till dem. Ingen av dem är väl någon speciellt bra seglare, kanske rent ut sagt dåliga seglare, men bjuder på relativt bra utrymmen för boende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev wvansl:

Därför, båten behövs inte vara bästa båten som finns, vad jag gärna vill är:

- diesel, inombord

- ratt styrning

- toa

Rattstyrning är ovanlig på små båtar; mig veterligen hamnar du på t ex B-31 då i den prisklassen, och det är inte en jättekul båt. Jag hade själv valt bort rattstyrning av många skäl, om inte båten är så stor att du inte mäktar med den utan ratt är rorkult alltid att föredra.

Hur många är "vi"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev wvansl:

 

Det har jag också tänkt om detta men planen är nånstans att köpa en nyare båt (från 2012-2020, 40-45ft) i medelhavet om några år. Sen segla i medelhavet för några år innan ta oss vidare.

 

Jag tror det är bra att ha en litet båt (som inte kostar för mycket) för att testa segla med, få erfarenhet osv. Gör man nånting fel med den "riktiga" båten blir det lite mer pinsamt...

 

Jag tror också att det blir inte lätt att sälja en båt men man blir säkert av med detta om man sjunker i priset tillräckligt...

 

Att hyra är en möjlighet men vi är bara med 2 så hyrpriset är oftast ganska dyrt för en vecka och jag vill gärna ha några månader segel erfarenhet innan vi ska köra en stor (och dyrare) båt.

 

Lite som, om nånting går fel med den lilla båten då lär man från detta men det spelar inte så stort roll.

Sen är vi ganska tekniska själva så vi kan fixa det mesta.

 

Ståhöjden är ett problem och jag förväntar mig inte att jag lyckat att stå i båten (är 1.90m+). Mest troligen kommer vi att segla båten för max en vecka i rad och sen lite paus och sen kör vi igen. Så har vi tänkt göra det för 2 eller 3 sommaren.

 

Därför, båten behövs inte vara bästa båten som finns, vad jag gärna vill är:

- diesel, inombord

- ratt styrning

- toa

 

”Segla i medelhavet några år” har du vunnit på Eurojackpot? Kolla på hamnavgifterna där först är mitt råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, pseudonym said:

”Segla i medelhavet några år” har du vunnit på Eurojackpot? Kolla på hamnavgifterna där först är mitt råd!

Ja, Med är dyrt men man behöver inte vara på en topplats varje dag heller.

Har aldrig spelat lotto så det blir svårt att vinna Eurojackpot tyvärr 😃.

 

Men pengarna finns pga egen online företag som inte behöver mycket jobb att hålla igång. Därför bör vi just nu också året runt i husbilen för några år redan. Det betyder inte att vi inte kollar på pengarna men framtiden ser bra ut. Att segla blir också betydligt dyrare än att bo i husbilen.

  

2 hours ago, Peter_K said:

Rattstyrning är ovanlig på små båtar; mig veterligen hamnar du på t ex B-31 då i den prisklassen, och det är inte en jättekul båt. Jag hade själv valt bort rattstyrning av många skäl, om inte båten är så stor att du inte mäktar med den utan ratt är rorkult alltid att föredra.

Hur många är "vi"?

"Vi" är sambo och jag, båda i 30-40 års ålder. Inga barn.

 

Varför skulle man välja bort rattstyrning förutom att det tar mer plats?

Jag tänkte lite med sikte på framtiden att det är bättre att ha ratt styrning i den "lär dig segla båten".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev wvansl:

Varför skulle man välja bort rattstyrning förutom att det tar mer plats?

Jag tänkte lite med sikte på framtiden att det är bättre att ha ratt styrning i den "lär dig segla båten".

För att:

- Din budget medger endast en äldre båt, de har smala aktrar vilket ger en väldigt liten ratt

- Det är en styrning med sämre känsla än rorkult

- Det är mer grejer som kan gå sönder

 

Vad ser du för fördelar med en ratt på en liten segelbåt? Varför tror du att du lär dig något annat med en sådan än en båt mer rorkult?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev wvansl:

Varför skulle man välja bort rattstyrning förutom att det tar mer plats?

Nackdelar med ratt:

- Man blir låst bakom ratten, eller möjligen intill ratten, hela tiden (iofs inte med autopilot nödvändigtvis), i alla väder, och inte inne under sprayhooden i skydd.
- Instrumenten behöver sitta där för att synas, och blir då otillgängliga för resten av sittbrunnen.
- Ratten tar alltid plats i sittbrunnen, motsvarande kanske 1-2 personer om man vill sitta, oavsett om båten är under färd eller inte. Med rorkult kan man (nästan alltid) fälla undan den, både vid färd med autopilot och när man ligger stilla i hamn eller för ankar.
- Ratt ger ingen indikation på var rodret står, utan då krävs antingen en roderindikator (som kanske inte är korrekt synkad i alla lägen) eller att man försöker gissa hur rodret står.
- Ratt ger inte alltid samma direkta återkoppling som en rorkult, som ju står i 1:1--förhållande till rodret.
- Betydligt dyrare autopilot jämfört med rorkult.

Fördelar med ratt:
- Lite enklare att backa i lite högre fart, eftersom man inte riskerar att få en vilt svängande rorkult som slår i benen om man är oförsiktig.
- Beroende på storlek och placering, lite mer "fri" yta i sittbrunnen under färd, utan en rorkult som behöver fritt svängrum för att båten ska kunna manövreras säkert.
- Beroende på rattstyrningens utväxling, möjligen mindre kraft som krävs för att ge ett visst roderutslag i hårda förhållanden.

Min personliga åsikt är att det ska vara rorkult på en båt upp till minst ca 35 fot, om det är en äldre båt där aktern är smal. På nyare båtar med väldigt bred akter är man nästan tvingad till ratt för att sittbänkarna hamnar för långt från mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående rattstyrning. Äger en HR Monsun 31 sedan några år med träratt på piedestal där även motorreglage, bogmanöver samt plotter är monterat. Seglar solo mest hela tiden. På sidan av piedestalen finns en rattbroms som man skruvar åt för att låsa rodret som en "norsk autopilot" om uttrycket tillåts. Fungerar utmärkt  i bidevind och halvvind men med mer uppmärksamhet på slör och läns. Så i min kombo passar det finemang. Sitter på rufftaket under fina vindar och låter båten sköta sig själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev GTI:

Angående rattstyrning. Äger en HR Monsun 31 sedan några år med träratt på piedestal där även motorreglage, bogmanöver samt plotter är monterat. Seglar solo mest hela tiden. På sidan av piedestalen finns en rattbroms som man skruvar åt för att låsa rodret som en "norsk autopilot" om uttrycket tillåts. Fungerar utmärkt  i bidevind och halvvind men med mer uppmärksamhet på slör och läns. Så i min kombo passar det finemang. Sitter på rufftaket under fina vindar och låter båten sköta sig själv. 

Långt ifrån alla båtar går det att göra så med. Fenkölade båtar generellt låter sig inte stabiliseras på det sättet. Men med rorkult kan man segla aktivt även från skyddet av sprayhooden (med rorkultsförlängare).


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Långt ifrån alla båtar går det att göra så med. Fenkölade båtar generellt låter sig inte stabiliseras på det sättet. Men med rorkult kan man segla aktivt även från skyddet av sprayhooden (med rorkultsförlängare).


 

Möjligt, men Monsunen är långkölad och kursstabil och inget hinder att man drar sig lite förut i sittbrunnen i skydd av doghouse och sprayhood med en meter till ratten eller sitter i lä i sprayhooden med ena handen på ratten.

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna eller köp boken "Alla sa vi skulle dö" av bland annat Danjel Henriksson. Mycket läsvärd sann skildring om 3 ungdomar som seglar jorden runt i en... Albin Vega.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-13 vid 20:07 skrev Peter_K:
2023-01-13 vid 19:04 skrev wvansl:

Varför skulle man välja bort rattstyrning förutom att det tar mer plats?

Jag tänkte lite med sikte på framtiden att det är bättre att ha ratt styrning i den "lär dig segla båten".

För att:

- Din budget medger endast en äldre båt, de har smala aktrar vilket ger en väldigt liten ratt

- Det är en styrning med sämre känsla än rorkult

- Det är mer grejer som kan gå sönder

 

Vad ser du för fördelar med en ratt på en liten segelbåt? Varför tror du att du lär dig något annat med en sådan än en båt mer rorkult?

Jag ser inte heller någon fördel med rattstyrning, tror tom. att det tar längre tid att lära sig att segla bra med ratt just för att man inte får mågon känsla.

 

Däremot tycker jag det funkar det bra att rattstyra även om man mest seglat med rorkult tidigare.

 

Jag kan tänka mig att tanken med att köpa en båt med rattstyrning är att lära sig segla med ratt, men det är som sagt en dålig idé.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-14 vid 17:02 skrev Hybrid:

Låna eller köp boken "Alla sa vi skulle dö"

På vilket vis kan den hjälpa TS tycker du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-14 vid 12:25 skrev GTI:

...

Seglar solo mest hela tiden. På sidan av piedestalen finns en rattbroms som man skruvar åt för att låsa rodret som en "norsk autopilot" om uttrycket tillåts. Fungerar utmärkt  i bidevind och halvvind men med mer uppmärksamhet på slör och läns.

...

Det funkar på alla segelbåtar, tom. jollar, i bidevind, men sedan är det väldigt varierat hur långt ner mot halvvind det går bra.

 

Jag låser gärna rorkulten i bidevind när vindarna vrider lite fram och tillbaka om jag inte vill anstränga mig. Låst rorkult styr absolut bättre än en oengagerad rorsman.

Halvvind funkar inte alls, funkar inte ens i närheten av halvvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag ser inte heller någon fördel med rattstyrning, tror tom. att det tar längre tid att lära sig att segla bra med ratt just för att man inte får mågon känsla.

Vill minnas att Pelle Pettersson valde rorkult på sin Americas cup-båt för han ansåg att det gav väldigt mycket bättre känsla i seglingen - så jag håller med @Mackey.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, Mackey said:

På vilket vis kan den hjälpa TS tycker du?

Tja, Boken bevisar att man kan segla jorden runt i en liten båt med en Albin O21 som sällan fungerar. Om inte annat så är den läsvärd även om jag ibland undrar hur skepparen mår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

lite trevliga båttips i vettiga storlekar och pris, kan ju vara tex..

Maxi Fenix  lättseglad och rymlig , modern båt med partial rigg

Albin Cumulus , lite som båten ovan

Comfort 32, lite rymligare lite rejälare , Mast head rigg

Omega 30  lite sportigare med partial rigg 

 

finns ganska många båtar som passar in till din beskrivning, men dessa är några jag tycker är trevliga

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra båt att träna segling kan vara Albin 78 (7,8 meter / 26 fot) och den går bra att bo i för två personer några veckor i taget. För kanske 65-85 bör du kunna få ett välskött, troligtvis mycket välskött exemplar med friska segel och god motor (diesel). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-15 vid 22:29 skrev ChristerN:

Vill minnas att Pelle Pettersson valde rorkult på sin Americas cup-båt för han ansåg att det gav väldigt mycket bättre känsla i seglingen - så jag håller med @Mackey.

Jajamen! Pelle P vurmade för rorkulten och hade rorkult på sin tolva.

För två säsonger sedan valde skippern i vårt kappseglingsgäng att byta båt till en Sunwind 33 RC som hade försetts med en superflott racingratt och avancerat styrsystem.. Thord Sundén hade dock designat den för rorkult. Ratten fick chansen en säsong sedan rök den.

Nackdelar:

Inte lika exakt styrning i den livliga båten, rorsman vinglade helt enkelt mer.

Sämre känsla av rodertryck på kryssen. Sämre känsla för broachvarning på undanvinden.

Rorsman låst bakom ratten. Hade svårt att erbjuda en "ledig hand" när det behövdes.

Ett helsike att komma åt backstagswincharna som satt bakom ratten. Alltså... en till besättningsman bakom ratten.

Vid segling ensam eller shorthanded eller underbemannade transportseglingar kunde rorsman inte göra så mycket mer än... just...styra.

Kommer man från många år med rorkult till en rattstyrd båt så inser man hur ofta man  använder knät, foten, röven eller annat för att styra båten Eller reser sig upp och sätter rorkulten mellan knäna. Plötsligt går inte det längre.

Ingen i vår besättning gillade ratten så efter en säsong satt rorkulten där och ratten var väck. Ingen av oss saknar den.

 

Det enda egentliga problemet är att plottern inte längre sitter mitt framför rorsman.

Sen måste jag erkänna att autopiloten man slog på och av med en knapp var bekväm. Frikoppade gjorde man med en spak på pidestalen.

Jag är absolut inte imponerad av rattstyrda segelbåtar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att ni skall bo i båten och kunna använda gratis naturhamnar för att inte ruinera er på gästhamnsavgifter så tycker jag att det låter vettigt med en långkölad båt med ganska bulligt och rymligt och lastdrygt skrov. Någonting kosterliknande till exempel.

 

Det är ett helsike att gå på grund med en fenköl som slår rätt emot och så blir det totalstopp så folk bryter armar och slår ut tänder. Bättre med långköl som lugnt och fint glider upp på stenarna. Dessutom blir totala djupgåendet mindre med långköl. Då kan man utnyttja naturhamnar och skyddade ankarplatser på ett helt annat vis.

 

Bara mina funderingar...... jag tror nämligen att båtboendet blir dyrare än ni tror och därför gäller det att undvika onödiga kostnader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Albin Cumuls för 15 säsongen.

Polaren en Maxi 84.

 

Den senare är typ mer familjebåt.

Så hade jag fått gjort om mitt val, hade det blivit den senare.

 

Motorn sitter mer lättåtkomligt, med S-drev.

 

Oavsett satsa på en båt med bytt eller helrenoverad motor och backslag.

 

Cumulusen har rak axel. Inga tätningar, bälg eller lager som med tiden tar skada och måste bytas. Bara tre packboxar och ett cutlesslager , som man lätt byter själv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...