Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
  • 0
Gbg_mogge

30 kärra Tjörn --> Göteborg

Fråga

Är det möjligt att köra ned en Askeladden 585 som står på en 30-kärra i Tjörn till Askimsviken..?

Ser att väg 574 fungerar till Hisningen, men sen är det väl bara motorväg och motortrafikleder som går till Västra Frölunda så den sista biten verkar bli svårare,

eller är det Göta Älvs bron och sedan småvägarna rakt igenom stan som gäller..

 

/morgan

Redigerad av Gbg_mogge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

- Väg 160 till Stora Höga
- Ner på Vallevägen strax innan motorvägsöverfarten
- Vänster i korsningen/rondellen och fortsätt mot Jörlanda
- Sväng in genom Jörlanda och fortsätt mot Kode, Kareby och Kungälv på samma väg
- Fortsätt rakt genom Kungälv mot fästningen och sen över på Hisingen
- Rakt genom första korsningen på Hisingssidan, och sen direkt höger in på Ellesbovägen
- Sväng höger in på Norrleden där Ellesbovägen korsar
- Sväng vänster in på Tuvevägen i stora korsningen i svackan
- Följ Tuvevägen, sen Gustav Dalénsgatan och sen vänster på Hjalmar Brantingsgatan mot Hisingsbron
- Över Hisingsbron och sen direkt höger vid första avfarten
- Följ vägen förbi Operan fram till Emigrantvägen och sväng vänster, sen höger in på Första Långgatan
- Följ vägen fram till Stigbergstorget, sen vänster in på Bangatan
- Fortsätt sen på Ekedalsgatan, sen vänster och följ Slottsskogsgatan
- Efter hållplatsen Marklandsgatan, sväng in på Marklandsgatan och fortsätt mot Flatåsmotet
- Följ rondellen runt och sväng över leden, sen höger in på J A Wettergrens gata
- Följ vägen, som byter namn, till en rondellkorsning, sen rakt fram genom den
- Följ Victor Hasselblads gata, genom ett par rondeller och sen över bron över Söderleden, till Askim

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Som Raoul skriver dock med den ändringen att Älvborgsbron tillåter moped kl 1, alltså eu-moped (45km), så 30-kärror har man sett där förr. Låt gå under kvällstid men ändå. Bakljusbelysning finns ju trådlösa att sätta på idag med wi-fi överföring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Behövs nog en Co-driver också, som kan rabbla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Är väl bara att ratta in destinationen i Google Maps och kryssa i  [x] Undvik motorvägar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Älvsborgsbron mfl vägar är som sagt ok med långsamtgående fordon förutom 07.00-09.00 samt 15.00-19.00.

"E 6.20 Åbromotet-Vädermotet inklusive Gnistängstunneln och Älvsborgsbron: Förbud mot trafik med traktor och motorredskap klass II 07.00-09.00 samt 15.00-19.00."

Finns för övrigt en artikel kring detta på cornucopia som är ganska tydlig med bilder och allt.
https://cornucopia.se/2021/09/tillatet-att-cykla-ga-och-kora-moped-pa/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev ABC:

Är väl bara att ratta in destinationen i Google Maps och kryssa i  [x] Undvik motorvägar?

Ja, men även fyrfältsvägar uppfattas som motorvägsaktiga av de flesta förare, och det blir nog tröttsamt att komma stånkande där i 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag körde nyligen min Shark 24 på 30-kärra från Marsstrand till Ängelholm. Tvärs genom Göteborg.. jag är inte så hemma i Götet, men körde över en hög bro mot Angered och sen rakt söderut och hamnade på något sätt vid Liseberg och körde genom stan vidare söderut. Efter Göteborg finns det gott om fina småvägar...

 

Edit. Ser att Askim ligger nästan väster om City, mitt råd gäller mest om man ska vidare söderut. Jag kom ut på den riktiga landsvägen vid Lindome efter att ha kört genom Mönlycke rakt söderut från Liseberg.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det verkar vara ganska långt.

Kan du ställa 30 kärran med båt och allt ovanpå en vanlig släpkärra? Eller på flaket på en lastbil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ofjädrade 30 kärror är inte så förtjusta i all köras långa sträckor då föraren till slut kör snabbare än 30 och vägar är oftast ojämna. Jag har knäckt hjullager på detta sätt mer än en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Sjövägen? Men kärran då.

 

Inte så dum tanke, kör man kärran tom så tål den ju betydlig mer.. 

 

Inte så kul att köra båten sjövägen till Askim nu dock, korta dagar, kallt, regn och rusk..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tjörn -Askim är ju en tämligen kort sträcka havsvägen, strax över en timme i 20 knop. bara att välja en fin dag då det är stilla och klä sig i flytoverall. Det beror ju såklart på hur säker du känner dig.  En trailer kan man enkelt lägga upp och ned på en släpkärra som du sedan kan köra motorvägen hem. 

Redigerad av sigge_1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev sigge_1:

Tjörn -Askim är ju en tämligen kort sträcka havsvägen, strax över en timme i 20 knop. bara att välja en fin dag då det är stilla och klä sig i flytoverall. Det beror ju såklart på hur säker du känner dig.  En trailer kan man enkelt lägga upp och ned på en släpkärra som du sedan kan köra motorvägen hem. 

Jag vill minnas att det är omkring 30M mellan Rivöfjorden och Kyrkesund, (fela mig om jag har rätt) det tog iallafall 3,5 H med nimbusen som maxade 15 knop. Men klart då är det 5 knop mellan Marstrands norra infart och Kommisens kummel. Om man avser att påbörja färden på norra Tjörn har man ju hela "Kyrkesunds sundet" att passera i 5 knop också. Sedan är det ju egentligen fri fart från Tofta förbi Skärhamn ända till Klädesholmen... men det brukar inte gå att köra speciellt snabbt där om man nu inte är helt allena på sjön just där. De båda Jungfruhålen kan ju däremot passeras i fri fart, om man nu har väldigt mycket is i magen.  Ja sedan är det ju både 5 och 7 knop mellan Varholmarna förbi Hjuvik, det tar en stund, om man nu lyckats passera de där stora gula fartygen utan tidspill som brukar förekomma tre och tre innan Hjuvik.

Men klart man kan ju gå utomskärs också, knappast kortare sträcka, men det kanske går snabbare..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2023-01-12 vid 15:21 skrev Paul_Schtek:

Sjövägen? Men kärran då.

Surra fast kärran under båten! Sedan är det bara att köra! Lätt att sjösätta och lätt att ta upp! (!!!???) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Algot_R:

Surra fast kärran under båten! Sedan är det bara att köra! Lätt att sjösätta och lätt att ta upp! (!!!???) 

Har du provat själv så du vet vad du pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev pseudonym:

Har du provat själv så du vet vad du pratar om?

Nej, Så dumma är varken du eller jag ! (!!!???)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
32 minuter sedan skrev Algot_R:

Nej, Så dumma är varken du eller jag ! (!!!???)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...