Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
plengqui

Tips för nytt energisystem? Skärgådssegling främst.

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Seawolf:

Då kommer inte sol-land-laddarna att luras av kylens och värmarens  till/frånslag, och kan göra det jobb de konstruerats för att göra.

Victrons prylar kan (numera) konfigureras till att fungera mycket städat ur dessa aspekter. Det är betydligt enklare tror jag att använda ett konventionellt uppbyggt system men att byta just solcellsregulator och landströmsladdare till en typ där man kan ha kontroll över just dessa parametrar.

 

Genom att bara sätta maxspänningen något lägre än gasningsspänningen (kanske 14,1V istället för 14,4V) undviker man ev. problem med olika laddstatus på de sammankopplade batterierna och får bara en marginellt långsammare laddning (i alla fall upp till 80-90% fulladdning).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev plengqui:

Någon som har erfarenhet av EPEVER solcellsregulatorer (MPPT)?

Inte mer än hört talas om dem. Verkar inte billigare än Victrons motsvarigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EPEVER (säljs under andra märken också, samma grejor inuti) funkar bra är min erfarenhet från flera båtar. De flesta parametrar är ställbara.

Ett möjligt, billigare alternativ till "batteritankmätare" är en enhet som brukar kallas TR16, finns att få från Amazon, AliExpress och eBay för 5-600, och finns i olika modeller upp till 350A (samma instrument, olika shunt).
Min erfarenhet från flera båtar är att dessa funkar utmärkt, och ger en tillräckligt god bild av batteribankens laddstatus, samt hur mycket ström som går in och ut.

Här är några länkar: 

https://www.amazon.se/Batterikontroll-Spänningstester-Voltmeter-Strömmätare-batterikapacitetstester/dp/B09MD798FT/

https://www.ebay.co.uk/itm/164336680559

https://www.aliexpress.com/item/32865570361.html

Manualen till denna kan vara lite lurig att få tag i så jag lägger med den här

TR16.zip

Redigerad av ottow
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev plengqui:

Någon som har erfarenhet av EPEVER solcellsregulatorer (MPPT)?

Japp. Bytte från en sådan till två från Victron (har paneler riktade åt lite olika håll på båten).

Funkar bra men är lite knepig att ställa parametrarna rätt på. Kräver en MT50 monitor som får köpas extra eller ett interface för inkoppling mot dator.

 

Fördelen med Epever är att den kommer med (eller iaf kan förses med) en batteritempsensor.

Nackdelen är att den inte kan integreras i ett system med ladd- och övervakningsprodukter på samma sätt som Victron och oftast inte har BT inbyggt. Nyare Epever har i vissa fall inbyggd BT och äldre modeller kan kompletteras med en BT-dongel.

 

Victrons regulatorer har ingen batteritempsensor utan utgår från vad regulatorns temperatur är på morgonen när den får tillräckligt med ljus (= spänning från panelerna > 5V jfrt med batterispänningen). Även Victrons regulatorer kan förses med tempsensorer (Smart Battery Sense) som kommunicerar temp och spänning på batterierna via BT till Victrons "smarta" enheter.

 

Prismässigt tycker jag Victrons regulatorer ligger bra till. Någon/några hundralappar dyrare än Epever men väldigt mycket mer anpassningsbar. Dessutom kommer Victron med fw-uppdateringar vilket jag inte sett hos Epever eller någon annan konkurrent. Detta gjorde valet lätt för mig.

 

Har en Epever (Sunwind) 20A inkl MT50 och tempsensor samt kablar som kan vara till salu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-13 vid 12:11 skrev plengqui:

Någon som har erfarenhet av EPEVER solcellsregulatorer (MPPT)?

Jag har en Epever (Victrons prylar var inte så hypade när min regulator inhandlades) ansluten till 200W solceller och 300Ah batterier. Batterierna har använts flitigt i tio år vilket jag tycker kan ge ett godkännade för att regulatorn gjort ett gott jobb.

 

Istället för MT50 så köpte jag en kabel med anslutning till Epever i ena änden och USB i den andra. Det var avsevärt billigare (Ebay). Kabeln har bara använts en gång när jag gjorde inställningar som passade mig (försiktig laddning och väl under gasningsnivå för mina AGM-batterier).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ottow:

EPEVER har en variant av regulatorn som heter Tracer, denna har inbyggd display och alla värden kan ställas därifrån.

Finns från 10A upp till 50A: https://www.amazon.se/dp/B07JMSY1DH

 

Inte helt säker på att man på den modellen kan ställa alla värden på samma sätt som med MT50 men även om så är så har man ju oftast (helst) regulatorn precis bredvid batterierna som ofta inte sitter på lättillgängligt. Då är MT50 lättare.

Men lättast är såklart styrning via Victrons app för deras smarta regulatorer ;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Inte helt säker på att man på den modellen kan ställa alla värden på samma sätt som med MT50 men även om så är så har man ju oftast (helst) regulatorn precis bredvid batterierna som ofta inte sitter på lättillgängligt. Då är MT50 lättare.

Men lättast är såklart styrning via Victrons app för deras smarta regulatorer ;)

Nedanstående värden går att ställa in i Epever Tracer. Förvalda värden för slutna, gel, våta direkt på regulatorn eller egendefinierade värden via kabel o PC/MT50. Om det är fler eller färre värden som kan påverkas med MT50 respektive kabel o PC-program vet jag inte. För min del var det en engångsåtgärd så jag har aldrig saknat separat instrument eller app för det. Jag håller koll på batteritillståndet med en BattMeter och det har varit tillräckligt för mig. BattMetern läser laddning från alla laddkällor så jag tycker den är viktigare än att läsa värden från solcellsregulatorn.


Battery charging setting Sealed Gel Flooded User
Over Voltage Disconnect Voltage
Charging Limit Voltage
Over Voltage Reconnect Voltage
Equalize Charging Voltage
Boost Charging Voltage
Float Charging Voltage
Boost Reconnect Charging Voltage
Low Voltage Reconnect Voltage
Under Voltage Warning Reconnect Voltage
Under Volt. Warning Volt.
Low Volt. Disconnect Volt.
Discharging Limit Voltage
Equalize Duration (min.)
Boost Duration (min.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ägt en Evever. Den fungerade alldeles utmärkt och man kunde ställa in alla viktiga parametrar som man ville. Precis som många nämnt här, så bytte jag ut den mot en Victron-laddare eftersom dom flesta av deras prylar kan kommunicera med varandra och man kan få ännu mer kontroll över laddning och batteristatus.

 

Det finns även en lös Bluetooth-modul och en WiFi-modul som man kan skaffa. Bluetooth-modulen heter BLE-10 och säljs bl.a. av Kjell även om jag köpte den via Ali Express för 25 kronor inklusive frakt (Kjell verkar ta 499 kronor för den idag).

 

image.png.f97d79000bfcfec2b162311ddb29f267.png

 

Den enda nackdelen jag såg med den modulen var att den inte krävde någon parning med mobilappen. Vem som helst skulle kunna koppla upp sig och ändra inställningarna. Jag såg dock inte detta som ett stort problem utan hade den inkopplad hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...