Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
speljakt

Nya VHF-kanalnummer

Rekommendera Poster

Kanske redan omskrivet, men såg just att kustradions trafikkanaler på VHF har fått nya nummer på många stationer runt kusten.

Kan vara bra att komma ihåg inför nästa säsong.

 

https://stockholmradio.se/for-abonnenter/kartor-och-kanalplan/

 

https://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/forandringar-av-trafikkanaler-pa-vhf-natet/

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu får man lyssna på kanal 60 istället för 24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Makro:

Ja nu får man lyssna på kanal 60 istället för 24

Helsingborg?... 🤓

 

Jag tror förövrigt att Göteborgsantennen sitter uppe i Brudarmossens mast, eller det gjorde den iallafall då jag gick VHF-kursen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oförändrat för en annan. Inte för att jag brukar lyssna på just det, men ändå...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Helsingborg?... 🤓

 

Jag tror förövrigt att Göteborgsantennen sitter uppe i Brudarmossens mast, eller det gjorde den iallafall då jag gick VHF-kursen.

 

Ja om jag åker söderut, fast då måste man kanske vrida över till 22 och 62 på vägen för att lyssna på Grimeton och Halmstad på vägen dit 😉 

Det fanns ingen uppdaterad VHF-karta hos STHLM-radio men SXK-väst hade snickrat ihop en i tidningen Västpricken som kom idag.

 

EBF84CB3-F44B-4FB7-9075-E4776B37F7F1.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är inte mycket trafik man hör på VHFen under sommarmånaderna, jag försöker tvinga mina båtkompisar att använda den mer när vi är ute och åker tillsammans, jag tycker att det är lättare att ta micken och prata än att fippla på telefonen när man är på väg.

Norrmännen hör jag anropa varandra betydligt oftare och när man är i norra Bohuslän hörs nästan bara norska över radion.

När många hade 27Mhz PR-apparater förr var det mycket mera småprat som antagligen telefonerna har ersatt.

 Det hände ofta att jag länkade mellan båtar som inte riktigt hörde varandra eller gav ett förbindelseprov när jag satt hemma och körde PR på 80-talet och så kunde man höra var de fick mest makrill, om det var vid Danska liljan eller någon annanstans utanför Göteborg.🙂

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Makro:

Det fanns ingen uppdaterad VHF-karta hos STHLM-radio men SXK-väst hade snickrat ihop en i tidningen Västpricken som kom idag.

Jag tycker mest det är intressant att de inte har bestämt sig för hur de ska stava H*lsingborg...

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag tycker mest det är intressant att de inte har bestämt sig för hur de ska stava H*lsingborg...

Det är faktiskt nu över 50 år sedan stavningen ändrades, https://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingborg

"1971 – Stadskommunen Hälsingborgs stad upplöses när Helsingborgs kommun bildas. Helsingborg stavas igen som Helsingborg"

 

Men de kanske har redigerat en karta från stenåldern.

 

I alla fall så sent som på 80-talet sattes det fortfarande upp vägskyltar (blå/vita) för E4-skyltning med den äldre stavningen "Hälsingborg" i Stockholm, trots att ändringen då var över 20 år gammal. Men ok, kanske inte var så viktigt, orten låg ju långt bort. Nästan i Danmark....eller nå't.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Jag tycker mest det är intressant att de inte har bestämt sig för hur de ska stava H*lsingborg...

Stavningen hör du ändå inte när du gör anrop på VHF 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Här kommer kartan som finns i Västpricken för utskrift.Ny-VHFkarta-nov2022.pdf

Hälsningar Ove

Har du skickat den till Stockholmradio också eller är det bara på hemsidan de har en gammal karta? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta är något vi gjorde för Västpricken. Det fanns flera fel i det som kom från Sjöfartsverket. Detta skall vara rätt enligt de informationer vi fått, förutom att stavningen på Helsingborg kan vara fel. Stockholm Radio kommer nog med en ny karta så småningom. Vi har på SXK V hemsida skapat en GPX fil med bland annat alla Vhf stationer över hela Norden. Passar helt i OpenCPN och fungerar också i plottrar och andra system som kan importera GPX filer, finns här under OpenCPN. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det verkar vara förvirrat för Varberg/Grimeton, dom verkar ha fått ny kanal också, från 22 till 82. Detta gäller enligt Stockholm Radio där kanaländringar markeras i rött:

 

image.png.2087680213ba201c15920907d5422d75.png

 

 

Tittar man på Sjöfartsverkets webb så ser man i stället att Grimeton flyttar från kanal 19 till 82 men dom har väl alltid haft kanal 22. Dock har lotsbeställning Varberg legat på kanal 19.

 

image.png.1c68f69c5f7c344dcc960f98f21704f6.png

 

Kanske är det så att bara lots Varberg byter från kanal 19 till 82? Och att det är därför SXK inte heller har tagit med bytet av kanal 22 i sin tabell som postades tidigare i tråden?

 

Fast Stockholm Radio verkar ju tycka att Grimetons gamla kanal 22  byts till 82 så dom lär nog lyssna där...

 

Så vad gäller egentligen? Har Sjöfartsverket missat kanal 22 i sin tabell? Eller är Stockholm radio ute och seglar? Jag får inte riktigt ihop det 🤔

 

 

 

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det var detta jag menade med att Sjöfartsverket hade flera fel däribland Grimeton som för det mesta har kallats Varberg och alltid haft kanal 22 så också i fortsättningen. Däremot är det så att lotsarna byter från kanal 19 till 82 inget som berör oss eller utsändning av navigationsvarningar. Vi undersökte detta noga före vi gjorde SXK lista och jag bor så att jag hör utsändningar från Grimeton på kanal 22 fortfarande. Stockholm radio har helt enkelt gått på Sjöfartsverkets felaktiga lista.

Hälsningar Ove

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...