Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jocke_ronnqvist

Stockholm radios VHF-kurs och Simulator

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på och läser Stockholmradios VHF-kurs. Jag gör just nu övningsuppgifterna och har kört fast nåt så gruvligt vid nödmeddelande uppgifterna (Uppgift 12 och vidare) Provat alla varianter jag kan tänka mig både med hjälp av uppgifter i kursen och boken VHF till sjöss. Jag har klarat uppgift 1 tom 11.

 

Någon som gjort kursen eller provet?

https://vhf-utbildning.online/

 

För er som orkar fördjupa er:

(Jag har också mailat stockholm radio).

 

Jag sänder först ett distress-meddelande vilket går bra och simulatorn går vidare till att jag ska skicka ett nödanrop följt av ett nödmeddelande.

 

Jag skickar på kanal 16, provat att byta för skojs skull och då säger den att det är fel kanal.

 

Mitt meddelande lyder följande:

 

MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY This is Linnea, Linnea, Linnea Sierra Foxtrot 5159 MMSI 265123456

MAYDAY, Linnea, Sierra Foxtrot 5159 MMSI 265123456. In position Eggegrund on the way to Gävle. I repeat, in position Eggegrund on the way to Gävle. We are 3 persons. Making water and need immediate assistance.

 

Jag har provat alla varianter jag kan tänka mig och förstår inte vad jag gör fel. Men får ändå "Felaktigt anrop, försök igen"

 

Med vänlig hälsning,

Golf Alpha Lima Echo Nevada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde detta konstaterade jag att simulatorn inte analyserar texten särskilt noga, utan kollar bara om nyckelord finns, och förmodligen i rätt ordning. Så det kan vara nåt enstaka ord den tycker ska finnas med som du saknar.


Testa att lägga till "on board".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

När jag gjorde detta konstaterade jag att simulatorn inte analyserar texten särskilt noga, utan kollar bara om nyckelord finns, och förmodligen i rätt ordning. Så det kan vara nåt enstaka ord den tycker ska finnas med som du saknar.


Testa att lägga till "on board".

 

Ja så upplever jag det också, har flyttat runt på anrop och meddelanden i alla varianter jag kan komma på. Provade ditt förslag men fick samma fel. (Bifogade bild).

 

Tack för förslaget!

0C949304-F33B-4049-ABC2-A6C332AB7FFA.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att ändra "repeat" till "say again" då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kursen och simulatorn är gratis om någon vågar prova 😱

Bifogar lite lathundar från boken och kursen kanske ser någon nåt uppenbart jag missat 😄

 

När jag väl löst det och kommer se hur många ggr jag provat innan så tror jag att jag kommer få ett bra garv 😂

 

 

2B2CEF40-96DE-48B9-A6B2-26E5214E0713.png

4E73CFC2-27B1-4FD7-BAB4-C73C30355232.png

938132A1-DE26-4614-8A8F-44F4137F711D.jpeg

13A0EEF1-B8BE-4FFE-A956-685580AB62BD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du skriver nödmeddelandet på svenska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick fysiska kursen för några år sedan och gjorde provet på Sthlm Radio utan problem. 
Vad jag inte känner igen är att du uppger MMSI-numret. Är det rätt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev ChristerN:

Vad jag inte känner igen är att du uppger MMSI-numret. Är det rätt?

Detta funderar jag också på, känner inte igen det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vad händer om du skriver nödmeddelandet på svenska?

 

Provat, samma fel då också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Gick fysiska kursen för några år sedan och gjorde provet på Sthlm Radio utan problem. 
Vad jag inte känner igen är att du uppger MMSI-numret. Är det rätt?

Enligt boken så ska man ha med det om man skickat ett Distress Alert för att det ska vara lätt att koppla ihop det med det vanliga Nödanropen och nödmeddelandet...

Provade att ta bort det ändå men ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från en kvinna på Stockholm radio. Imponerande en lördag :) 

 

Hon tyckte det såg rätt ut och skickade kriterierna för vad som skulle finnas med och det stämde.

Hon hittade även exempel för gamla simulatorn med annat namn bl.a. men det var också lika. Ska gå på både svenska och engelska.

 

Hon tyckte jag skulle återkomma på måndag om det inte löste sig, då fanns experter på utbildningen på plats. Tydligen så kompletterar dom simulatorn allt eftersom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Hur gick det, var det en ”bugg” hos Stockholm radio?

Hej, nix det var det inte. Frågade igen och fick då svar av en annan på sthlm radio och då fungerade det till slut. Det är som Raol var inne på ovan att det hänger på vissa nyckelord och kanske ordning som jag hade svårt att gissa mig fram till. (Även vissa på sthlm radio tydligen 😁).

 

Projektet har stannat upp lite men jag tänkte skriva posta något här när jag är klar så kanske det kan hjälpa någon i framtiden om det finns fler som saknar känsla för att utrycka sig inom radiospråket 😄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länk till vad jag antar är gamla simulatorn   https://kystradio.e-learning.no/c/webexam/js/vhf/vhf_swedish.html
Där får man lite mer hjälp när man kör fast. Jag klarar frågan nu om jag gör det anrop gamla simulatorn föreslår. På svenska, engelska lyckas jag inte med. 

Redigerad av Paul_Schtek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Länk till vad jag antar är gamla simulatorn   https://kystradio.e-learning.no/c/webexam/js/vhf/vhf_swedish.html
Där får man lite mer hjälp när man kör fast. Jag klarar frågan nu om jag gör det anrop gamla simulatorn föreslår. På svenska, engelska lyckas jag inte med. 

Intressant, har provat den gamla och upplevde den även som lite mer förlåtande…

Bra tips att kolla där efter beskrivningar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen gjort nästan alla frågor och gjort provet idag. Nedrans känsligt att vissa ord är med, omöjligt för mig att gissa vissa av dom. Som tur är så är Sthlm radio väldigt hjälpsamma.

 

Har för skoj skull lagt till och tagit bort i mängder med varianter från versioner som ger rätt och upptäckt att på en fråga så hänger det på att ordet bogsering och motorstopp är med.

 

Finns säkert fler ord men inga av  jag kommit på 😄

 

Men jag tycker att hela idén med simulator och gratis utbildning är toppen. Allt som ökar kunskap och säkerhet till sjöss bör ju vara bra.

 

Det jag kan tycka borde vara bättre dock är att förslagen som är skrivna i kursboken dom rekommenderar och säljer borde fungera i simulatorn.

 

Tack för hjälpen alla och hoppas tråden kan hjälpa någon annan vilsen själ i framtiden 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att den simulator jag använde vid provtillfället är den gamla, den med den norska länken.

Kanske har de "importerat" simulatorn och anpassat den till svenska på egen hand, utan att ha full koll och då klantat till det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem som ovan.

Är det någon som får till övning 14 "Nödanrop, det brinner!"!?

Provat alla ordalydelser i olika ordning. Inga problem med den gamla simulatorn.

Får lite hjärnblödning här.

IMG_6937.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Wanderer:

Samma problem som ovan.

Är det någon som får till övning 14 "Nödanrop, det brinner!"!?

Provat alla ordalydelser i olika ordning. Inga problem med den gamla simulatorn.

Får lite hjärnblödning här.

IMG_6937.jpg

Det där är ju nödanrop och nödmeddelande i ett. Är det kanske det som är felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödanrop och nödmeddelande ska skrivas ihop i simulatorn, funkar i alla andra övningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-18 vid 18:45 skrev Wanderer:

Nödanrop och nödmeddelande ska skrivas ihop i simulatorn, funkar i alla andra övningar. 

Japp, dom ska skrivas ihop i övningen.

 

Den här är snarlik din men fungerar för mig:

 

MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY, this is Linnea, Linnea, Linnea Sierra Foxtrot 5159 MMSI 265123456. MAYDAY, LINNEA, Sierra Foxtrot 5159 MMSI 265123456. Position Marmorbasängen utanför Smögen. Brand ombord och vi behöver omedelbar assistans. 2 personer ombord har fått brännskador och möjligen rökskador. Vi är 4 personer ombord

 

/Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, jag är glad att det inte bara är jag åtminstone. Har suttit i timmar med mayday-relay och panpan uppgifterna och kommer ingen vart. Alla andra uppgifter går bra, ibland med lite pyssel med ord (man ska skriva stockholmradio och inte stockholm radio osv). Men på de här sitter jag verkligen helt fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev fjollberg:

Ah, jag är glad att det inte bara är jag åtminstone. Har suttit i timmar med mayday-relay och panpan uppgifterna och kommer ingen vart. Alla andra uppgifter går bra, ibland med lite pyssel med ord (man ska skriva stockholmradio och inte stockholm radio osv). Men på de här sitter jag verkligen helt fast.

Nåväl, jag fick igenom den sista uppgiften på själva provet efter några försök i morse och skrev det skriftliga provet i eftermiddags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev fjollberg:

Nåväl, jag fick igenom den sista uppgiften på själva provet efter några försök i morse och skrev det skriftliga provet i eftermiddags.

Ja det var rätt traggligt :) 

Gratulerar till klarat prov!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alla, sitter oxå med denna simulator och har fastnat, får inte till det...

 

Frågan: Du har förtöjt i en naturhamn i Trädgårdsholmen, väster om Kållandsö. Ni har lagt er för att sova men plötsligt börjar båten att brinna. Två i besättningen har fått brännskador och två personer har hoppat i vattnet. 4 personer fanns ombord.

 

Ett exempel på svar som är fel. mayday mayday mayday anna anna anna sierra golf 2605 mmsi 265999819 mayday anna sierra golf 2605 position trädgårdsholmen, väster kållandsö, brand ombord 2 skadade med brännskador 2 personer saknade vi var 4 personer ombord vi behöver omedelbar hjälp

 

tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att skriva antalet personer med bokstäver i stället för siffror?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev niklassthlm:

hej alla, sitter oxå med denna simulator och har fastnat, får inte till det...

 

Frågan: Du har förtöjt i en naturhamn i Trädgårdsholmen, väster om Kållandsö. Ni har lagt er för att sova men plötsligt börjar båten att brinna. Två i besättningen har fått brännskador och två personer har hoppat i vattnet. 4 personer fanns ombord.

 

Ett exempel på svar som är fel. mayday mayday mayday anna anna anna sierra golf 2605 mmsi 265999819 mayday anna sierra golf 2605 position trädgårdsholmen, väster kållandsö, brand ombord 2 skadade med brännskador 2 personer saknade vi var 4 personer ombord vi behöver omedelbar hjälp

 

tips?

Lägg till "här anropar" eller "this is".

Sen följande i meddelande. (Ganska likt det du skrivit):

 

"Position Trädgårdsholmen, väster om Kållandsö. Brand ombord, vi behöver omedelbar assistans. 2 personer har fått brännskador och möjligen rökskador. Vi är 4 personer ombord."

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

tack, det var "här är" lr "här kallar" som saknades, ditt förslag är på en annan fråga, rökskador var ej aktuellt här. Jag skrev även saknade istället för hoppat i vattnet.

 

Redigerad av niklassthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...