Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Algot_R

Praktiskt båtägande

Rekommendera Poster

Ett tips - Tidningen Praktiskt båtägande har haft en artikelserie om att renovera elsystemet. Där fanns en del bra tips.

Och jag har tidningen på nätet via appen Readly -nästan gratis.

Och så fick jag tips om en artikel i SXK - båtpärm - https://www.sxk.se/artiklar/sxk-batparm ,  https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/elsystem-kap-4-i-sxk-batparm

 

Förutom Magnus Sterkys bok "Elsystem i båtar" som många av er känner till. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opraktiskt båtägande köper jag bara om de har något bra erbjudande man kan ta del av.

9 av 10 artiklar är ganska dåliga eller tom. felaktiga.

 

Det finns enstaka guldkorn, men de hör dessvärre till undantagen.

 

Jag är glad för alla gånger jag fått billiga biljetter till båtmässan eller något annat som är värt något, så tack Opraktiskt båtägande för detta.

Däremot skulle jag uppskatta om tidningens innehåll var lite bättre, lite eom den var från början.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Jag känner mig rätt hemma i att fixa med elsystem. Men upplever varje gång jag är färdig att jag borde kunna ha gjort det snyggare och bättre. 

 

Nu har jag ju som tur är ny chans i och med ny båt (även om det är ett projekt jag ännu inte prioriterat) så det var ju toppen med länkarna!

 

Någon som har andra tips de vill dela med sig av. Kanske misstag som ni inte önskar att er fiende gjorde om? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips är alltid tacksamt🙂

Det med misstag är ingen dum idé det heller. Ibland kan tips på vanliga misstag, fällor man kan gå, vad som lätt går sönder när man inte tänker sig för etc vara mycket mer värdefulla. 
 

Ska fundera om jag kan komma på något🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag svarade argt och negativt, men hag blir kätt arg och negativ när jag hör om oPraktisk båtägande.

 

För klen ledning till kylkompressorn är ett misstag jag gjort som vi fortfarande lider av.

När kompressorn startar är startströmmen rätt hög en kort tid.

Många kylkompressorer är gjorda så att de inte ska dra ur batterierna helt så de har en funktion som gör att kompressorn inte startar vid låg batterispänning.

Med klena ledningar blir spänningsfallet så stort när kompressorn startar att kompressorn stannar igen pga. för låg batterispänning och så fortsätter det. Varje startförsök leder till för låg spänning så kompressorn stannar igen.

 

Jag har inte detaljerna i huuvudet, men välj en större kabelarea än vad du räknar med att det  behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mackey:

För klen ledning till kylkompressorn är ett misstag jag gjort som vi fortfarande lider av.

Men du har väl åtgärdat det? Byta ett par kablar måste ju vara max en timmes jobb om de sitter svåråtkomligt, eller minuters jobb om de är lätta att nå.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte rubriken vara tips elsystem?

Jag är lite irriterad på alla tidningar som fokuserar på ett intresse oavsett om det gäller foto, båtar eller löpning då är fokus reklam och innehållet väldigt tunt.

Jag förväntade mig en artikel om just detta när jag öppnade tråden.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Borde inte rubriken vara tips elsystem?

Jag är lite irriterad på alla tidningar som fokuserar på ett intresse oavsett om det gäller foto, båtar eller löpning då är fokus reklam och innehållet väldigt tunt.

Jag förväntade mig en artikel om just detta när jag öppnade tråden.

Du kan starta en tråd med titeln  "Opraktiskt båtägande" (som den kallas ibland just för det du nämner.

Jag håller för övrigt med, för mycket reklam och skit och för lite nyttigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-06 vid 11:19 skrev FIATX19:

Borde inte rubriken vara tips elsystem?

Jag är lite irriterad på alla tidningar som fokuserar på ett intresse oavsett om det gäller foto, båtar eller löpning då är fokus reklam och innehållet väldigt tunt.

Jag förväntade mig en artikel om just detta när jag öppnade tråden.

Jag tror att Praktiskt båtägande blev mer fluffig efter att den slogs med Båtnytt 2019.

https://www.batliv.se/2018/11/21/batnytt-laggs-ner/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-06 vid 00:35 skrev Mackey:

Ledsen att jag svarade argt och negativt, men hag blir kätt arg och negativ när jag hör om oPraktisk båtägande.

 

För klen ledning till kylkompressorn är ett misstag jag gjort som vi fortfarande lider av.

När kompressorn startar är startströmmen rätt hög en kort tid.

Många kylkompressorer är gjorda så att de inte ska dra ur batterierna helt så de har en funktion som gör att kompressorn inte startar vid låg batterispänning.

Med klena ledningar blir spänningsfallet så stort när kompressorn startar att kompressorn stannar igen pga. för låg batterispänning och så fortsätter det. Varje startförsök leder till för låg spänning så kompressorn stannar igen.

 

Jag har inte detaljerna i huuvudet, men välj en större kabelarea än vad du räknar med att det  behövs.

Ja klena ledningar borde vara en klassiker när det gäller Wallas värmare och spisar, de behöver ju några A extra de första 5-10 minuterna.
Det kan säkert vara en och annan Wallas som åkt ut på grund av felaktigt dimensionerat / dåligt elsystem? På mina Wallas har jag ökat kabelarean och haft ordentliga säkringsdosor och heller inte haft startproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...