Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Algot_R

Seriös köpare???

Rekommendera Poster

Hej,

En man som bor i Tyskland vill köpa min båt, en Virbosnipa. Men transporten kostar nog mer än båten, alltså över 38000:-. Känns inte seriöst!

 

PS Han kanske läser detta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser upplägget för affären ut då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något upplägg har inte diskuterats än. Han tänker ta den på en egen trailer efter bil så det kanske inte blir så dyrt. Vi får se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr (eller har varit) förekommande med bedrägerier med utländska köpare. Alla möjliga varianter finns, t.ex. förfalskade bevis på pengaöverföringar (Paypal verkar vanligast) till att pengar verkligen förs över men via bank som har 24-timmars ångerrätt på överföring.

 

Här är en artikel som gäller bil:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/lurad-av-paypal-bedragare-pa-blocket-120990/

 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan såklart vare en seriös köpare också, men kanske inte. Det måste man försöka avgöra på bästa sätt.

 

Jag sålde för några år sedan min Maxi Magic segelbåt och lade ut den för 35.000kr. Fick SMS av en person i England för sin kompis räkning som hade jobb som gjorde att denne själv inte kunde kontakta mig. Svarade på SMS att jag hade en annan spekulant jag först ville vänta in svar från. Då blev det rätt aggressiv ton i fortsatta SMS med envisa försök att jag inte skulle vänta in den spekulant som skulle komma och titta på båten. Att jag ifrågasatte att de ville köpa båten på distans osedd och till högre pris än jag begärde gjorde honom förbannad och jag var dum i huvudet etc. Ingen seriös spekulant reagerar på det sättet på en sunkig 80-tals båt utlagd för normalt marknadspris. 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Algot_R:

Hej,

En man som bor i Tyskland vill köpa min båt, en Virbosnipa. Men transporten kostar nog mer än båten, alltså över 38000:-. Känns inte seriöst!

 

PS Han kanske läser detta!

 

Hämtar han båten själv är det ju inga problem men om han börjar prata om någon transportfirma som ska komma och hämta båten och att du ska betala transportfirman i förskott är det bara att avsluta direkt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tilläggas att han gick med i Maringuiden 30 dec, alltså för mindre än en vecka sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ca 20 år sedan försökte vi sälja en båt i Grekland.

En köpare ville betala mer än vi begärde, han ville inte sätta in pengarna på vårt konto utan ville betala med check.

Minns inte hans argumentering för överbetalning (besiktning, transport …).

 

Lurendrejeriet byggde på att vi skulle lösa in checken och betala överskottet till besiktning/transport. Det som kunde hända var att svensk bank initialt löste in checken för att några dagar senare återkomma till oss för täckning saknades.

Vi skulle alltså bli blåsta på överbeloppet som vi  satt in på för besiktning/transport.

 

Check är lurit, bäst med betalning bank-bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ca 20 år sedan Svarade en Engelsman som arbetade i Tyskland, på annons av min motorbåt byggd på 20 talet.Han bad om mer bilder samt förklaring när dom var tagna.Allt var mycket seriöst, priset diskuterades inte över huvud taget.Bestämde möte med mig dagen efter Nyårsdagen i hamnen.Han och frugan kom i en mercedes cab,dom tittade på båten så åkte vi och fika det var svinkallt.Pratades vid, han ville pruta lite gran men jag sa nej .Då var han nöjd betalade med kontanta pengar,tror det var euro.kopplade kärran, mycket nöjd ,han hade missat att jag släpte med hembygda kärran.Båten hade körts till ett varv för renovering samt motorbyte,gamla motorn var defekt,vilket jag påpekat.Fick efter ett tag mail med bilder på renoverade båten samt ny in köpt boggi trailer,Båten går numera på Franska riveran, dom är nöjda och jag uppskattar att den återkom till sin forna glans.Kort sagt alla är inte skojare men var vaken. Luktar det skit är det skit.Lycka till med försäljningen.Ronnie

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en elmoped pö Blickey till mycket bra pris i en stad sju mil hemifrån.

 

Bestämde tid och plats med säljaren, men han komm inte.

Vi hade SMS-kontakt, ha  ville uppenbarligen inte prata med mig, och jag väntade, det var många orsaker att han inte kom, glömt bort, lekte med barnen, bilkö, etc, etc.

 

Jag var givetvis jättearg när jag åkte hem utan moppen.

 

Sedan fick jag ett nytt SMS om att träffas utanför en ICA-butik dagen därpå.

På något vis kändes det ändå som seriöst och jag åkte till ICA-butiken, men ingen kom.

Ett pling, och jag ombads åka till en annan del av staden där han var  och det gjorde jag, men det började kännas riktigt konstigt, men ändå inte. Jag parkerade så att jag hade bra uppsikt och lämpligt skydd.

Ingen kom nu heller, men några SMS senare om förhinder, ursäkter, etc. dök han upp med moppen.

 

Han var väldigt trevlig, men verkade lite upp i det blå.

Jag frågade varför han lurat mig att åka 2x7 mil och dessutom vänta länge andra gången. Han bad om ursäkt på ett trevligt och trovärdigt vis.

Jag frågade varför han sålde moppen så billigt (ville inte köpa stöldgods), jag fick besked att han fått ersättning från försäkringsbolager när den blivit stulen, men sedan hade ha ändå fått tillbaks den och orkade inte fixa till skadorna som blivit vid stölden. Han visade vad som var trasigt och det stämde med annonsen.

 

Jag fick nycklar (ett lås funkade inte) och allt verkade faktiskt helt okej, trots allt strul.

 

Magkänsla funkar ofta, men inte alltid.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Algot_R:

Hej,

En man som bor i Tyskland vill köpa min båt, en Virbosnipa. Men transporten kostar nog mer än båten, alltså över 38000:-. Känns inte seriöst!

 

PS Han kanske läser detta!

 

Se till att ni möts F2F och fixar det ekonomiska på ett bankkontor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Se till att ni möts F2F och fixar det ekonomiska på ett bankkontor.

Min brors son skulle köpa en bil och kom överens om att träffas på stan. Eftersom min bror arbetade på Tingsrätten bestämde de träff utanför Tingshuset! Inte bra plats att luras på!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste gången jag köpte en större båt ordnade jag med en bankcheck på det överenskomna beloppet (-handpenning som jag hade betalat via banköverföring tidigare). När allt var klart skev jag över bankchecken på säljaren. Jag erbjöd mig även att följa med till banken, men säljaren litade på mig…

Nu vet jag inte om bankcheckar finns att få på bankerna längre i dessa digitala tider.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 

När det gäller betalning i mitt fall så fungerar Swisch eftersom priset är ca 38000:- 

Spekulanten ville avtala en tid och undrade när han kan få titta på båten. Jag har svarat att jag varken har tid eller möjlighet att sälja båten nu i vintern och bad honom återkomma till våren. 

//Algot R

 

PS Om någon av er är intresserad så finns min annons kvar - Virbosnipa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Algot_R:

Tack för alla svar! 

När det gäller betalning i mitt fall så fungerar Swisch eftersom priset är ca 38000:-

Men om tysken är tysk funkar väl inte Swish? Man behöver väl vara bosatt i Sverige och ha svenskt bankkonto och ID för att få det att funka?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Algot_R:

Tack för alla svar! 

När det gäller betalning i mitt fall så fungerar Swisch eftersom priset är ca 38000:- 

Spekulanten ville avtala en tid och undrade när han kan få titta på båten. Jag har svarat att jag varken har tid eller möjlighet att sälja båten nu i vintern och bad honom återkomma till våren. 

//Algot R

 

PS Om någon av er är intresserad så finns min annons kvar - Virbosnipa.

 

Seriös säljare? Om man vill sälja en vara får man nog vara beredd på att visa den för en presumtiv köpare när köparen fortfarande är intresserad, för köpare står inte i kö idag.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Seriös säljare? Om man vill sälja en vara får man nog vara beredd på att visa den för en presumtiv köpare när köparen fortfarande är intresserad, för köpare står inte i kö idag.

Jo, man undrar ju om det är sälharen eller köparen som är mest oseriös.

Om man inte tänker sälja något bör man inte ha en annons ute tycker jag, men man kan ju tycka olika.

  • Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Algot_R:

PS Om någon av er är intresserad så finns min annons kvar - Virbosnipa

Kan bara instämma med inläggen ovan - har du en annons ute nu så förutsätts du givetvis vara beredd att sälja båten - nu. Och allra minst vara beredd att visa båten.

 

Säljare som sätter ut annonser på sin vara men inte vill sälja just nu (kalla det "intressekoll" eller vad de vill) betraktar jag automatiskt som mindre seriösa, och att en ev. affär både kan bli strulig och dra ut på tiden.

 

Men här anar jag att @Algot_R kanske egentligen (känslomässigt ?) inte är beredd att sälja båten, och letar kanske t.o.m. orsaker ("oseriös köpare") för att inte behöva göra det.

 

Då ska man först ta itu med sig själv innan man annonserar ut den, och involverar andra i sitt känsloliv 🙄.

 

(Jag sålde f.ö. min första båt mitt i vintern, men köpet slutfördes inte förrän vid sjösättningen på våren. Hade visserligen inte annonserat men ryktet hade spridit sig att jag nog skulle byta båt, så presumtiva intressenter hörde av sig i alla fall. Och visst kan man visa en båt under en presenning, göra upp affären, ta handpenning och skriva ett bra kontrakt så "försäljningen" i princip är klar för senare övertagande - oavsett tid på året).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är till salu, ingen tvekan om det.  Men denne spekulant kändes inte seriös! Möjligt att jag har fel och i så fall får han höra av sig igen. Han kanske läser dessa inlägg. 
Det finns spekulanter som man kan vara skeptisk mot, vilket framgår av era svar.

En annons ligger tydligen kvar ett år. Förnyad annons kommer till våren! 
 

Redigerad av Algot_R
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Algot_R:

Spekulanten ville avtala en tid och undrade när han kan få titta på båten. Jag har svarat att jag varken har tid eller möjlighet att sälja båten nu i vintern och bad honom återkomma till våren

 

1 timme sedan skrev Algot_R:

Båten är till salu, ingen tvekan om det.  Men denne spekulant kändes inte seriös!

1 timme sedan skrev Algot_R:

Det finns spekulanter som man kan vara skeptisk mot, vilket framgår av era svar.

Visst, men ingen av oss tycker ju denne köpare verkar speciellt suspekt, eller hur ?

 

Tycker tvärtom denne spekulant trots allt verkar tämligen seriös och "normal". Dvs titta på båten först, sedan bestämma upplägg och betalning o.s.v.

Varför tycker du han skall återkomma till våren, har han blivit mer "seriös" då menar du ?  Annonsen har du ju haft ute i över ett halvår utan att få den såld. Nu har du en intressent, som faktiskt KAN vara seriös, men som du inte ens vill låta komma och titta på den.

 

Snarast bekräftar det du skriver att det är du som inte verkar vara redo att sälja båten (men behöver något att skylla på). Säg till honom som det egentligen är och ta bort annonsen - tills du verkligen är redo att sälja. 

 

Det är mycket kärlek i den annonsen 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som säljare tycker jag nog att man utan skam förbehåller sig rätten att välja vem man vill visa båten och även vem man vill sälja till.
 

Det kan vara en känsla i redan den inledande kommunikationen som gör att man får en dålig känsla om en tänkbar spekulant, känslan av annalkande problem/trassel/diskussioner/besvär. Alla som t.ex. sålt en bil till ett visst klientel som sysslar med privata bilaffärer och som har en annan affärskultur än "traditionell svensk" förstår vad jag menar. En del människor är bara jävligt jobbiga att ha att göra med och får man den känslan så vill man ju undvika det. Samma gäller säljare när man själv är köpare, ibland är det inte värt det och man väljer kontaktar annan säljare.


Samma kan vara att man kanske tycker det blir för mycket styr med utländsk köpare, med betalning, språk etc Att man inte känner sig bekväm och bara av det skälet väljer bort utländska spekulanter.
 

Om tysken i detta tillfälle vill komma och titta verkar det ju i alla fall seriöst, likaså det faktum att han gått med i maringuiden låter ju lite mer engagerat än man förknippar med en bedragare på en 38.000:- kr båt.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...