Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Nu är jag igång med länsfrågor igen. Har skaffat en elektrisk länspump som skall installeras när det blir snällare väder att greja med båten. Har idag vad jag kallar regnläns. Två öppna hål i sittbrunnen. Har använt båten två år men klurar på detta med säkerheten. Då jag fiskar så är jag även ute denna tiden på året. Eftersom regnlänsen sitter högre än vattenlinjen fungerar allt bra. Men jag tänker som så att om jag går på en stock eller får en läcka i under vattenlinjen så kommer båten bli allt tyngre och jag antar man kan riskera att regnlänsen då skulle kunna hamna under vattenlinjen. Då kan det gå fort. 

 

Finns inga backventiler utan det är ca 50 mm stora genomgående hål. Är detta egentligen så bra? Använder alltid flytväst eller torrdräkt beroende på årstid. Röksignaler, VHF bla. Försöker ha säklerhet i baktanke men just detta med regnlänsen blir jag inte klok på. Åtminstone inte i händelse av att jag skulle ta in vatten.

 

Kanske svårt att se på bild men det finns ingen (och har aldrig funnits tror jag) någon gummiflärp eller dylik för att hindra vattnet utanför att ta sig in.

 

Hjälp mig förstå att det är som det skall alternativt berätta vad jag bör göra 🙂

 

 

IMG_20230102_201052.jpg

IMG_20230102_202700.jpg

IMG_20230102_202715.jpg

Redigerad av danielsan123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många regnlänsar som ser ut som på din båt. Ingen fara där.

Jag antar, baserat på länsarnas placering, att din båt har dubbelskrov.

Det bästa råd jag kan ge är att låta bli att köra på något. Stockar i vattnet är förrädiska men värre är att köra på en raspig klippa. Har sett hemska exempel på det.

Så kör lugnt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du trotts allt orolig så ta och tillverka två runda koniska pluggar som du kan trycka in i länsen om du skulle råka ut för en olycka. Blir inget större tryck på pluggen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev FIATX19:

Är du trotts allt orolig så ta och tillverka två runda koniska pluggar som du kan trycka in i länsen om du skulle råka ut för en olycka. Blir inget större tryck på pluggen.

Tack för det tipset. Printade faktiskt ett par pluggar i TPU för ändamålet. Den ena något mjukare än den andra. Dock ganska hårda bägge två. Lite svårt att få dem att sitta på plats men självtrycket löser nog det av sig självt kanske. Ska printa ett par till om jag får loss all tpu som fastnat i skrivaren. Inte en optimal skrivare för mjuk filament den jag har. 

 

Men några stycken och en klubba att dra dit dem med så har man nog löst värsta scenariot 🙂

IMG_20230102_210250.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-02 vid 21:52 skrev FIATX19:

Är du trotts allt orolig så ta och tillverka två runda koniska pluggar som du kan trycka in i länsen om du skulle råka ut för en olycka. Blir inget större tryck på pluggen.

 

2023-01-02 vid 22:31 skrev danielsan123:

Tack för det tipset. Printade faktiskt ett par pluggar i TPU för ändamålet. Den ena något mjukare än den andra. Dock ganska hårda bägge två. Lite svårt att få dem att sitta på plats men självtrycket löser nog det av sig självt kanske. Ska printa ett par till om jag får loss all tpu som fastnat i skrivaren. Inte en optimal skrivare för mjuk filament den jag har. 

 

Men några stycken och en klubba att dra dit dem med så har man nog löst värsta scenariot 🙂

IMG_20230102_210250.jpg

Så kan man ju göra, det är billigt.

Dyrare är det som jag gjorde en gång på en båt där avståndet mellan vattenytan och länsens utlopp var ungefär som på din båt, där installerade jag kulventiler på insidan. Av någon anledning gick också dessa självlänsars slangar i kors, alltså bb inlopp till sb utlopp och vice versa, jag förstod inte varför, om det hade varit en segelbåt hade jag ju förstått varför det var så, men inte på en sportfiskestyrpulpetbåt… (skrivihop.se)…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...