Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kaptenmrben

Albinmotor problem

Rekommendera Poster

Jag har renoverat en gammal albin o-21 motor och den fungerar ganska bra men den har inget luftfilter.

Jag har kollat på foum om var man kan köpa en sådan men då hittade jag att det hette flamdämpare, vet fortfarande inte var jag kan köpa en sådan.

Vet någon nånting om en sådan flamdämpare?

 

Motorns tändstift tror jag tänder för tidigt och vill gärna veta hur man kan fixa det.

 

Motorn är ganska svår att starta, fick hålla på i en kvart innan den ville starta, den har ingen startmotor men en vev som jag fick sparka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Flamdämpare är en tratt med ett metallnät i. 

För att sänka tändningen gör du antingen en ny grundinställning eller så justerar du magneten.

Vrid motorn tills det knäpper till och en liten bit till. Lossa muttrarna och vrid magneten moturs så mycket det går. ta bort muttrarna och dra ut magneten ca tre cm och vrid den medurs och sätt in den igen. Om det inte knäpper i magneten är impulskopplingen trasig och då blir motorn svårstartad. Varför måste du sparka på veven??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är förbannad.

Eller att det inte finns utrymme för rundvevande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Flamdämpare är en tratt med ett metallnät i. 

För att sänka tändningen gör du antingen en ny grundinställning eller så justerar du magneten.

Vrid motorn tills det knäpper till och en liten bit till. Lossa muttrarna och vrid magneten moturs så mycket det går. ta bort muttrarna och dra ut magneten ca tre cm och vrid den medurs och sätt in den igen. Om det inte knäpper i magneten är impulskopplingen trasig och då blir motorn svårstartad. Varför måste du sparka på veven??

Tack, ska pröva det med magneten när det blir varmare.

Varför jag sparkar är för att jag har inte så mycket styrka.

Var kan man köpa flamdämpare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det gäller Albin motorer hade jag kontaktat Stefan Ström på Albin motor, en mycket kunnig säljare/tekniker som tidigare hade butik i Fiskebäck, Gbg.
Han har hjälpt mig med både Yanmar och Penta motorer.

https://albinmotor.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev kaptenmrben:

Tack, ska pröva det med magneten när det blir varmare.

Varför jag sparkar är för att jag har inte så mycket styrka.

Var kan man köpa flamdämpare?

Det är inte så att det finns ett dekompressionshandtag man kan lyfta på som gör det lättare att veva? Man lyfter på detta, vevar av helvete och när svänghjulet har fart så släpper man det och motorn startar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin O21 är en bensinmotor med låg komp. Har naturligtvis inte dekompressionsanordning.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är inte så att det finns ett dekompressionshandtag man kan lyfta på som gör det lättare att veva? Man lyfter på detta, vevar av helvete och när svänghjulet har fart så släpper man det och motorn startar?

Dekompressionshandtag är väl en grej som bara finns på dieselmotorer.

Sorgligt nog tycker man efter ett antal varvs vevande även på bensinare med lägre kompression.

Oj,,, sanktanna  är snabbare än jag.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Rascal:

Dekompressionshandtag är väl en grej som bara finns på dieselmotorer.

Säkert; jag vet bara att jag saknar det på min MD5 med drev, och trodde det var en sådan där grej som satt på gamla motorer byggda för att kunna vevas igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av just Albin. Men på de finska motorer jag känner till går det att justera tändläget en aning med en vippa/handtag på magneten. När man skall starta motorn ställer man tändningen så den blir sen. Då går motorn att dra runt lättare och "sparkar" inte tillbaka som när tändläget ligger för övre dödpunkt.

 

Avsaknaden av uftfilter eller flamdämpare går kanske att lösa med ett MC-filter eller universalfilter för bilar. Finns på Biltema (tex art 32-323) eller på någon mc-tillbehörshandlare. Mät vad som passar på din förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dekomp kan finnas på bensinmotorer också. Specielt om det finns vevstart (eller kick tex MC). Beror på hur stor motorn är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en Startgenerator på den? -så slipper du sparka!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Dekomp kan finnas på bensinmotorer också. Specielt om det finns vevstart (eller kick tex MC). Beror på hur stor motorn är.

Kom just  på att min gamla moped har dekompression, fast där kallas det pys.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minas att o-21 inte har dynastart. Kan ha fel det har man haft förr.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Jag vill minas att o-21 inte har dynastart. Kan ha fel det har man haft förr.Ronnie

Finns både med och utan. Vissa har startbock där veven sitter högre upp i bakkant av motorn. Det gör det lätt att veva igång motorn jämfört med att veva vid svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-01 vid 22:27 skrev kaptenmrben:

Var kan man köpa flamdämpare?

Hej.

Jag skickade ett meddelande till dig igår. Läs det och hör av dig om det är intressant.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...