Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

Hur reparera gamla borrhål i teakfaner?

Rekommendera Poster

Hej!

Förra ägaren hade massa bråte  monterat på garderoben i min maxi 77 vars gamla skruvhål nu lyser igenom, ca 1mm - 3mm i diameter. Då jag skall lacka på ny fernissa till våren skulle jag först vilja bli av med hålen. Vet någon en bra metod?

 

Jag funderar själv på att antingen fylla igen med en  mix av snabblim och sandpappersspån av teak,  jag har sett liknande reparationer på Youtube men är osäker på hur väl snabblimmet håller mot evt fukt och om fernissan fäster på limmet. 

 

Alternativ två tänker jag är att köpa träpluggar i teak på biltema och slipa ner tills de bli tillräckligt små och limma fast med trälim. Lite mer pill. 

 

Alternativ tre vore kanske om det fanns något lämpligt spackel att använda? Hade varit smidigt för de minsta hålen. 

Redigerad av hallonBoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggast brukar bli att borra upp hålet och montera in teakpluggar. Tycker jag. 
https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakpluggar/?gbraid=0AAAAADowiYgvMyO8Ap8h5wDrX1RnxJKIU&gclid=EAIaIQobChMI3Pa2_Nue_AIVRkiRBR3srwdIEAAYASAAEgKZmPD_BwE

 

Använd en kvistborr för att borra upp hålet, doppa pluggen i lack och banka dit den försiktigt med fibrerna i samma riktning som fanéret, låt torka något dygn (minst), skär av pluggen med stämjärn, slipa. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt eller fel, så här har jag gjort:

Jag har använt mig av engångs grillspett av trä, alltså en ”pinne”. Sådana finns ju redan ombord.
Dessa har sågats till, ändträt har betsats så att det nästan ser ut som min faner.

Sedan har jag ibland fått borra upp hålet så att det får samma dimension som pinnen, lagt litet lim på och tryckt in i hålet.

En annan variant är att jag först borrat upp hålet, sedan bankat in grillpinnen i hålet med litet lim på, skurit av den jäms med fanerens yta sedan betsat eller tillockmed målat med någon färgpenna från barnbarnens ritgrejer.

 

Min salige far (som dog 2005) kunde ibland borra upp till 8 eller 10 mm och sedan sätta i en riktig träplugg. Sådana till tillverkar man själv ned ett speciellt ihåligt borr.

 

Ett annat sätt kan vara att blanda cyanakrylatlim med bakpulver och slipdamm i rätt kulör, rätt träslag, och sedan snabbt som attan peta in det i hålet. Varning, det svider i ögonen när limmet och  bakpulvret härdar ihop. Har man inget bakpulver går det lika bra att skaka ut litet pulver ur en pulversläckare, det är samma sak… men det rekommenderas inte…. 🤕
 

Sedan kan man ju dölja hålen genom att hänga upp någon snygg tavla föreställande Titanics eller Andrea Dorias förlisningar… Ett reprotryck föreställande vår nuvarande eller någon tidigare kungafamilj duger ju också… om man är rojalist…🤧

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakpulver i brandsläckaren?

 

Är det inte typ samarin?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ som jag snyggade till på toaletten i min förra båt som hade en ful teakvägg.

Köpte teakplywood  6mm och gjorde en kopia av vägen och limmade på gamla väggen och flyttade listerna och väggen blev som ny. Kanske överkurs men det blir ett bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns "träspackel", "wood filler", "kemiskt trä" och allt vad de heter i olika kulörer. Det har jag med framgång använt för att fylla igen gamla skruvhål o.s.v. Visst kan man borra upp och sätta i teakplugg, men det kommer bara bli en större blaffa och inte samma "färg" direkt ändå eftersom din väggskiva är 40 år gammal och ytbehandlad.

 

Exempel på vad jag menar för typ av spackel:

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/spackel/traspackel/traspackel-osmo-7304-ek-100gr/p-427622

https://www.hornbach.se/p/traspackel-liberon-mork-ek-50ml/10499598/

https://www.hornbach.se/p/plastiskt-tra-illbruck-wf140-morkbrun/10213470/

Mörk ek och teak är inte helt olika i färg.

 

2 timmar sedan skrev hallonBoat:

Jag funderar själv på att antingen fylla igen med en  mix av snabblim och sandpappersspån av teak,

Man kan göra så, men mycket bättre och färdigblandat är ju nämnda spackel. Det ger oftast också bättre färgöverensstämmelse (eftersom man kan välja) än sågspånsmetoden. Snabblim är jag f.ö. tveksamt till, när jag gjort egen cocktail har jag använt vanligt trälim/vitlim.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så små hål, 1-3 mm, i en gammal båt fungerar alldeles utmärkt att fylla med wood-filler. Är det större hål, 5-10 mm, använder jag träplugg i någorlunda rätt träslag, ådring och färg.

 

Jag har en bekant som envisas med att överarbeta in absurdum allt som går överarbeta, han skulle nog ha rivit ur inredningen och byggt ny om han hade varit i Din situation. Det roliga med den bekantingen är att hans båt sällan kommer i sjön...

Redigerad av Volvo_Penta
stavfel
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...