Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hallonBoat

Komptesta med tom spridare som adapter?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja göra ett kompressionsprov på min penta Md5b (verkar vara samma mått för md7 och 2001-2003)  , går ju att lämna in för en tusenlapp men då jag avser att testa fler gånger köper jag hellre min egen utrustning. 

Tänkte köpa en kompresionsprovare för diesel i stil med denna: https://www.amazon.se/BGS-Diy-62660-Kompressionstestare-Dieselmotorer/dp/B00JSKBN40/ref=mp_s_a_1_1?crid=22OCVBILW401E&keywords=kompressionsprovare+diesel&qid=1672278370&sprefix=kompressionsprovare+die%2Caps%2C82&sr=8-1

 

Problemet är ju att dess adaptrar inte passar i spridarhylsan, jag har hört att adapter Tu-15-8a passar efter lite modifikation. Men funderar också på om jag kan ta tömma ut en en gammal spridare (har en sådan) från spridarspets mm. , dra tätt muttern för läckoljetöret och montera kompresionsmätaren direkt på spridarens övre anslutning för bränsleröret, med hjälp av vvs rör adaptrar i koppar eller rostfritt. 

 

Kan det funka? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätresultatet verkliga värdet kan påverkas något om slang, adapter, och tom spridare har stor inre volym tillsammans.

 

Du s a s lägger till volym till cylindervolymen.

 

Men visst... Du får ett värde, som förmodligen blir något lägre än vad som anges för motorn.

 

På ett annat forum, var det nån som gjort något liknande på en mindre fyrtaktare.

Där blev det uppseendeväckande lågt.

Men motorn funkade som normalt.

Blev ett normalvärde i vart fall att luta sig mot vid framtida översyn. Givetvis då med samma setup.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Mätresultatet verkliga värdet kan påverkas något om slang, adapter, och tom spridare har stor inre volym tillsammans.

 

Du s a s lägger till volym till cylindervolymen.

 

Men visst... Du får ett värde, som förmodligen blir något lägre än vad som anges för motorn.

 

På ett annat forum, var det nån som gjort något liknande på en mindre fyrtaktare.

Där blev det uppseendeväckande lågt.

Men motorn funkade som normalt.

Blev ett normalvärde i vart fall att luta sig mot vid framtida översyn. Givetvis då med samma setup.

 

 

 

 

 

 

Okej tack för svaret! Hur brukar adaptrarna som man sticker ner i spridarhylsan se ut inuti? Är det bara ett långt smalt hål för att som du säger inte lägga till mer volym till cylindervolymen? Funderar i så fall på att jag kanske skulle kunna fylla upp den tomma spridaren med ihoplimmade brickor som jag slipar till så att de precis får plats. 

 

Vid närmare eftertanke skulle jag om det funkar kunna anlita en mekaniker att göra ett riktigt kompprov så jag har ett värde att jämföra mot, till framtida mätningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte påverkar värst mycket...

Cylindervolymen på denna motor är större än det jag läste om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...