Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
raol

Ungefärlig kostnad för en båge i rostfritt för storskot?

Rekommendera Poster

Vi har för avsikt att snarast möjligt göra om så att storskotet går på en skena på en båge över bakkanten av sprayhooden. Gissningsvis blir bågens höjd från fästpunkterna i sidan av överbyggnaden till skenan ca 110-120 cm, och bredden är nog 180 cm eller så.

Vad kan det hamna på om en mekanisk verkstad gör jobbet utifrån en detaljerad ritning? Förstår så klart att det kan variera en del, men om några som gjort liknande saker kan säga ungefär vad det kostat, så får jag en uppfattning om vad som är rimligt att räkna med och budgetera för.

Väldigt grov skiss på hur det bör se ut, ritat med rött:

bild.png.85f278ed3bf108e66aa3d2c744414948.png
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfritt är dyrt. 
Och man måste mäta på båten, gissar ett par gånger, så jag uppskattar att du hamnar omkring 10.000 kr innan den är på plats. Fast bäst uppskattning får du om du tar bilden till en smed som håller till nära båten och tar in en offert. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Rostfritt är dyrt. 
Och man måste mäta på båten, gissar ett par gånger, så jag uppskattar att du hamnar omkring 10.000 kr innan den är på plats. Fast bäst uppskattning får du om du tar bilden till en smed som håller till nära båten och tar in en offert. 

Mäta är jag bra på, så jag räknar kallt med att kunna leverera en komplett ritning. Jag har lyckats få väldigt exakta passningar på andra saker jag mätt och byggt genom åren, senast skena till självslående fock i början av sommaren, som ju är en rätt likartad historia.

Vi har en mekanisk verkstad i samhället, men tyvärr bygger de inget sånt längre. Fick ett hånskratt till svar när jag frågade senast. "Nähähähahaha, sån skit sysslar vi inte med längre, naj naj naj, aldrig mer!" var ungefär summan av samtalet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Mäta är jag bra på, så jag räknar kallt med att kunna leverera en komplett ritning. Jag har lyckats få väldigt exakta passningar på andra saker jag mätt och byggt genom åren, senast skena till självslående fock i början av sommaren, som ju är en rätt likartad historia.

Vi har en mekanisk verkstad i samhället, men tyvärr bygger de inget sånt längre. Fick ett hånskratt till svar när jag frågade senast. "Nähähähahaha, sån skit sysslar vi inte med längre, naj naj naj, aldrig mer!" var ungefär summan av samtalet.
 

Det är rätt känsligt med vinklar mm för hur fötterna skall möta däck/skrovet, så man brukar göra benen lite för långa och kapa in på plats innan fötterna svetsas på, och inte bara gå på ritning, så något besök är nog bra. Innan poleringen monteras fötterna. 
 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med rostfria kontakter på din sida av landet; min är på ostkusten. Hoppas någon annan vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Det är rätt känsligt med vinklar mm för hur fötterna skall möta däck/skrovet, så man brukar göra benen lite för långa och kapa in på plats innan fötterna svetsas på, och inte bara gå på ritning, så något besök är nog bra. Innan poleringen monteras fötterna. 
 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med rostfria kontakter på din sida av landet; min är på ostkusten. Hoppas någon annan vet. 

Ja, kontakter är jag inte ute efter, utan det blir att ringa runt framåt våren/försommaren. Frågan handlar om ungefärlig kostnad vi ska räkna med, för att kunna budgetera hyfsat rätt för det.
Genomförandet i sig är inget problem, det kommer jag att lösa.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

Ja, kontakter är jag inte ute efter, utan det blir att ringa runt framåt våren/försommaren.

Jag skulle råda dig att inte vänta till våren/försommaren, utan försöka beställa nu om ekonomin tillåter. Företag som jobbar med rostfritt till båtar brukar ha fulla orderböcker då, men ganska lugnt i december-februari. Efter båtmässorna brukar det ta fart. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett grabbräcke ovan sprayhood, rätt likt din skiss.

Böjde o svetsade allt själv.

Kostade mig ca 1000 kr. Hade inte råd med mer då.

 

- Skulle jag bygga, och få nån annan att svetsa, då är det kanske bra att börja forma vanliga prisolrör, som mallar.

Grovforma, rita av på ett golv.

Ändvänd och forma igen flera gånger. Då får du till slut en perfekt mall.

Välj själv om du vill lägga mallen på in- eller utsidan av det som ska bli din färdiga konstruktion. Eller om man nu säger tvärtom...

 

Välj den dimension du vill på syrafast RF-rör. Skit i böjning av röret. Det behövs speciella verktyg för att lyckas, när det blir större diametrar. Skaffa ett kortare rör, som nätt går in i det första. Kapa det senare i 5 - 7 cm stumpar, till att stoppa in i de delar som ska skarvas med krökar. Nåt att svetsa mot och som styr upp delarna. Blir då ordentliga skarvar utan rotgas (googla: rotgas Tigsvetsning).

 

På t ex VVS-butik hittar du korta rörkrökar i olika vinklar, med samma ytterdiameter som första röret. Krökarna kan du även kapa ned om inte vinklarna stämmer exakt.

 

Ja så bygger du upp även snedrören.

De måste dock formas i änden, att passa exakt mot långa röret. Går fint med liten vinkelslip. Använd inte de nya skivorna till annat än RF!

Fattas så fästen, fästen med fastsvetsade grövre rostfria kapade skruvar. Nylock o bricka på insidan ruffen.

 

Så bygger du upp alla delar du behöver.

Märk upp ordentligt med t ex bra tuschpenna hur delarna ska placeras mot varandra.

 

Knalla iväg till en Gymnasieskolas industriprogram. Ett tacksamt TIG-svetsningsobjekt.

Bjud klassen sen på ordentligt med Pizza.

 

Det dyra är inte svetsning eller rördelar.

De senare kanske du hittar på nån skrot

t o m.

Rostfritt är omagnetiskt.

 

Köper du rör och krökar, så bör du klara dig med 2-3000 kr.

Det dyra är provtagning och mätning på din båt om du anlitar någon. Det ska ju testas och ändras innan det passar exakt. Svetsfogar och annat slipar du med flapskivor.

 

Så var det kapning av rör så att dina fästen passar, men de har du gjort tidigare.

 

Lycka till, hur du än gör.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag skulle råda dig att inte vänta till våren/försommaren, utan försöka beställa nu om ekonomin tillåter. Företag som jobbar med rostfritt till båtar brukar ha fulla orderböcker då, men ganska lugnt i december-februari. Efter båtmässorna brukar det ta fart. 

Nja, det är inte aktuellt, utan det blir tidigast efter sjösättning och påmastning som jag kan mäta korrekt, så slutet av april eller början av maj förmodligen.

Och det är inget som behöver vara på plats i början av sommaren heller. Så tidigt som möjligt är förstås trevligt, men det är ju inget som krävs utan nuvarande skotplats funkar ju tills den nya är på plats.


Som sagt, frågan gäller ungefärlig kostnad, inget annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Gjorde ett grabbräcke ovan sprayhood, rätt likt din skiss.

Böjde o svetsade själv.

Kostade mig ca 1000 kr. Hade inte råd med mer då.

 

Skulle jag bygga, och få nån annan att svetsa, då är det kanske bra att börja forma ett vanligt prisolrör.

 

Välj den dimension du vill på RF-rör. Skaffa ett kortare rör, som nätt går in i det första. Kapa det senare i 5 - 7 cm stumpar.

På t ex VVS-butik hittar du korta rörkrökar i olika vinklar, med samma ytterdiameter som första röret. Krökarna kan du även kapa ned om inte vinklarna stämmer exakt.

 

Ja så bygger du upp även snedröret. Fattas så fästen med fastsvetsade grövre rostfria kapade skruvar.

 

 

 

 

 

Jag kommer att leverera en detaljerad och korrekt ritning, sen får verkstaden bygga allt. Jag har ingen verkstad eller passande verktyg för att bearbeta tjocka plåtar och rör av rostfritt.

1000 kr låter ju fantastiskt, men då var det bara svetsningen, inget mer, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Ja, kontakter är jag inte ute efter, utan det blir att ringa runt framåt våren/försommaren. Frågan handlar om ungefärlig kostnad vi ska räkna med, för att kunna budgetera hyfsat rätt för det.
Genomförandet i sig är inget problem, det kommer jag att lösa.
 

Har du funderat på dimensionerna på den där bågen? Det blir väl ganska rejäla krafter både uppåt och snett ut åt sidan, framåt har du ju ett stag men åt sidan krävs nog nån form av förstyvning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Har du funderat på dimensionerna på den där bågen? Det blir väl ganska rejäla krafter både uppåt och snett ut åt sidan, framåt har du ju ett stag men åt sidan krävs nog nån form av förstyvning.

Allt det kommer att hanteras när det är dags för det. Och ja.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Jag kommer att leverera en detaljerad och korrekt ritning, sen får verkstaden bygga allt. Jag har ingen verkstad eller passande verktyg för att bearbeta tjocka plåtar och rör av rostfritt.

1000 kr låter ju fantastiskt, men då var det bara svetsningen, inget mer, eller?

Som jag skrev. 1000 kr för de rostfria delarna, materialet. Och det var ändå väl tilltaget.

Svetsande och allt mekaniskt jobb  gjorde jag själv, då med lånad utrustning på min förra arbetsplats.

Numer har jag egen TIG.

Riktigt roligt faktiskt.

 

Här mitt bygge av peke, får jag inte alls böjde rör, utan använde rörstumpar och rörkrökar.

Pinnsvetsade. Gick utmärkt när jag hade stumparna att svetsa mot.

 

Under lättar för ett ickeproffs även vid TIG-svetsning.

 

Peket

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3504391#p3504391

 

 

Grabbräcket 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460491#p3460491

 

 

Badbryggan

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3508051#p3508051

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Som jag skrev. 1000 kr för de rostfria delarna, materialet. Och det var ändå väl tilltaget.

Svetsande och allt mekaniskt jobb  gjorde jag själv, då med lånad utrustning på min förra arbetsplats.

Numer har jag egen TIG.

Riktigt roligt faktiskt.

Ja, hade jag haft ett hus hade jag absolut fixat en rejäl verkstad med ordentliga verktyg och svets. Nu bor jag i lägenhet och har inte möjlighet till det alls. Så allt jobb får den verkstad jag anlitar ta hand om.

Jag mäter och räknar och gör ritning. Sen sköter verkstan resten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra att det finns resurser.🤑

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Härligt att höra att det finns resurser.🤑

Det är betydligt billigare att låta en verkstad göra jobbet än att köpa hus och svetsutrustning. Jag är verkligen inte förmögen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inget illa menat!

 

Lösningarna är många.

 

Nu köpte jag huset 95, då hyfsat billigt i mitt tycke. Inte alla andra tyckte dock så. Men det hade potential.

 

Snart skuldfri, trots diverse dyra underhåll och ombyggnader.

Senast nytt tak...

 

Vedeldning i stor täljstenskamin...

Enda värmekälla.

 

Alltid meckat och samlat på mig det jag behövt.

Standarden på bilarna är typ gamla brukbara slädar.

 

Haft båten 15 år, nu typ rätt utnyttjad och i bra skick. Tänker mig att ha den 5 år till.

Siktar på en tålig husbil... Som komplement - alternativ.

 

Visst tältar jag året runt å så vidare... Men åldern börjar ta ut sin rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-28 vid 21:55 skrev raol:

Vi har för avsikt att snarast möjligt göra om så att storskotet går på en skena på en båge över bakkanten av sprayhooden. Gissningsvis blir bågens höjd från fästpunkterna i sidan av överbyggnaden till skenan ca 110-120 cm, och bredden är nog 180 cm eller så.

Vad kan det hamna på om en mekanisk verkstad gör jobbet utifrån en detaljerad ritning? Förstår så klart att det kan variera en del, men om några som gjort liknande saker kan säga ungefär vad det kostat, så får jag en uppfattning om vad som är rimligt att räkna med och budgetera för.

Väldigt grov skiss på hur det bör se ut, ritat med rött:

bild.png.85f278ed3bf108e66aa3d2c744414948.png
 

En fundering och nyfiken fråga när man tittar på bilden.

Inte direkt relaterat till priset av tillverkning men hur tänker du dig med storskotsarrangemanget?

Det är inte jättemycket utrymme mellan bom och båge dvs. plats över för en skotskena/vagn ,dubbla block osv. Leder man ner skotet till en winch eller råtta på sittbrunnsargen?

Rasmus som det länkades till ovan har väl inte direkt överdimensionerade block och det ser trångt ut men utrymmet ,därav kom funderingen.

Hälsningar Trio

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Triobatar:

En fundering och nyfiken fråga när man tittar på bilden.

Inte direkt relaterat till priset av tillverkning men hur tänker du dig med storskotsarrangemanget?

Det är inte jättemycket utrymme mellan bom och båge dvs. plats över för en skotskena/vagn ,dubbla block osv. Leder man ner skotet till en winch eller råtta på sittbrunnsargen?

Rasmus som det länkades till ovan har väl inte direkt överdimensionerade block och det ser trångt ut men utrymmet ,därav kom funderingen.

Hälsningar Trio

Seglet är just nu hos en segelfirma som syr om det så skothornet kommer upp närmare en halvmeter. Det kommer att ge gott om plats under bommen där skotet kommer att vara, uppskattningsvis 50-60 cm totalt.

Skotdragningen är tänkt att vara en variant där skotet leds fram till masten, ner till däck och sen bak till rufftaket. Det blir samma smidiga lösning som för fockskotet efter att vi fick självslående fock på plats där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Seglet är just nu hos en segelfirma som syr om det så skothornet kommer upp närmare en halvmeter. Det kommer att ge gott om plats under bommen där skotet kommer att vara, uppskattningsvis 50-60 cm totalt.

Skotdragningen är tänkt att vara en variant där skotet leds fram till masten, ner till däck och sen bak till rufftaket. Det blir samma smidiga lösning som för fockskotet efter att vi fick självslående fock på plats där.

 

Japp!

Det verkar genomtänkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Är det Beason du har?

 

 

En Beason 311 (samma som 31 fast med partialrigg), ja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändrade planer angående lösningen med båge. Det blir en annan variant i stället.

Men oavsett behövde seglet ändras, och det blev av nu under våren. Lundh var hjälpsamma och fixade det enligt önskemål. Bortskuret så skothornet flyttas ca 40 cm upp, och första revets aktre ögla uppflyttad samma sträcka så samma bomvinkel gäller även med seglet revat. Dessutom gjort lösfotat för att slippa det tröga underliket i rännan vid trimning. Och ändrat första revets främre fästpunkt från sidomonterade ringar till en genomgående ögla (så jag kan dra ett rep genom för 2:1 utväxling utan att seglet dras i sidled). Supernöjd!

segel2.thumb.PNG.9b9578a91cf123c68d8c6076440476fc.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...