Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
danielsan123

Montering av länspump

Rekommendera Poster

Har en Galia 660 WA som idag bara har regnläns. Funderar på att skaffa en mekanisk läns i händelse av grundstöttning eller dylikt och vatten måste pumpas ur kölsvinet. Är extremt trångt och den fasta tanken om ca 180 liter äter upp allt utrymme under durk. Har en liten inspektionslucka i motorbrunn där jag ev kan få plats med en länspump. Någon med Galia 660 wa (eller 630 wa) med länspump som har råd om montering och ev vilken pump att köpa? 19 mm eller större slang?

 

ps - ingen som råkar äga en digital kopia på användarmanualen till nämnd båt?

Redigerad av danielsan123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju sätta en självsugande pump högre upp med bara en slang ner i kölsvinet om det är trångt att få plats med en dränkbar:

https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/vatten-dieselpump-15-lmin-2000017741

 

Det du ev. behöver komplettera med är en nivåbrytare på lämplig plats.

 

Har själv använt flera sådana, nu senast som fast pump för att flytta diesel mellan tankarna samt också just som länspump. Den sistnämnda ersatte en "konventionell" dränkbar som inte fått plats nere i kölsvinet utan därför av varvet monterats 30 cm högre upp. Visst, skulle väl startat och hållit undan så båten inte sjönk men motorns undersida skulle ju fortfarande simmat i vatten när pumpen slutat pumpa.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening duger det bara med en membranpump, antingen en helt manuell eller en elektrisk som placeras på lämpligt ställe ombord. Sugslangen som kan vara rätt så klen leds ner i båtens lägst belägna utrymme, sugslangen kan med fördel förses med en enkel sil. Dessa pumpar har en väldigt bra sugförmåga och är inte jättekänsliga för om det finns litet skräp i det uppumpade vattnet. Utloppet på pumpens trycksida kan ju ledas ut ur båten med en fast installerad skrovgenomföring, eller så kan slangen bara enkelt läggas ut över relingen.

Iofs har jag ju svurit över ”kabelklipp” små bitar med kabel eller kabelisolering som sugits upp och fastnat i membranpumpens backventil, men som sagts med en enkel sil längst ut på sugslangen förhindras det irritationsmomentet.

 

91CF8968-4B0A-427A-8A25-AD9CAAD5DDF5.jpeg.1ed0dc36fca42042f403040ad52dda3e.jpeg

 

Så här kan en elektrisk membranpump se ut. Dom är dyra, men fantastiskt bra!

Ja, som sagts kan den ju kompletteras med en mekanisk eller elektronisk nivåvakt.

 

Den pumpen som @IngemarE föreslår ovan är en kugghjulspump, egentligen inget fel på den typen av pumpar, men i mitt tycke mindre lyckade som länspumpar, jag vet, jag har haft en sådan i den applikationen. Dessa är mer känsliga för skräp i vattnet och har generellt inte lika bra sugförmåga som en membranpump. Kugghjulspumpen lämpar sig då som i @IngemarEs fall bättre som läktringspump mellan tankar som ligger i ungefär samma nivå.

 

De vanligaste elektriska länspumparna är centrifugalpumpar, och är ju bra i allmänhet, men det kan ju då vara svårt att få plats med dem i trånga utrymmen, men det finns sådana som har en låg profil, kostar ungefär lika mycket som motsvarande membranpump, så jag rekommenderar en membranpump istället.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Jag har båten på trailer mellan turerna. Primära syftet med en länspump är vid plötslig skada och båten tar in vatten. Vore trevligt om man kunde tjäna lite tid och ta sig i hamn. Men tänker då också att det kanske är dumt att lita på en elektrisk pump? Kan ju lätt fela med elektroniken. Nackdelen med manuella redskap (pump, hink) är det kräver aktiv handling. Vore bra om man kunde fokusera på att ev hitta läckan, plocka ihop fiskeutrustningen, ta sig i hamn istället för att pumpa eller ösa.
Å andra sidan kanske som någon/några sagt att "en rädd man med hink" är det bästa? 

Har inhandlat en lågprofilare på Biltema https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/automatisk-lanspump-lag-profil-2000045320?gclid=CjwKCAiAkrWdBhBkEiwAZ9cdcP1JR23YZPI4p6NHi4Qb--KtA07Nn4FZx4Lu-W3wpZgmbjM1YoofzxoCfu4QAvD_BwE och 19mm anslutningsslang. 

Erfarenheter av den pumpen? Tillräcklig dimension på slangen? Eller skippa allt arbete och fula skrovgenomföringar och ta hinken istället? 😕

 

Om man kanske istället skulle ha en mobil länspump. Koppla den till kontakt för 12v (cigguttag). Extra lång slang att hänga över relingen. Extra bonus att man kan kasta över den till en annan båt om nöden/olyckan  kräver. 

Redigerad av danielsan123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev danielsan123:

Tack för bra svar! Jag har båten på trailer mellan turerna. Primära syftet med en länspump är vid plötslig skada och båten tar in vatten. Vore trevligt om man kunde tjäna lite tid och ta sig i hamn. Men tänker då också att det kanske är dumt att lita på en elektrisk pump? Kan ju lätt fela med elektroniken. Nackdelen med manuella redskap (pump, hink) är det kräver aktiv handling. Vore bra om man kunde fokusera på att ev hitta läckan, plocka ihop fiskeutrustningen, ta sig i hamn istället för att pumpa eller ösa.
Å andra sidan kanske som någon/några sagt att "en rädd man med hink" är det bästa? 

Har inhandlat en lågprofilare på Biltema https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/automatisk-lanspump-lag-profil-2000045320?gclid=CjwKCAiAkrWdBhBkEiwAZ9cdcP1JR23YZPI4p6NHi4Qb--KtA07Nn4FZx4Lu-W3wpZgmbjM1YoofzxoCfu4QAvD_BwE och 19mm anslutningsslang. 

Erfarenheter av den pumpen? Tillräcklig dimension på slangen? Eller skippa allt arbete och fula skrovgenomföringar och ta hinken istället? 😕

Jag brukar säga som så; ”att det ena behöver inte utesluta det andra”.

Du kan koppla en manuell och en elektrisk pump i serie på samma slang.

I ditt fall så har du den elektriska lågprofilpumpen som första pump monterad i båtens lägsta punkt, därifrån en slang en manuell membranpump, sedan en slang ut ur båten. Båda pumparna släpper igenom vatten trots att dom inte är igång eller pumpas, membranpumpen har desssutom minst en backventil (det kanske även lågprofilpumpen har?).

Men du tänker riktigt, om det går åt helskotta med en större vatteninträngning, är ju risken stor att även elsystemet lägger av, iallafall kanske alla säkringarna löser ut. Då är det bra att kunna pumpa manuellt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev danielsan123:

Har inhandlat en lågprofilare på Biltema

Såg du det här?

”Pumpen startar och känner efter om det finns vatten i kölsvinet var tredje minut.”

Jag hade blivit galen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Såg du det här?

”Pumpen startar och känner efter om det finns vatten i kölsvinet var tredje minut.”

Jag hade blivit galen. 

Jag också, om jag skulle sova hos i båten. Vet inte om inte om TS brukar göra det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag också, om jag skulle sova hos i båten. Vet inte om inte om TS brukar göra det. 

Fast även om man sitter och fiskar i båten, eller myser i hamnen. 
 

Man skall också tänka på att den iom detta har en viss elförbrukning (0,3 Ah/dygn enligt manulen) och att det därför är mer eller mindre nödvändigt att ha underhållsladdning på batterierna, t ex genom en solpanel. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Fast även om man sitter och fiskar i båten, eller myser i hamnen. 
 

Man skall också tänka på att den iom detta har en viss elförbrukning (0,3 Ah/dygn enligt manulen) och att det därför är mer eller mindre nödvändigt att ha underhållsladdning på batterierna, t ex genom en solpanel. 

1 man kan koppla ut automatiken, det beror bara på vilken av de bruna kablarna man kopplar till plus, måhända har jag rätt eller fel, men vill minnas att den brun/vita är för manuell körning.

2 Jag har en ”likadan” dvs originalet efter vilken Biltemas är en kopia av. Kanske annorlunda på kopian, men det är en fuktkännande elektronik som aktiveras var tredje minut, det kan hända att det låter ungefär så här ”bzzzz”.

 

Jo min är inte fast installerad, det är en reservpump, eftersom jag hellre vill ha en ”tjoff, tjoff, tjoff” membranpump.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-29 vid 15:37 skrev danielsan123:

Tack för bra svar! Jag har båten på trailer mellan turerna. Primära syftet med en länspump är vid plötslig skada och båten tar in vatten. Vore trevligt om man kunde tjäna lite tid och ta sig i hamn. Men tänker då också att det kanske är dumt att lita på en elektrisk pump? Kan ju lätt fela med elektroniken. Nackdelen med manuella redskap (pump, hink) är det kräver aktiv handling. Vore bra om man kunde fokusera på att ev hitta läckan, plocka ihop fiskeutrustningen, ta sig i hamn istället för att pumpa eller ösa.
Å andra sidan kanske som någon/några sagt att "en rädd man med hink" är det bästa? 

Har inhandlat en lågprofilare på Biltema https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/automatisk-lanspump-lag-profil-2000045320?gclid=CjwKCAiAkrWdBhBkEiwAZ9cdcP1JR23YZPI4p6NHi4Qb--KtA07Nn4FZx4Lu-W3wpZgmbjM1YoofzxoCfu4QAvD_BwE och 19mm anslutningsslang. 

Erfarenheter av den pumpen? Tillräcklig dimension på slangen? Eller skippa allt arbete och fula skrovgenomföringar och ta hinken istället? 😕

 

Om man kanske istället skulle ha en mobil länspump. Koppla den till kontakt för 12v (cigguttag). Extra lång slang att hänga över relingen. Extra bonus att man kan kasta över den till en annan båt om nöden/olyckan  kräver. 

Oj det här missade det här svaret. Jag rekommenderar att du lämnar tillbaka den och köper originalet.
https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/helautomatisk-lanspump-lagprofil-1100-seaflo
Jag gjorde själv misstaget att installerar Biltemas version först under min nya vattentank. Jag upptäckte inte problemet med att den startade hela tiden förrän alla delar var på plats.  Då var allt fastlimmat och övertäckt. Jag fick stänga av automatiken och bara köra den manuellt om jag har kört på grund eller om jag vet att det finns vatten i båten.

Efter det så köpta jag originalet och monterade under motorn. Då såg jag in manualen för Seaflo att det fanns en enklare version från dem som inte har nivåautomatik.

 

Tänk på att den vinklade adaptern är rätt oanvändbar  då den bara enbart fungerar till 28-29mm slang. Den dimensionen är rätt ovanligt och jag hittade inga adapters till 25mm... Så jag fick bygga utloppet med en extra vinkel på slangen för 25mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...