Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
perle

Beachläge Yamaha

Rekommendera Poster

Hej! Har gummibåten hemma i garaget och gör lite vintermeck inför vår och sommar. Hade tidigare en Yamaha 6hk tvåtaktare som hade en anordning som man kunde fälla ner så det blev beachläge, men på min Yamaha 20 hk 2 tajtare finns ingen sådan, det är nerfällt eller uppfällt läge. 
 

har någon koll på om man kan köpa till eller bygga ngt lämligt. Vi använder gummibåten när vi är ute med vår större båt för att utforska, ta oss in till stränder etc så det vore gott att ha en sådan.

 

snart är det sjösättning!! (Tre-fyra månader kvar men det går fort).

 

Hälsn Lennart 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde finnas. Om du inte har manual sök efter en på nätet.

"Cruising in shallow water" kallar Yamaha det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns inte dette för större motorer... inte över +/-6 hp Det blir stora krafter på akterspegelen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

Tyvärr finns inte dette för större motorer... inte över +/-6 hp Det blir stora krafter på akterspegelen...

Har du sagt det till Yamaha?

Här är ett utklipp t.ex. från manualen till en 20 hk.
image.png.991bfb41f93e5c5eaa5bf533af24cdbb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

Roligt, -5037138--mid--500.jpg.56d9ab03874117623794902aff7041ff.jpgsjälvklart kan man köra alla motorer der det er lite vatten....

 

Men frågan var den egne shallow water maniken (inte tilt!) men en egen mekanisk sperr som man kan köra så att motorn just får kylvatten. Denna finns poå dom små motorerne, men på större kan man köpa till detta, men det finns inte påmonterat från fabrik.

 

Den kan köpes under namnet "Shallow water drive Arm part number 5037138" för Evinrude/Johnson...Andra motorer gör det på andra sätt...

 

Som mercury som har et kit 12756A1 Shallow water tilt kit....

 

Till dessa som finns på större motorer över 6hk. Men inte som standard om jag förstår rätt.

 

Att bara sätta tiltpinnen på högsta är något annat.

 

Men ring gärna opp Yamaha och fråga! Jag vill bara hjälpa till med sak frågan....

 

 

 

 

 

 

 

 

12756A1--front--500.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

 

 

 

 

 

 

 

Roligt, -självklart kan man köra alla motorer der det er lite vatten....

 

Men frågan var den egne shallow water maniken (inte tilt!) men en egen mekanisk sperr som man kan köra så att motorn just får kylvatten. Denna finns poå dom små motorerne, men på större kan man köpa till detta, men det finns inte påmonterat från fabrik.

 

Den kan köpes under namnet "Shallow water drive Arm part number 5037138" för Evinrude/Johnson...Andra motorer gör det på andra sätt...

 

Som mercury som har et kit 12756A1 Shallow water tilt kit....

 

Till dessa som finns på större motorer över 6hk. Men inte som standard om jag förstår rätt.

 

Att bara sätta tiltpinnen på högsta är något annat.

 

Men ring gärna opp Yamaha och fråga! Jag vill bara hjälpa till med sak frågan....

 

 

 

 

 

 

 

 

12756A1--front--500.jpg

Nu var det Yamaha det gällde. Och det var inte jag som skrev att motorer över 6 hk förstör akterspegeln i detta läge så det är bättre att du tar det med Yamaha så inte deras manualer lurar folk.

 

Här är fortsättningen från 20 hk manualen,

 

image.thumb.png.af6da635aee4c00f469fadfa1016d22d.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Kane said:

Nu var det Yamaha det gällde. Och det var inte jag som skrev att motorer över 6 hk förstör akterspegeln i detta läge så det är bättre att du tar det med Yamaha så inte deras manualer lurar folk.

 

Här är fortsättningen från 20 hk manualen,

 

image.thumb.png.af6da635aee4c00f469fadfa1016d22d.png

Om man ska vara precis 🙂

 

om din motor, som är en Yamaha, har shallow water inställning, beror av vilken exact modell du har.

Inte alla 2t Yamaha 20hp har detta.

 

Och Yamaha själva säger at man inte ska använda gasen över tomgång om man använder shallow water tilt. Säkert inte dumt.

 

En strålande dag önskas dig och som det säjs - det går att använda en plank - oavsett årsmodell och motorproducent 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...