Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
SilverFang

Vilka intyg har ni?

Rekommendera Poster

Hej,

Erfarenhet, kompetens och sjövana är viktigare än ett intyg på papper/app, men vilka båtintyg har ni? 

Och vilken var roligast/intressant att lära sig, tycker du? 

 

Själv har jag de i fet stil. 

Tyckte förutom båtpraktiken att SRC var intressant. 

 

Förarintyg
Kustskepparintyg

Båtintyg Dagpraktik
Båtintyg Mörkerpraktik

Utsjöskepparintyg
SRC Radio Operator
LRC Radio Operator
Radarintyg
Kanalintyg
Manöverintyg För Högfartsbåt
Båtmekanikerintyg
Seglarintyg 1
Seglarintyg 2
Seglarintyg 3

 

(började med att studera i somras och är nybörjare inom båtlivet och försöker lära mig) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall vi sätta upp en skrytlista har du tänkt?

För det är som du säger erfarenhet å omdöme kan inte sättas på papper.

 

För se, jag har Skepparexamen från KA5 i Härnösand. Den har man översatt idag till Kustskeppare. Sen har jag ett kanalintyg som ingen har nånsin efterfrågat i EU.

Jag har inte VHF papper men har använt det när det funnits i båtar. Jag har inte papper på mörkersegling men har suttit till rors många nätter i Engelska kanalen å andra ställen. Nattseglar gärna faktiskt. Ingen mekanik- intyg men född med en skiftnyckel å Voltmätare i handen. Seglat hem från Medelhavet ett antal ggr samt hela Sveriges kust å till Norge å Tyskland, Holland, Frankrike osv.

Men har inget papper på det.

Varför vill du veta vilka papper folk har? För jag har just inga. Å så äre nog för väldigt många av oss som seglat sedan barnsben.

 

Roligast på kursen? Hmm...Det var när vid provet för kanalintyg kom en fråga om en undervattens betongkaj längs med stranden i Koble på floden Rhen. För se läraren kunde inte det å vi hittade inget som helst svar på det någonstans i litteraturen så de strök frågan helt resolut. Hur många kommer segla nära den gamla betongbryggakanten en decimeter under vattnet i Koble? Jag bara undrar. De lär ha märkt ut det alltså.

 

Färdig skrytet....😇

Å Go Jul å skön segelsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns en lång tråd om detta för ett par år sedan har jag för mig.

 Går nog att hitta för den som vet hur man söker i arkiven.

God Jul

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kursledare (båtmekanikerintyg) tycker jag inte att tal om kunskap är skryt. Lite motor och elförståelse kan aldrig vara fel ombord. På vinterns kurs är nästan hälften av deltagarna tjejer/damer vilket är ett roligt rekord.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...