Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Dava

Fiolstag i dyneema?

Rekommendera Poster

Har fått ett brott på en av vajrarna i fiolen. Istället för att byta mot ny vajer funderar jag på om jag ska sätta en dyneemalina där istället. 

 

Det är 3 mm rostfri vajer idag. Tror ni att denna skulle passa? Eller ska man gå upp en dimension? 

 

Vänligen inga diskussioner om klassregeler.. jag avser att topphissa spinnaker så lite krafter kommer fiolen behöva hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 mm Vajer och Dyneema har ju ungefär samma brottgräns, ca 800 kg.Varför inte gå upp till 4 mm Dyneema,och få dubbla brottgränsen.Eftersom du har en vajer som är skadad,skulle jag öka till 4 mm.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det är en bra notering. Det är lite knasigt i riggen med vissa vajrar 4 mm och vissa 3 så man skulle kanske börja gå över till 4 mm dyneema efterhand som vajrarna ger sig. 

 

Det ser ganska knasigt ut att toppvanten är 4 mm och undervanten är 3 mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nov inte bry dig om ifall det ser knasigt ut. Troligen tar olika delar av riggen upp olika stora krafter.

 

Glöm inte att läsa på om hur du riggar med dyneema.

Det skiljer en del mot vajer.

 

En tråd om det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var ju lite att tänka på. Det är egentligen bara i fiolen och ev akterstaget det skulle vara aktuellt att sätta dyneema.

 

Tror jag passar på att köpa ett par meter och testar lite. Man kan ju göra några schaklar om inte annat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiolstag brukar utformas så att det hindrar masttoppen att böjas akterut. En topphissad spinnaker har draget mest föröver, men en fiol kan förstås staga upp åt sidorna vid slör. 
Hur som helst. Belastar man dyneema så är det mer elastiskt än stål. Det har även den egenskapen att det sakta "kryper" vid statisk belastning. Kevlar är lite mindre känsligt. SÅ det är inte så kul, eftersom man ju inte kan efterspänna så mycket där uppe i toppen. 
För akterstag och backstag går det utmärkt med dyneema.

https://shop.inorope.com/en/project/creep-elongation-should-this-be-a-source-of-worry/#:~:text=Dyneema® behaves like chewing,20% of its breaking load.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiolen har neddragen vajer,så man står på däck och justerar eventuell efterspänning.Så är det i alla fall på min Svea. Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen möjlighet att enkelt efterspänna fiolen. Det sitter två vantrskruvar i nederkant strax över spridarna..

 

Det är dock relativt lätt att fälla masten eller ta en stege för att nå dem, sitter nog bara ca 3 meter upp. Alternativt skulle man kunna vända på steken och ha vantrskruvarna i toppen så att man lätt kan komma åt dem från mastkranen.

 

Inser att det kanske inte är värt besväret, kanske lättare att försöka fixa en ny vajer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du byter båda vajrarna.Trodde att du som jag kunde stå på däck och justera fiolen.

Det bästa är nog att behålla vajer ock kanske förstärka Backstag om du ska topp hissa spinnaker.Jag skulle även sett över infästningar för backstag.Det är som Seawolf,säger fiolen hjälper bara för belastning bakåt samt i sidled.Tycker det är skoj att du har lite tankar,alltid skoj att prova lite nya saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...