Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Yopphedi

Enkelt att stjäla drev för inombordsmotor?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fick just en julklapp som inte stod på min önskelista. Nämligen en polisanmälan och ett försäkringsärende.

Upptäckte nyligen att växelhuset har blivit snott från min utombordare. Båten var stående på hamplan i båtklubben där jag är medlem.

Hoppas bara att man kan räkna med en någorlunda bra ersättning. 

 

Då jag ändå funderar på att byta båt till nästa säsong så har jag tankar på att shoppa en båt med inombordare. 

Men, båten kommer ju att stå på samma hamnplan i samma båtklubb. Är det lika stor risk att jag blir av med drevet (eller vad nu klumpen som propellern sitter på heter) som att någon plockar med sig växelhuset från en utombordare?

Det är inte enbart stöldrisken som ligger i vågskålen för inombordarens fördelar, men det är ju en klar fördel.

 

Go jul

Yoppheidi

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen nästan lika stor risk. Är ingen expert men drevet på en inombordare är enligt min uppfattning lite svårare att ta bort än växelhuset på en utombordare. Varvet där jag ligger plockar bort alla drev och växelhus efter upptagning på hösten.

En av anledningarna att jag föredrar axel på inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Yopphedi:

Hej,

 

Fick just en julklapp som inte stod på min önskelista. Nämligen en polisanmälan och ett försäkringsärende.

Upptäckte nyligen att växelhuset har blivit snott från min utombordare. Båten var stående på hamplan i båtklubben där jag är medlem.

Hoppas bara att man kan räkna med en någorlunda bra ersättning. 

 

Då jag ändå funderar på att byta båt till nästa säsong så har jag tankar på att shoppa en båt med inombordare. 

Men, båten kommer ju att stå på samma hamnplan i samma båtklubb. Är det lika stor risk att jag blir av med drevet (eller vad nu klumpen som propellern sitter på heter) som att någon plockar med sig växelhuset från en utombordare?

Det är inte enbart stöldrisken som ligger i vågskålen för inombordarens fördelar, men det är ju en klar fördel.

 

Go jul

Yoppheidi

 

 

9 minuter sedan skrev ChristerN:

Förmodligen nästan lika stor risk. Är ingen expert men drevet på en inombordare är enligt min uppfattning lite svårare att ta bort än växelhuset på en utombordare. Varvet där jag ligger plockar bort alla drev och växelhus efter upptagning på hösten.

En av anledningarna att jag föredrar axel på inombordare.

Jag har plockat bort både VP 280 och 290-drev, det är enkelt, men tungt. Inga specialverktyg krävs, men lagertapparna, eller om det heter ”bultar” dom ihåliga kan sitta fast ordentligt, men med ett egentillverkat verktyg som betår av en rörbit, M8  maskinskruv med muttrar och brickor går det bra.

En drevagn underlättar. Så det är många, men inte alla, som plockar av sina drev på hösten.

Om man är ovan och om ingenting sitter fast tar det max en timma, om man har gjort det några gånger kan man nog då loss drevet på 15-20 minuter eller ännu snabbare. Detta gäller då Volvo Pentas drev, andra vet jag ingenting om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt. Får köpa roddbåt eller ta fram stora plånboken då. Antingen för att betala någon att plocka bort drevet, eller att ställa undan båten hos en marina.$$$$
Jag kan tyvärr inte göra det själv. Jag är totalt ohändig, varje gång jag har försökt fixa något på egen hand så har det blivit riktigt dyrt eftersom jag fått ta in proffs som har fixat det jag tagit sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Yopphedi:

Typiskt. Får köpa roddbåt eller ta fram stora plånboken då. Antingen för att betala någon att plocka bort drevet, eller att ställa undan båten hos en marina.$$$$
Jag kan tyvärr inte göra det själv. Jag är totalt ohändig, varje gång jag har försökt fixa något på egen hand så har det blivit riktigt dyrt eftersom jag fått ta in proffs som har fixat det jag tagit sönder.

 

Barkbåtar är ju annars inte så begärliga hos tjyvarna, men det kan väl vara svårt att semestra i en barkbåt…😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Yopphedi:

 

Typiskt. Får köpa roddbåt eller ta fram stora plånboken då. Antingen för att betala någon att plocka bort drevet, eller att ställa undan båten hos en marina.$$$$

 

Eller köpa båt med axel!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Eller köpa båt med axel!

Det är ju också ett alternativ, om man på hösten skruvar loss propellern och inte glömmer att montera den igen innan sjösättningen. Även om propellrar är billigare en ett drev, så är dom dyra ändå.

En motorbåt med rak axel är även billigare och enklare att underhålla än en med drev, men axel hylsa och lager är inte underhållsfria om man nu förleds att tro det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar!

 

Okej, så vad är nackdelarna med Axel kontra drev? 

Har ni tips på några hyfsat moderna båtar med Axel? Eller modern är egentligen inte ett måste, men med tanke på att jag har tummarna mitt i handen så hyfsat krångelfria.

Krav max 8 meter och plats för en familj på 4 pers. Pris på 700000 typ. Går att lägga till lite om det ger stort mervärde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Yopphedi:

Hej,

 

Fick just en julklapp som inte stod på min önskelista. Nämligen en polisanmälan och ett försäkringsärende.

Upptäckte nyligen att växelhuset har blivit snott från min utombordare. Båten var stående på hamplan i båtklubben där jag är medlem.

Hoppas bara att man kan räkna med en någorlunda bra ersättning. 

 

Då jag ändå funderar på att byta båt till nästa säsong så har jag tankar på att shoppa en båt med inombordare. 

Men, båten kommer ju att stå på samma hamnplan i samma båtklubb. Är det lika stor risk att jag blir av med drevet (eller vad nu klumpen som propellern sitter på heter) som att någon plockar med sig växelhuset från en utombordare?

Det är inte enbart stöldrisken som ligger i vågskålen för inombordarens fördelar, men det är ju en klar fördel.

 

Go jul

Yoppheidi

 

Mercruisers alpha/bravo drev kan man, om man är oförsiktig samt har mutterknack, ta av från skölden på mindre än 60 sekunder. Snabbare än vissa växelhus, men tyngre att bära.

 

Volvos DPS, DP-S, SX (modeller med bälghus) tas också av väldigt fort, ett par minuter om man återigen är oförsiktig. 

 

Volvos DPG, gamla 280,290,DP-A osv, DPH mm som har upphängninstappar tar däremot längre tid, ska man göra det snabbt och oförsiktigt så iallafall minst 5-10 min om inget krånglar...

 

Det bästa är såklart att montera av det själv och förvara det säkert. Du har säkerligen någon mobil båtfirma i närheten som kan komma ut till din båt och montera av, förvara, och montera på för några tusenlappar. Oftast då även spara några kronor på försäkringen

 

Så lås inte fast dig med att du måste ha axel på din nya båt, för det kan begränsa marknaden rejält. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt, kan vara värt en slant att köpa den båt man vill ha. Istället för att stirra sig blind på en funktion som inte gör superstor skillnad för upplevelsen i stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Yopphedi:

Okej, så vad är nackdelarna med Axel kontra drev? 

Har ni tips på några hyfsat moderna båtar med Axel? Eller modern är egentligen inte ett måste, men med tanke på att jag har tummarna mitt i handen så hyfsat krångelfria.

Krav max 8 meter och plats för en familj på 4 pers. Pris på 700000 typ. Går att lägga till lite om det ger stort mervärde

Om du söker på forumet finns en hel del trådar. Det resulterar i olika egenskaper hos båten så frågan är inte helt lätt att ge ett kort svar på.

 

Drev eller axel beror ju lite på typen av båt också:

Snipor och rena deplacementbåtar har nästan alltid axel - om vi nu talar motorbåtar. Men att åka i max 7-8 knop är kanske inte vad du tänkt dig.

 

För högre farter blir det ju någon form av planande båt, dvs en som kan "klättra upp" ur vattnet och köra ifatt (och förbi) sin bogvåg.

Här finns ju rena planande båtar med nästan obefintlig köl och drev. Dessa går mest ekonomiskt av typerna i planingsfart men tenderar ibland att gå slingrigt i deplacementfart.

 

Den andra vanliga varianten är s.k. halvplanande båtar med axel och roder. Oftast finns en liten köl också. Lite missvisande namn kanske, eftersom många idag har motorer nog att plana ut och toppa över 20 knop. Dvs plana helt och hållet. Men p.g.a. roder och lite köl (dvs mer "skrot" kvar i vattnet vid planing) brukar de vara en aning mer törstiga i planing än en drevbåt vid samma fart och storlek. Fördelen är dock en suverän kursstabilitet även i deplacementfart, och att båten går att styra utan gaspådrag så länge den glider genom vattnet. Sämre brukar det var med roderlydnad vid backning, men med bogpropeller (ev. även akterpropeller) kan man lösa det. Likaså brukar de inte ha någon markant planingströskel där båten står på rumpan strax innan den "klättrar" upp i plan.

 

Sedan är begreppet "modern" nog inte helt rätt, då du väl syftar på att den skall vara "krångelfri". Ordet "modern" för annars tankarna till planering o.s.v. och här kan en 20 år gammal båt fortfarande kännas väldigt "modern".

Garanterat "krångelfri" tror jag f.ö. kan bli svårt att lova. Även en helt ny båt har ofta saker som behöver åtgärdas (men mer tillverkningsfel, dock inte så stora kanske). En båt hos en slarvig ägare kan börja strula redan efter ett par år med eftersatt underhåll. O.s.v. Så lite pyssel måste du nog alltid räkna med. Båtens historik och allmänna skötseln betyder mer än ålder så snart den blivit bara ett par år gammal.

 

Men om man tittar på din budget så bör det ju ändå kunna bli en båt med motor som går att hitta delar till enkelt, dvs in på 2000-talet i alla fall. Men kravet på max 8 meter och plats för familj på 4 personer blir tufft. I alla fall om de vill sova i egna kojer. Tänker annars på båtar som Saga 29, Scand 28 (eller 32/35) m.fl. Men här kan säkert andra fylla på.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Yopphedi:

Hej,

 

Fick just en julklapp som inte stod på min önskelista. Nämligen en polisanmälan och ett försäkringsärende.

Upptäckte nyligen att växelhuset har blivit snott från min utombordare. Båten var stående på hamplan i båtklubben där jag är medlem.

Hoppas bara att man kan räkna med en någorlunda bra ersättning. 

 

Då jag ändå funderar på att byta båt till nästa säsong så har jag tankar på att shoppa en båt med inombordare. 

Men, båten kommer ju att stå på samma hamnplan i samma båtklubb. Är det lika stor risk att jag blir av med drevet (eller vad nu klumpen som propellern sitter på heter) som att någon plockar med sig växelhuset från en utombordare?

Det är inte enbart stöldrisken som ligger i vågskålen för inombordarens fördelar, men det är ju en klar fördel.

 

Go jul

Yoppheidi

 

Ja drevet lär du nog montera av, pentas drev är stöldbegärliga. Men även fast du upplever att det verkar svårt att montera av ett drev, så är det inte så invecklat. Montera på och av drevet samt byta olja i det är egentligen rätt enkelt, ser nog mer invecklat ut än vad det ser ut som. Ta hjälp av en kompis någon säsong och köp dig en bok med hur du går till väga. Läs in och gör som det står finns bra manualer, känner du dig osäker finns säkert någon i klubben som mer än gärna ger dig handräckning. Allt handlar egentligen bara om att våga och ta tag i det. Sedan denna eviga diskussion om axel eller drev, ett skött drev som får sin omsorg årligen håller mycket länge utan stora reparationer och kostnader. En axel tappar cirka 20% av motorns effekt jämfört med drev i en planande båt. Vill du åka snipa ja då ska du ha axel vill du åka fort då är det drev som gäller. Hur du än gör lycka till !

 

//  GOD JUL på dig. Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Yopphedi:

Klokt, kan vara värt en slant att köpa den båt man vill ha. Istället för att stirra sig blind på en funktion som inte gör superstor skillnad för upplevelsen i stort.

Alltså plus på axel då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En axel tappar cirka 20% av motorns effekt jämfört med drev i en planande båt. Skrev Peter.

 

All effekt som "förloras" blir värme.

Undras just var det blir varmt?

 

Eller har det möjligen att göra med att propellern s a s inte går att tilta, rikta i vertikalled, för att bli mer effektiv mot vattnet i olika farter?

Typ vattenvärmare då?

 

Oavsett. Huga! Min inombordare påstås kunna ge 12 hp ny. Nu gammal, så kanske max 10 hp.

Genom backlaget (rak axel) försvinner förmodligen 20 %.

Och mellan backslagets och vattnet? ytterligare 20 %.

 

Med hänsyn till fel och sånt som jag inte begriper mig på... Så är det väl typ 2 kusar, DIN eller SAE kvar som driver båten frammåt i 5 knop?

 

God Jul.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev kontra axel, sådana diskussioner brukar bli långa.

Till drevens nackdelar är ju att grejerna är dyrare än axel med roder. Även känsligare vid grundstötning… Iofs har ju modena båtar, en del Nimbusar med rak axel exv har ju utsatta roder utan nedre lagringspunkt som kan skadas ordentligt om man har otur och råkar ut för den akuta landhöjningen.

 

Om man nu vill stjäla ett drev, eller om man nu vill plocka bort sitt eget, eller återmontera det så finns det ett och annat videoklipp på tuben att ta lärdom av.

 

God Jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

En axel tappar cirka 20% av motorns effekt jämfört med drev i en planande båt. Skrev Peter.

 

All effekt som "förloras" blir värme.

Undras just var det blir varmt?

 

Eller har det möjligen att göra med att propellern s a s inte går att tilta, rikta i vertikalled, för att bli mer effektiv mot vattnet i olika farter?

Typ vattenvärmare då?

 

Oavsett. Huga! Min inombordare påstås kunna ge 12 hp ny. Nu gammal, så kanske max 10 hp.

Genom backlaget (rak axel) försvinner förmodligen 20 %.

Och mellan backslagets och vattnet? ytterligare 20 %.

 

Med hänsyn till fel och sånt som jag inte begriper mig på... Så är det väl typ 2 kusar, DIN eller SAE kvar som driver båten frammåt i 5 knop?

 

God Jul.

 

 

 

 

 

Ja jag vet inte riktigt hur du tänkte nu men det är väl bara och titta hur axlarna sitter på en planande båt verses hur ett drevs funktion och montering sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Drev kontra axel, sådana diskussioner brukar bli långa.

Till drevens nackdelar är ju att grejerna är dyrare än axel med roder. Även känsligare vid grundstötning… Iofs har ju modena båtar, en del Nimbusar med rak axel exv har ju utsatta roder utan nedre lagringspunkt som kan skadas ordentligt om man har otur och råkar ut för den akuta landhöjningen.

 

Om man nu vill stjäla ett drev, eller om man nu vill plocka bort sitt eget, eller återmontera det så finns det ett och annat videoklipp på tuben att ta lärdom av.

 

God Jul!

Ja eller som en båt förra året råkade ut för small på en sten axeln trycktes upp och propellern slog hål i botten, och båten sjönk. Kom ihåg allt har sina för och nackdelar, axlar som är slut, backslag som havererar ,tätningar lagringar som skär, roder som släpper, detta talas det aldrig om. Märkligt är att det är bara dreven som går sönder, och när de går sönder är ofta mänskliga faktorn en avgörande del. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-24 vid 20:42 skrev kossor:

Ja eller som en båt förra året råkade ut för small på en sten axeln trycktes upp och propellern slog hål i botten, och båten sjönk. Kom ihåg allt har sina för och nackdelar, axlar som är slut, backslag som havererar ,tätningar lagringar som skär, roder som släpper, detta talas det aldrig om. Märkligt är att det är bara dreven som går sönder, och när de går sönder är ofta mänskliga faktorn en avgörande del. 

Tja… det var väl ändå ett extremfall..?

 

Allting har ju för- och akterdelar…

Hur man än vrider och vänder på detta med axel kontra drev, så beror det väl egentligen till syvende och sist på vad det är för slags motorbåt och ffa hur den skall användas. Sedan hamnar man väl nånstans mittemellan där kompromisser vare sig blir bra eller dåliga, och inte vare sig det ena eller det andra hur mycket vi än ventilerar det här..

Alltså råder det delade meningar om de olika åsikterna, eller om det är tvärtom.

 

Kanske man istället skall ha ett vattenjetaggregat? Med ett sådant kan man ju i extremfallet köra upp på bara daggen på en strandäng…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-23 vid 15:16 skrev Yopphedi:

Hoppas bara att man kan räkna med en någorlunda bra ersättning. 

Hur gammal var motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor du i Stockholmsområdet finns det ett alternativ till. De blir vanligare och vanligare att många kommer över med båten till Åland på hösten och förvarar den här. De åker över och lämnar båten vid gästhamnen ÅSS. Därifrån hämtas båten och tas upp av ett närliggande varv som tvättar av båten och servar motorn (märkesverkstäder finns här som besöker varven och gör service) sen förvaras båten antingen inomhus eller på deras inhägnade och övervakade område. På våren sjösätts båten och körs tillbaka till gästhamnen så du kan köra hem den igen. Det är ca 300m att promenera från Vikinglinjens terminal till gästhamnen eller 30 min med bil från Eckerölinjens terminal. På köpet så är vinterförvaring betydligt billigare på Åland än i Stockholmsområdet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar. Tog lite julledigt från cyberrymden.

 

Det lutar nog åt en båt med drev ändå. 

Finns fler båtar i den storleken jag söker att välja på.

 

Motorn var en Suzuki 115 hk från 2015.

 

Bra tips att puttra över till Åland. Får räkna lite på det när det är dags. Tar ju ändå lite tid och pengar att puttra dit.

 

God fortsättning!

Yoppheidi 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...