Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stranden720

Bygga typ neutrasalt sytem

Rekommendera Poster

Hej, hittar ett fåtal trådar om detta men inget nyttigt. Är det någon som har byggt något liknande system.

Klurar på att antingen köpa detta system eller bygga något eget med T-koppling på kylvattenintagsslagen där man öppnar och leder in färskvatten samtidigt som man stänger intaget från sjön det sista man gör innan man ska ställa båten.  Antingen med ventiler eller elektriskt för att förenkla. 

Kommer inte att kosta på sötvattenkylning nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev stranden720:

Hej, hittar ett fåtal trådar om detta men inget nyttigt. Är det någon som har byggt något liknande system.

Klurar på att antingen köpa detta system eller bygga något eget med T-koppling på kylvattenintagsslagen där man öppnar och leder in färskvatten samtidigt som man stänger intaget från sjön det sista man gör innan man ska ställa båten.  Antingen med ventiler eller elektriskt för att förenkla. 

Kommer inte att kosta på sötvattenkylning nu.

Jag har ett sådant system i min båt för att köra igenom sjövattenkretsen. När båten står på land låter jag motorn tömma färskvattentankarna och avslutar med glykolblandning.

 

Om du har sjövattenkylning i motorn så kan du leda ut vattnet ur motorn till en hink och låta det cirkulera tills det blivit varmt (termostaten öppnat), byta till glykolblandning och stänga av när det kommer glykol ur motorn utlopp. En båtgranne gör på det sättet vid upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har ett sådant system i min båt för att köra igenom sjövattenkretsen. När båten står på land låter jag motorn tömma färskvattentankarna och avslutar med glykolblandning.

 

Om du har sjövattenkylning i motorn så kan du leda ut vattnet ur motorn till en hink och låta det cirkulera tills det blivit varmt (termostaten öppnat), byta till glykolblandning och stänga av när det kommer glykol ur motorn utlopp. En båtgranne gör på det sättet vid upptagningen.

Låter smidigt. Dels för att skydda motorn  när den ligger i sjön efter varje körning och dels vid vinterkonservering. Har du byggt ditt själv eller köpt färdigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvsinstallerat när båten var ny (var trött på att varje år lossa slangklämmor och kränga av slangar).

 

Det är inget konstigt jobb. En trevägskran på sjövattenintaget som kan skiftas mellan att hämta vatten från drevet eller från "extraslangen". En slang som når fram till framför motorn och i änden på den en koppling där det sitter ett täcklock för säkerhets skull...

Redigerad av Lintott
felstavning..
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I höstas var jag ensam vid motorkonserveringen.

Testade en för mig ny metod:

  • tog av locket till sjövattenfiltret
  • använde en slang som fick plats inuti utloppet på filtret
  • lade på några varv med tejp som tätning på slangen och med lagom mycket våld tryckte jag dit slangen
  • fyllde en hink med rent vatten
  • körde motorn så att hinken tömdes
  • fyllde hinken med glykolblandning
  • körde motorn så att hinken tömdes
Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...