Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Markreg

stopp i sjövattensystemet yanmar rival22

Rekommendera Poster

Av olika anledningar hann det börja bli kallt när jag skulle konservera motorn en ys8. Jag brukar lossa insugningsslangen till impellerpumpen från skrovets insida och med den suga glykolblandning från en hink inne i båten. När jag skulle starta motorn gick motorn dock dålig och stannade efter 10 sekunder. Jag gjorde 3 försök men tänkte sen att den inte mår bra av att försöka köras mer kall så jag ställde in två värmeradiatorer, en vid motorn och en vid värmeväxlaren som är skottmonterad under vasken. När jag två dagar senare skulle göra om det gick motorn igång fint, men istället för att suga så blåser det ut från insugslangen,, det kommer också ut lite svart rök. Efter några sekunder börjar impellerpumpen skrika när den går torr. Jag har kollat impellern och det är knget fel på den. Misstänker att det har frysit någonstans i systemet men var och hur smälta det vattnet, det är ju svårt att komma åt det mesta. Kan det gå med varmvatten på något sätt?

Eller kan det vara något annat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt det en polare nu råkat ut för.

Han har både vattensamlare och på lägsta punkten i avgassystemet en svart plastljuddämpare.

 

När han nu startat motorn några gånger har han fått baktryck som du beskriver, samt ett tjutande ljud från avgassystemet.

 

Haft isär vattenpumpen, bytt impeller, inget fel.

Helt plötsligt vid ett försök lossnade slangen mellan motor och pump och vatten duschade ut.

 

Säkerligen fruset i lägsta delen på avgassidan, d v s i svarta ljuddämparen.

Plasten ger väl med sig något och avgaserna tvingas väl förbi isklumpen. Därav tjutet.

 

Han kollar vidare i dag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Exakt det en polare nu råkat ut för.

Han har både vattensamlare och på lägsta punkten i avgassystemet en svart plastljuddämpare.

 

När han nu startat motorn några gånger har han fått baktryck som du beskriver, samt ett tjutande ljud från avgassystemet.

 

Haft isär vattenpumpen, bytt impeller, inget fel.

Helt plötsligt vid ett försök lossnade slangen mellan motor och pump och vatten duschade ut.

 

Säkerligen fruset i lägsta delen på avgassidan, d v s i svarta ljuddämparen.

Plasten ger väl med sig något och avgaserna tvingas väl förbi isklumpen. Därav tjutet.

 

Han kollar vidare i dag.

 

tack för tips! skulle va fanstastiskt om du uppdaterar hur det gått för kompisen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... Vatten har tappats ur motorn.

Tydligen tinade just detta av korta startförsöken.

 

Troligtvis fortfarande is i plastljuddämparen.

Men elen stängs av efter nån timme, så det går inte att tina.

 

Men du har väl sötattenkylning med glykol? Då behöver du väl inte tappa ur motorns block o topp?

Det är väl sjövattnet som frusit på liknande sätt? Då blir det tryck som ovan.

 

Kompisen måste dock få bort proppen i ljuddämparen innan han kör motor med sjövattenpumpen. Annars finns risk att han fyller avgasröret med sin glykolblandning, så mycket att det åker in bakvägen i motorn... Då blir det besvärligt! Och förmodligen motorskador.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Ja... Vatten har tappats ur motorn.

Tydligen tinade just detta av korta startförsöken.

 

Troligtvis fortfarande is i plastljuddämparen.

Men elen stängs av efter nån timme, så det går inte att tina.

 

Men du har väl sötattenkylning med glykol? Då behöver du väl inte tappa ur motorns block o topp?

Det är väl sjövattnet som frusit på liknande sätt? Då blir det tryck som ovan.

 

Kompisen måste dock få bort proppen i ljuddämparen innan han kör motor med sjövattenpumpen. Annars finns risk att han fyller avgasröret med sin glykolblandning, så mycket att det åker in bakvägen i motorn... Då blir det besvärligt! Och förmodligen motorskador.

 

Tack!

ja jag har sötvattenskylning med glykol men ett delflöde av sjövatten går genom blocket vad jag har förstått. Hursomhelst det ska räcka att köra glykol genom sjövattensystemet för att konservera, så har jag gjort i alla år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren kanske uppfattas som en del av blocket, och en ispropp där är inte bra. När jag monterat sötvatten kylning och båten blev uppställd något framåtlutad blev vatten kvar i vvx och frös och tryckte ut den ena gaveln. Lödde fast den igen och ändrade lutningen på vvx.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-14 vid 13:39 skrev trewq:

Värmeväxlaren kanske uppfattas som en del av blocket, och en ispropp där är inte bra. När jag monterat sötvatten kylning och båten blev uppställd något framåtlutad blev vatten kvar i vvx och frös och tryckte ut den ena gaveln. Lödde fast den igen och ändrade lutningen på vvx.

jag vet det har hänt mig en gång också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-14 vid 13:39 skrev trewq:

Värmeväxlaren kanske uppfattas som en del av blocket, och en ispropp där är inte bra. När jag monterat sötvatten kylning och båten blev uppställd något framåtlutad blev vatten kvar i vvx och frös och tryckte ut den ena gaveln. Lödde fast den igen och ändrade lutningen på vvx.

Hur går det till, kör ni inte glykol genom hela sjövattensystemet inklusive värmeväxlaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rascal:

Hur går det till, kör ni inte glykol genom hela sjövattensystemet inklusive värmeväxlaren?

Nej, jag kör inte igenom glykol över huvud taget. Tömmer bara dricksvattentanken genom att låta motorn suga i sig vattnet. Har plockat isär vvx för rengöring men inget skräp och ingen korrosion. Finns inget järn som kan rosta. Lossar slangen från pumpen så allt vatten kan rinna ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och avgassystemet?

 

Utan glykol i detta så lär det bli ispropp i den lägsta delen, slang, ljuddämpare och/eller vattensamlare.

 

Men med en god tro... Kanske det går bra. Märks till våren.

 

Och jag har läst bruksanvisningen för YSM12.

 

- Vad nu dricksvattentanken har med motorns vattensystem vet jag inte.

 

Dricker ni varmvatten från motorn också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, antagligen blir det lite is i botten av vattensamlaren, det har jag faktiskt inte tänkt på, men det har fungerat i 25 år. Intressant synpunkt dock, ska titta efter.  Att låta motorn tömma vattentanken är enklare än att använda fotpumpen 

YSM12 ???

 

 

 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev trewq:

Nej, jag kör inte igenom glykol över huvud taget. Tömmer bara dricksvattentanken genom att låta motorn suga i sig vattnet. Har plockat isär vvx för rengöring men inget skräp och ingen korrosion. Finns inget järn som kan rosta. Lossar slangen från pumpen så allt vatten kan rinna ut

Modigt, på gränsen till dumdristigt, men funkar det så är det ju ok. Hur dränerar du sjövattenpumpen ? Att bara lossa slangen tömmer inte pumpen, du bör lossa locket. På mitt lock står det "Loosen too drain" eller liknande.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Modigt, på gränsen till dumdristigt, men funkar det så är det ju ok. Hur dränerar du sjövattenpumpen ?

Plockar ur impellern över vintern så den får sträcka på armarna och vila sig, insmord i en plastpåse.. Letar efter sprickor, den brukar klara sig i fem år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossade avgasslangen, ingen ispropp vare sig i den eller vattensamlaren, bara ett par frusna droppar. Kan bero på att jag kör motorn tills det börjar låta burkigt och vattnet är slut, och sedan 5-10 sekunder ytterligare för att blåsa ut det sista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån ovan undrade om YSM12.   

TS har nån variant Yanmar 8 hästare YS8. Vilken framgår inte.

 

Kan bara nämna att både 8 och 12 hästare har tillägget E, B eller M.

Detta beroende på varianter.

 

Bara att googla😇

 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...