Jump to content
Monday 06 February 2023
Peterandersson216

Hyfsat modern långfärdsbåt?

Recommended Posts

Vad för hyfsat modern båt rekommenderar ni för långsegling?

Först över atlanten, sedan får vi se vad det blir.

Hade tänkt runt 10-12m med 2-3 ruffar och dusch.

Behöver inte vara någon kappseglare men inte för långsam heller.

Behöver gå att segla ensam.

Edited by Peterandersson216

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du nämner ingen prisklass? Men rent spontant så skulle jag säga Vagabond 31, långkölad men inte långsam för det. Eller en Hallberg-Rassy 352. Den har akterruff med genomgång under däck. Najad 343 är oxå en fin båt. Tänk på säkerheten i första hand och farten i andra skulle jag råda. Helst inget frihängande roder då späckhuggarna utanför Portugal älskar att bita sönder dom.

Edited by pseudonym

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

sweden yacht 34 eller 370 är fina o välbyggda 

vill man ha ännu nyare  kan man ju kolla påJeanneau 349 eller 379, gick en 349 över Atlanten nyligen 
De flesta moderna båtar fixar den turen, men man går tilläggs utrusta lite

Jambo sailing går  med En Bavaria 35

mvh Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-17 vid 08:45 skrev Comfort4:

Hej

sweden yacht 34 eller 370 är fina o välbyggda 

vill man ha ännu nyare  kan man ju kolla påJeanneau 349 eller 379, gick en 349 över Atlanten nyligen 
De flesta moderna båtar fixar den turen, men man går tilläggs utrusta lite

Jambo sailing går  med En Bavaria 35

mvh Johan

 

Fick inte Jambo mastbrott vid sitt senaste försök?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Ann09:

Företaget tar ansvar för byggandet av båtar. 
 

Ehhh....???

Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje.

Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare.

 

Men å andra sidan skulle jag säga att HR är bland de bästa båtar som byggs och att alla kan göra misstag. Ett bra företag erkänner dock och rättar till sina brister.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Northlander:

 

Fick inte Jambo mastbrott vid sitt senaste försök?

Hej

jo det stämmer, han har en ny mast nu. Tyvärr vet man inte varför den gick av, han fick dumpa resterna. Men han har seglat långt med den båten, så troligen någon utmattning i någon vital del.

han satte även på dubbla förstag nu samt bättre kvalite på vanten 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Ehhh....???

Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje.

Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare.

- - -

Båten var en HR37 och hade ursprungligen tillverkningsnummer 168.

 

Båten togs till slut tillbaka av HallbergRassy. Men det krävdes att det började skrivas om det på internationella chattforum för att HR skulle börja inse vilken badwill som började sprida sig bland presumtiva kunder nere på kontinenten.

 

Med största sannolikhet snyggades båten nog till och såldes. De delamineringar som fanns var nog omöjliga (eller i alla fall oerhört svåra) att rätta till så skrovet blev hundraprocentigt bra. Den båten ska man nog akta sig för att köpa (sen kan ju HR ha bytt tillverkningsnummer på den för att göra den ospårbar...).

 

Det tråkiga med hela historien var att makarna som köpt båten tänkt göra sitt livs långsegling med den och så slutade det i stället med långdragna juridiska processer. När allt var klart så orkade de inte starta om med en ny båt och tvingades lägga den drömmen åt sidan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...