Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peterandersson216

Hyfsat modern långfärdsbåt?

Rekommendera Poster

Vad för hyfsat modern båt rekommenderar ni för långsegling?

Först över atlanten, sedan får vi se vad det blir.

Hade tänkt runt 10-12m med 2-3 ruffar och dusch.

Behöver inte vara någon kappseglare men inte för långsam heller.

Behöver gå att segla ensam.

Redigerad av Peterandersson216

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämner ingen prisklass? Men rent spontant så skulle jag säga Vagabond 31, långkölad men inte långsam för det. Eller en Hallberg-Rassy 352. Den har akterruff med genomgång under däck. Najad 343 är oxå en fin båt. Tänk på säkerheten i första hand och farten i andra skulle jag råda. Helst inget frihängande roder då späckhuggarna utanför Portugal älskar att bita sönder dom.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

sweden yacht 34 eller 370 är fina o välbyggda 

vill man ha ännu nyare  kan man ju kolla påJeanneau 349 eller 379, gick en 349 över Atlanten nyligen 
De flesta moderna båtar fixar den turen, men man går tilläggs utrusta lite

Jambo sailing går  med En Bavaria 35

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-17 vid 08:45 skrev Comfort4:

Hej

sweden yacht 34 eller 370 är fina o välbyggda 

vill man ha ännu nyare  kan man ju kolla påJeanneau 349 eller 379, gick en 349 över Atlanten nyligen 
De flesta moderna båtar fixar den turen, men man går tilläggs utrusta lite

Jambo sailing går  med En Bavaria 35

mvh Johan

 

Fick inte Jambo mastbrott vid sitt senaste försök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ann09:

Företaget tar ansvar för byggandet av båtar. 
 

Ehhh....???

Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje.

Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare.

 

Men å andra sidan skulle jag säga att HR är bland de bästa båtar som byggs och att alla kan göra misstag. Ett bra företag erkänner dock och rättar till sina brister.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Northlander:

 

Fick inte Jambo mastbrott vid sitt senaste försök?

Hej

jo det stämmer, han har en ny mast nu. Tyvärr vet man inte varför den gick av, han fick dumpa resterna. Men han har seglat långt med den båten, så troligen någon utmattning i någon vital del.

han satte även på dubbla förstag nu samt bättre kvalite på vanten 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Ehhh....???

Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje.

Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare.

- - -

Båten var en HR37 och hade ursprungligen tillverkningsnummer 168.

 

Båten togs till slut tillbaka av HallbergRassy. Men det krävdes att det började skrivas om det på internationella chattforum för att HR skulle börja inse vilken badwill som började sprida sig bland presumtiva kunder nere på kontinenten.

 

Med största sannolikhet snyggades båten nog till och såldes. De delamineringar som fanns var nog omöjliga (eller i alla fall oerhört svåra) att rätta till så skrovet blev hundraprocentigt bra. Den båten ska man nog akta sig för att köpa (sen kan ju HR ha bytt tillverkningsnummer på den för att göra den ospårbar...).

 

Det tråkiga med hela historien var att makarna som köpt båten tänkt göra sitt livs långsegling med den och så slutade det i stället med långdragna juridiska processer. När allt var klart så orkade de inte starta om med en ny båt och tvingades lägga den drömmen åt sidan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...