Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
  • 0
nadim

Delägarskap i hembygd båt från icke EU land

Fråga

Hej,

Jag har möjlighet att köpa en del i en båt som finns i England. Det är en mindre båt (33 ft), som inte registreras in England, och vi (den andra ägare och jag) vill segla i norden och ha det i Svensk hamn när säsongen är slut. 

Hur fungerar det rent legalt?  

Båten kommer att vara i svensk hamn två eller tre säsonger sen skall den i södra EU, sen utanför EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 1
21 timmar sedan skrev nadim:

Hej,

Jag har möjlighet att köpa en del i en båt som finns i England. Det är en mindre båt (33 ft), som inte registreras in England, och vi (den andra ägare och jag) vill segla i norden och ha det i Svensk hamn när säsongen är slut. 

Hur fungerar det rent legalt?  

Båten kommer att vara i svensk hamn två eller tre säsonger sen skall den i södra EU, sen utanför EU.

En båt som befinner sig i England utan att vara registrerad där kan väl närmast jämställas med en "illegal invandrare". Denna båt vill du kunna resa runt med i norden, EU och resten av världen. Det torde bli lika besvärligt som att resa runt i världen utan giltigt pass. I många länder kräver hamnarna att du kan visa upp skeppspapper när du bokar in och har du inga sådan så är du inte välkommen.

En skillnad är att invandrare hanteras av migrationslagar där det finns internationella regelverk om humanitet. Båtar hanteras av skattelagar och där kan humaniteten vara helt obefintlig.

 

Vad är det för nationalitet på övriga delägare. Om de har olika nationalitet så torde krånglet bli ännu krångligare.

 

Varför erbjuds du att köpa en andel? Har den som vill sälja insett att projektet inte kommer att kunna genomföras?

 

Även om andelen är billig så är risken stor hela projektet strandar och du blir av med din lilla men ändock monetära insats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1

Försäkra är oftast lätt, i det läget är försäkringsbolagen inte så noga. Det är när man ansöker om ersättning som de börjar göra den grundliga kollen av om du har rätt till ersättning. Så att lyckas köpa en försäkring och få ersättning är två helt olika processer.

 

Norge kan vara jävligt hårda på utländska båtar som stannar en lite längre tid i landet. Kan inte detaljer men minns skriverierna om en svensk lite 70-tals segelbåt som övervintrade i Norge och där ägaren fick betala över 100.000:- i någon avgift, tror det var import och moms etc. Samma med svensk bil i norge, även om den är svensk kan det bli skyhöga avgifter om bilen uppehållit sig i norge mer än x antal månader, tror det är ca 6 mån. Samma princip gällde den stackarn med fritidsbåten. Det var väl typ 10 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1

Försäkringsbolagen för givetvis register över vilka båtar som finns försäkrade. Skulle det ske ett stort bråk kring stöld eller annan utredning kan utdrag ur detta register användas för att lösa konflikter.

 

Men om det även finns ett frivilligt nationellt fartygsregister så ser jag inte var ts problem skulle ligga. Det är väl bara att göra en anmälan, sälj båten till en bulvan och låt den byta händer några gånger i Sverige och köp sedan den till marknadsmässigt pris så att det finns ett köpekontrakt att visa upp... allt bygger förstås på TS rymliga samvete.  Annars går det alltid att anmäla köpet till tull och skatteverket och betala tull och  moms!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1

Då får jag förtydliga min startfråga.

Efter Sveriges EU inträde måste båtägare som seglar internationellt ha ordning på sina handlingar om tullmyndighet tex i NL begär bevis på betald VAT.

 

Båt byggd före Sveriges inträde i EU behöver inte bevisa att moms är betald.

Om båt är hemmabyggd efter Sveriges EU inträde får man spara på sina kvitton på inköp.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Fast de första åren när den ska seglas i Norden och Sverige, lär det knappast bli några problem. Här frågar ingen efter papper.

Det är väl först när båten ska lämna vår del av världen och flytta söderut som det kan börja strula. Men i det läget kan det väl gå att regga den i nåt land och få dessa papper som byråkratiälskande länder är så kåta på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
22 minuter sedan skrev raol:

Fast de första åren när den ska seglas i Norden och Sverige, lär det knappast bli några problem. Här frågar ingen efter papper.

Det är väl först när båten ska lämna vår del av världen och flytta söderut som det kan börja strula. Men i det läget kan det väl gå att regga den i nåt land och få dessa papper som byråkratiälskande länder är så kåta på?

 

Hur tänker du att det skall funka att försäkra båten med det här upplägget? För försäkring brukar man behöva ha om man vill ha båten någon längre stund i en hamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
43 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur tänker du att det skall funka att försäkra båten med det här upplägget? För försäkring brukar man behöva ha om man vill ha båten någon längre stund i en hamn. 

Varför skulle det vara svårt att försäkra den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
7 timmar sedan skrev raol:

Varför skulle det vara svårt att försäkra den?

Varför det skulle vara svårt att försäkra en hemmabyggd båt utan papper du registrerat i ett mindre nogaräknat land..? 

Tja… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
11 timmar sedan skrev raol:

Men i det läget kan det väl gå att regga den i nåt land och få dessa papper som byråkratiälskande länder är så kåta på?

 

 

Här i Sverige har vi inte något nationellt båtregister. Så jag vet inte hur man från myndighetshåll skulle bevisa att båten inte har varit i Sverige hela tiden?

 

Är man en mindre laglydig person ser jag inte något problem med att felaktigt hävda att båten varit i Sverige sedan den byggts och på så sätt få ett svenskt "reg-bevis" hur det nu ser ut.

 

Man skulle börjat med att registrera in den i försäkringsregistret så fort som möjligt, sen när det är dags att ge sig av så har den ju redan funnits i ett svenskt register i några år..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
49 minuter sedan skrev Dava:

Man skulle börjat med att registrera in den i försäkringsregistret så fort som möjligt, sen när det är dags att ge sig av så har den ju redan funnits i ett svenskt register i några år..

 

Finns det i Sverige för båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Man får registrera en fritidsbåt som är över 5m lång  i fartygsregistret om man vill. Är den över 15 m SKA den registreras, medan det är frivilligt mellan 5-15m. Är den under 5m kan också registreras om det finns skäl för det, det är då Transportstyrelsen som avgör om framställda skäl ska godtas. 
 

För fartyg med längd under 24 m (d.v.s. Båt) görs dock ingen ägarprövning, d.v.s. du kan inte belåna dem.

 

Så ja, det finns register i Sverige!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
55 minuter sedan skrev Boanjohan:

Man får registrera en fritidsbåt som är över 5m lång  i fartygsregistret om man vill. Är den över 15 m SKA den registreras, medan det är frivilligt mellan 5-15m. Är den under 5m kan också registreras om det finns skäl för det, det är då Transportstyrelsen som avgör om framställda skäl ska godtas. 
 

För fartyg med längd under 24 m (d.v.s. Båt) görs dock ingen ägarprövning, d.v.s. du kan inte belåna dem.

 

Så ja, det finns register i Sverige!

Fartygsregister vet jag. Nu stod det dock försäkringsregister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

 

1 timme sedan skrev Kane:

Fartygsregister vet jag. Nu stod det dock försäkringsregister.

Ah, fel av mig. Sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Dava:

Försäkringsbolagen för givetvis register över vilka båtar som finns försäkrade. Skulle det ske ett stort bråk kring stöld eller annan utredning kan utdrag ur detta register användas för att lösa konflikter.

Vet du att det finns ett gemensamt register eller önskar/gissar du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 timmar sedan skrev Kane:

Vet du att det finns ett gemensamt register eller önskar/gissar du?

 

Det finns inget gemensamt register vad jag vet. Men jag vet att försäkringsbolagen för register som kommer att användas vid behov. Hur de ser ut har jag inte en aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

För hemma byggt båt under 10m blir det 1.3% i tullavgift, sen är det moms.

Roligt nog ville tullen att man skulle ta båten till de, efter lite snack inser dem att det inte så rimligt och kan tänka sig en ordentlig dossier och kanske ett besök i hamnen istället; alltid bra med intelligenta tulltjänstemän.

Ja det med delägarskap är svårt, legalt för jag har haft båt med andra förr och det gick hur smidigt som helst fattar inte att det är inte mer vanligt, oavsett vilket land man är i är en av ägarna skyldig att betala något!

Partner är Yankare och båten är i England, båten skall vara max 2 år i Sverige.  

Redigerad av nadim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Startfrågan är byggnadsår, har du tur är det före Sveriges medlemskap i EU.

 

Brukligt är att landet där 51% av ägarna bor ses som ”hemmaland”.

 

För att registrera båten hos tex SXK krävs köpehandlingar som visar vem som äger båten. Har varit delägare tillsammans med 9 andra delägare med båt i Grekland/Kroatien och haft SXK internationella certifikat efter att ha visat köpehandling. I ett fall var vi 9 svenskar och 1 norrman som samägde en Hanse, alla hade SXK cert som delägare.

 

En svensk båt som skall övervintra i Norge kräver kontakt med norska myndigheter för att förebygga avgiftsproblem.

 

Troligen lågt intresse hos tullare i NL, FR, Portugal och Kroatien (som letar efter omomsade fd charterbåtar) när det gäller ett hembygge.

(Vi har blivit utfrågade i NL förra året, när tullarna insåg åldern på vår båt gick de vidare till andra båtar i samma sluss då vi var på väg in till ett innanhav, IJsselmeer.)

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
10 timmar sedan skrev skippeer:

Startfrågan är byggnadsår, har du tur är det före Sveriges medlemskap i EU.

Hemmabyggd båt som behållits av byggaren sina första 5 år omfattas inte av CE-regelverket, så byggår är inte relevant för godkännanden i alla fall.

 

Däremot håller jag med om att det kan påverka hur komplicerat det blir med övriga regelverk.

 

Hursomhelst tycker jag ägarupplägget m.m. låter som ett vågspel....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
15 hours ago, skippeer said:

 

> Brukligt är att landet där 51% av ägarna bor ses som ”hemmaland”.

 

Vad händer om ägaren till 51% är från USA och jag seglar själv båten till Sverige? Hur kan jag ta upp den på vintern och förvara den? Den andra ägaren kommer senare på sommaren för att segla med mig.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Hemmabyggd båt som behållits av byggaren sina första 5 år omfattas inte av CE-regelverket, så byggår är inte relevant för godkännanden i alla fall.

Gäller bara om båten byggts inom EU. Vid införsel till EU marknaden är det orelevant om det är hemmabygge eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

EU VAT bevisbördan gäller inte före Sverige blev EU medlem.

Därför är byggår intressant ur momssynpunkt, vid segling söderut kan tullarna tex i NL begära full dokumentation.

 

Vid hembygge efter Sveriges EU inträde 1995 behöver man spara på kvittona om man vill segla söderut i EU.

 

Var byggdes båten?
Om det var i UK blir frågan var fanns båten vid Brexit?
Var den i UK vid Brexit faller EU VAT statusen, formellt ny moms att betala.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...