Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sizel123

Koppla samman Plotter med VHF/AIS

Rekommendera Poster

Hej.

 

Är det någon listig person som vet om det är möjligt att koppla samman Furuno MFD8 (https://www.furunousa.com/en/support/MFD8) med MATRIX AIS GX2100E (Se Bifogad Bild). 

 

Jag vill alltså få GPS signalen från MFD8 så ja kan använda mig av den inbyggda AISen i MATRIXen via NMEA 0183 men kan inte förstå om det är möjligt.

 

Tack på förhand.

 

//Mvh Gustav

bild_2022-12-12_205235971.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Du har ju NMEA ut från radion och på plottern har du både NMEA 0183 och NMEA 2000 kontakter.

Är det lösa kablar som är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag vet ej hur jag skall koppla dom samman.

Alltså vilken färg på vilken färg.

För jag antar att det är av DATA 2 kabeln på mdf8 som ja skall använda mig av men förstår inte riktigt vilka ledare av dom som är rätt och vilka dom skall kopplas samman med på MATRIXen. 

MATRIXens elschema förstår jag men jag förstår ej MFD8an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, ja det är lösa kablar som är problemet 🙂

Redigerad av Sizel123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har kontakten med en kabelstump i borde det gå att skarva färg-färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, utan att ha läst in mig fullt på ämnet, är plottern för gammal för att hitta tillbehör till, eller är det något annat som gör att tex denna kabel inte passar? Hur många olika kontakter för NMEA använder Furuno?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen ja länkat ovan i kommentarsfältet så finns det en kabel på sidan 6 som jag har.

Har nyligen listat ut Furunos benämning på ledare 1,2,3,4 (PORT2) att det är nmea 0183.

Nästa steg nu är att lista ut vilken av dessa ledare som skall sitta var i MATRIXEN.

 

😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matrixen? Har du en kabel eller en kontakt? Alla 18 pin hade väl en ident på samma sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ident på samma sida? Hur menar du? 🙂

 

Matixen har en kabel som enligt mig bara är att skarva ihop med MFD8 (Någonstans)🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är sida 6, den med kabeln som du har. Här finns en lista på varje pin och dess ident. (Identitet kan man säga)

Kanske kan ett foto bringa mer klarhet i frågan? 😊

8C5DEE28-2170-42AD-9997-264AB3F00EF6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte,

Jag har från MATRIXen 4 ledare.

GRÖN = Ground

BLUE = GPS IN +

GRÅ = DSC OUT +

BROWN  = AIS OUT +

 

Det jag inte förstår är vart dessa 4 ledare skall kopplas in på bilden du nyss skickade.

För det är ju ej färg på färg.

Jag antar att alla dom 4 ledare skall ihop med tex PORT 2 på bilden i någon särskild ordning. 

 

Skall tillägas att jag ej har några större kunskaper kring NMEA 0183 trots jag försökt läs mig på ämnet.

Redigerad av Sizel123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte,

Jag har från MATRIXen 4 ledare.

GRÖN = Ground

BLUE = GPS IN +

GRÅ = DSC OUT +

BROWN  = AIS OUT +

 

Det jag inte förstår är vart dessa 4 ledare skall kopplas in på bilden du nyss skickade.

För det är ju ej färg på färg.

Jag antar att alla dom 4 ledare skall ihop med tex PORT 2 på bilden i någon särskild ordning. 

 

Hela tanken med denna kopplingen är som sådan att i VHFen få en gps signal. 

Den fåss ju av GPSen som är kopplad direkt in i plottern.

 

Sedan från VHFen som har en inbyggs AIS och samt en DSC. Skicka dessa signaler till plottern.

 

Detta via nmea 0183. Men jag vet ej hur i praktiken det skall gå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, du är nog helt rätt ute, en av portarna skall användas. Nu gäller det bara att verifiera vad C,H, B,A står för, det har jag inte i huvudet tyvärr. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag lyckats hitta 😀

 

C = NMEA - IN

H = NMEA + IN

B= NMEA - OUT

A = NMEA + OUT

 

Men i mitt huvud så går det ändå inte ihop logiskt 😅

Vet ej om jag behöver någon enhet emellan eller om man kanske måste dela upp det mellan PORT 2 och PORT 3 på eftersom det är olika BAUD.

 

Här är en noggrannare bild som förklarar MATRIXen lite bättre kanske.

GX2100E

 

 

bild_2022-12-13_150035415.png

Redigerad av Sizel123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det skall gå att göra som följande men som sagt, jag är inte jättebra på Nmea 0183

😀

Inkoppling MATRIX.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

🤔 Det här brukar ju inte vara så krångligt 😅 
 

Du har ju modellen 2100 och vill dela AIS info till plottern. Således grön-common och brun-H eller tänker jag galet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill även dela DSC och ta in GPS från plottern 😅

Därav fördelningen 😅

Högst teoretiskt dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, fast tvärt om, med en Northstar VHF och en Northstar plotter (=Navman) här skulle VHFen ta emot positionen från plottern, således NMEA ut på plottern och NMEA in på radion, men detta har aldrig lyckats, ändå är apparaterna från samma tillverkare och ur samma generation. Har kopplat på olika sätt, har även försökt med en modernare Garminplotter, har varit inne i diverse menyer både i radion och i plottern för att aktivera denna funktion utan att lyckas. Nu har jag givit upp...

DÄREMOT... blev det rätt med en gång då jag kopplade ihopa en AIS-transponder med både Northstar- och Garminplottern, liksom, "plug and play", trots att det bara var klena lösa kablar i olika färger. Jag har även testat att låta NMEA ut på AIS-respondern gå in i radion, utan resultat (har även kollat med en annan likadan Navman-radio) utan att lyckas. men nu spelar det ingen roll då Sthlm-radio och andra ändå kan lista ut min position med hjälp av AIS.

MEN, jag upptäckte att det är viktigt med NMEAs signaljord, minus, samt att alla apparaternas strömförsörjning på minussidan var gemensam... om nu det senare skulle kunna vara problematiskt som det kan vara i ljudanläggningen ombord.

 

Vi är väl inte skapta till att förstå allting...

 

Men kolla NMEA ut på radion och NMEA in på din plotter, liksom inställningar i diverse menyer.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har samma problem, fast tvärt om, med en Northstar VHF och en Northstar plotter (=Navman) här skulle VHFen ta emot positionen från plottern, således NMEA ut på plottern och NMEA in på radion, men detta har aldrig lyckats, ändå är apparaterna från samma tillverkare och ur samma generation. Har kopplat på olika sätt, har även försökt med en modernare Garminplotter, har varit inne i diverse menyer både i radion och i plottern för att aktivera denna funktion utan att lyckas. Nu har jag givit upp...

DÄREMOT... blev det rätt med en gång då jag kopplade ihopa en AIS-transponder med både Northstar- och Garminplottern, liksom, "plug and play", trots att det bara var klena lösa kablar i olika färger. Jag har även testat att låta NMEA ut på AIS-respondern gå in i radion, utan resultat (har även kollat med en annan likadan Navman-radio) utan att lyckas. men nu spelar det ingen roll då Sthlm-radio och andra ändå kan lista ut min position med hjälp av AIS.

MEN, jag upptäckte att det är viktigt med NMEAs signaljord, minus, samt att alla apparaternas strömförsörjning på minussidan var gemensam... om nu det senare skulle kunna vara problematiskt som det kan vara i ljudanläggningen ombord.

 

Vi är väl inte skapta till att förstå allting...

 

Men kolla NMEA ut på radion och NMEA in på din plotter, liksom inställningar i diverse menyer.

En klok teknikgubbe jag jobbade ihop med hade ett begrepp angående att koppla samman olika prylar som ska flytta data mellan sig.

 

Det gäller att nå och förstå!

 

Även om det är NMEA 0183 i båda ändar och kablarna är rätt anslutna så kan det vara annat som inte stämmer mellan apparaterna. I NMEA 0183 kan det vara olika baud-rate (hastighet för dataöverföringen) i de olika apparaterna, då förstår de inte varandra.

 

I våras kopplade jag in en AIS till med 0183-gränssnitt till en ny Garminplotter som inledningsvis inte ville förstå AIS-informationen. Efter att ha bläddrat runt bland ett antal olika  NMEA 0183-

datasträngar så hittade jag till slut några datasträngar som fungerade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...