Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
stranden720

Ankarrulle utan ankarspel

Rekommendera Poster

Har sökt på forumet men hittar bara trådar om ankarspel vilket jag inte har i bak , det kommer men får dröja ett tag till.

Min fundering är då jag inköpt ny båt och vill inte ha ankaret inkastat i en lucka därbak, om jag ska montera ankarrulle på badbryggan, antingen infälld eller ovanpå .

Någon som har erfarenhet av detta utan ankarspel? Kanske blir jobbigt att dra upp ankaret om det blir vinkel på linan iallafall om man har infällt? 

Ska man montera ovanpå så  måste jag ha mycket utstick då bryggan har en stor radie neråt som är ca 25cm . 

Förslag mottages tacksamt. 

 

20220827_183927.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hajfena i rf och en ankarolinatrumma på den så har du väl en lösning iallafall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har monterat ankarrulle på två måtar tidigare av precis den anledning du nämner. Saknade ankarspel men ville inte stuva ett lerigt ankare inne i båten.

 

Det går alldeles utmärkt och är ett förhållandevis billigt sätt att göra livet ombord enklare - enkelt att fälla ankaret, enkelt att dra upp och enkelt att förvara.

 

MEN - på en av båtarna hade jag en ankarolina och den hade en tendens att fastna mellan ankarhållarens hjul och själva godset. Funkade mycket bättre med vanlig lina.

 

/Christian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den skutan hade jag definitivt undersökt om det gick att ha en ankarrulle/hållare infälld i badbryggan men jag hade satt ankaret så långt akter ut det går utan att det sticker utanför båten.
Men även om du inte monterar ankarspel nu så hade jag först kollat var ankarspelet skulle få plats och sen monterat ankarrullen i linje med ankarspelets tänkta plats.
Tänk också hur ankarlinan kommer att hamna på badbryggan, så att den inte blir en slags snubbeltråd.
En sak blir kanske märklig? Har du ankarspel blir du "automatiskt" av med ankarlinan men var hade du tänkt göra av den om du inte har ankarspel och har ankaret i en hållare infälld i badbryggan?


Om det blir jobbigt att dra beror ju på vad ankaret väger samt båtens storlek och vikt.
Hur stor är båten? Jag har dragit upp 10 kg ankare men blyad lina på vår 30 fotare som väger bortåt 4 ton med last och visst funkar det om man hjälper till lite med motorn, men ankarspelet är värt varenda krona och var det första jag köpte till vår förra 24 fotare
bild.png.d306632df66683ff5d73c56c2a8f54c1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev stranden720:

Någon som har erfarenhet av detta utan ankarspel?

Jag/vi har under många år haft ankararrangemanget i aktern precis så, alltså ankarrulle utan ankarspel. Jag har varit ankarspelet eftersom jag var billigare än ankarspelet, jag fanns ju innan båtarna som till stor del anskaffades på grund av mitt tycke. Dock har vi hittills inte haft så modern båt att formerna har varit så försvårande runda. När man ska dra upp ankaret, ståendes på däck, skarndäck, badbrygga eller vad som, är ankarrullen en riktigt bra kompis, av precis samma anledning som man knappast skulle montera ankarspel utan ankarrulle. Jodå, vi har ankarspel på samtliga båtar numera.

 

Följ @Makro :s råd och kika vart Du kommer att sätta ankarspelet så att Du har nytta av rullen även då. För Du kommer att vilja ha ett ankarspel illa kvickt. Att dra upp ett 15 kilos Bruce som under några dagar har fått äta sig fast i dyn kör snabbt slut på de solplågade musklerna...

 

En annan sak som nog är rejält OT: Hur skulle det vara med en lite bredare båtplats...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag/vi har under många år haft ankararrangemanget i aktern precis så, alltså ankarrulle utan ankarspel. Jag har varit ankarspelet eftersom jag var billigare än ankarspelet, jag fanns ju innan båtarna som till stor del anskaffades på grund av mitt tycke. Dock har vi hittills inte haft så modern båt att formerna har varit så försvårande runda. När man ska dra upp ankaret, ståendes på däck, skarndäck, badbrygga eller vad som, är ankarrullen en riktigt bra kompis, av precis samma anledning som man knappast skulle montera ankarspel utan ankarrulle. Jodå, vi har ankarspel på samtliga båtar numera.

 

Följ @Makro :s råd och kika vart Du kommer att sätta ankarspelet så att Du har nytta av rullen även då. För Du kommer att vilja ha ett ankarspel illa kvickt. Att dra upp ett 15 kilos Bruce som under några dagar har fått äta sig fast i dyn kör snabbt slut på de solplågade musklerna...

 

En annan sak som nog är rejält OT: Hur skulle det vara med en lite bredare båtplats...?

Det ska jag göra . Då får det bli infälld precis som på bilden. 

Gällande båtplats så har jag en betydligt bredare idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...