Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
HolmenDK

Köp av båt i Sverige

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag kommer från Danmark och skal köpa båt for første gang.

Det skal være motorbåt, tenker Jeanneau Merry Fisher eller Beneteau Antares.

Har Ni nogle gode råd, når man köpar båt i Sverige, är der faldgrupper eller noget man særligt skal være opmærksom på.

 

Jag har fundet denna köbeguide på danska: https://boatery.dk/koeberguide/

Kanske har du något att tillägga angående den svenska marknaden.

Tack på förhand.

 

mvh. L. Holmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så bra på danska men tycker att det jag förstår av din guide verkar bra.

Några saker.

Köper du båten av en privatperson så är det ganska ovanligt att man begär lyft och inspektion av båten på land om den från början var sjösatt.

Därför är det bra att titta på båten (båtarna) man är intresserad av på våren innan de sjösätts och ev skriva avtal och lägga handpenning med tydliga formuleringar om vad som händer om båten inte fungerar som förväntat efter sjösättningen. Sedan tittar man och provkör båten i sjön.

Självklart ställs fler krav ju dyrare båt man köper och de större dyrare brukar man nog begära lyft på innan man skriver kontrakt.


En av de svårare sakerna med båtköp av privatpersoner är att kolla om båten inte är belånad. Jag vet inte hur man gör det.

 

Har du aldrig haft båt förr har jag några allmänna råd.

- Ta med dig en motorkunnig person när du ska kolla båt. En mycket stor del av båtens värde för motorbåtar ligger i motorn. Det blir alltid dyrt att byta motor.

- Kolla det allmänna skicket på båten. Är det rent och torrt även i alla undangömda utrymmen så är chansen stor att båten och motorn är välskött.

- Välj en båt med en motor som du har nära till service och reservdelar. Krånglar skiten så är det ett elände att ha många mil till verkstan och någon som begriper vad som är fel.

- Vet inte om någon av båtarna du funderar på är utrustad med Evinrude. Glöm dem! Det var en bra motor en gång men sen togs tillverkningen över av Bombardier (tror jag det var) som la ner den efter några år med många problem.

- Se till att du eller någon annan är mycket bra på svenska så det inte blir några krångligheter med texten i ett avtal.

 

Välkommen till MG och lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

En av de svårare sakerna med båtköp av privatpersoner är att kolla om båten inte är belånad. Jag vet inte hur man gör det.

Kan båtar vara belånade? Eftersom det inte finns nåt register och därmed ingen båtidentitet, och inga krav på att koppla ägare till båt, så måste det vara i praktiken omöjligt att spåra en specifik båt från bankens sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev raol:

Kan båtar vara belånade? Eftersom det inte finns nåt register och därmed ingen båtidentitet, och inga krav på att koppla ägare till båt, så måste det vara i praktiken omöjligt att spåra en specifik båt från bankens sida.

En båt är lös egendom, vilken inte kan utgöra säkerhet för lån i bank etc.

 

Däremot kan båten vara belastad av äganderättsförbehåll, om den inte var slutbetald vid överlämnandet.

 

Förslagsvis ser man på säljarens köpekontrakt att så inte är fallet, OCH kontaktar företaget som stod som säljare och kollar att det stämmer.

 

Om det var var privatpersoner inblandade så kan förstås vilket fuffens som helst ha förekommit. Den förre säljaren kan ju t ex ha köpt med äganderättsförbehåll men säljer båten (som han alltså inte äger) ändå. Så då bör man göra lite mer efterforskningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Kan båtar vara belånade? Eftersom det inte finns nåt register och därmed ingen båtidentitet, och inga krav på att koppla ägare till båt, så måste det vara i praktiken omöjligt att spåra en specifik båt från bankens sida.

Fartygsregistrerade båtar över 12 x 4 meter kan du låna på har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Fartygsregistrerade båtar över 12 x 4 meter kan du låna på har jag för mig.

Du har nog alldeles rätt. Kanske inte så vanligt för fritidsbåtar? Hursomhelst är det nog då så att man kan kolla ev inteckningar i Fartygsregistret (om det fortfarande heter så). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yrkesbåt (löa >5 m) registrerat i Fartygsregistrets båtdel kan inte intecknas. Skepp dvs. löa >24 m registrerat i Fartygsregistrets skeppdel kan intecknas.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du är och tittar på en båt. Ta mycket kort. Framförallt på saker du tycker verkar tveksamma och på eventuella skador. Det som är bra kommer du ihåg ändå och de behövs inte repareras/åtgärdas.
Skador/tveksamheter bör åtgärdas. En del direkt och andra kanske man kan ta senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK säljer köpekontrakt som är genomtänkta, används ofta så det kan vara smart att studera dess struktur (finns olika kryssrutor kopplat till villkor).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-08 vid 16:18 skrev HolmenDK:

Hejsan,

 

Jag kommer från Danmark och skal köpa båt for første gang.

Det skal være motorbåt, tenker Jeanneau Merry Fisher eller Beneteau Antares.

Har Ni nogle gode råd, når man köpar båt i Sverige, är der faldgrupper eller noget man særligt skal være opmærksom på.

 

Jag har fundet denna köbeguide på danska: https://boatery.dk/koeberguide/

Kanske har du något att tillägga angående den svenska centralbanken marknaden.

Tack på förhand.

 

mvh. L. Holmen

Allt är möjligt åt en båt registrerad i sektionen Fartyg i fartygsregistret. Bara värt att kolla upp det.
 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Renjy

Jag har köpt min båt i Danmark av en privatperson genom JP Yachts .

Anlitade en svensk båtmäklare för att affären skulle gå enkelt.

Det som ställde till det lite var att överföringen mellan bank i Sverige och i Danmark kostar en liten summa och att valutakursen är den som gäller när affären skrivs. 5 öres kurssänkning (Augusti 2022) gynnade min affär med x antal Skr på en Nord West 355:a.

 

Finns en mäklare i Skåne som har haft ett antal Jeanneau och Beneteau importerade ifrån södra Europa, MS Marintjänst Landskrona hör med Markus Svensson där.

Annars är det Blocket eller att det säljs svenska båtar ifrån svenska mäklare på DBA.

20220721_120304.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...