Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Northlander

Båtkärra för mindra kölbåt + V70

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Jag sålde min NF i våras och sitter och funderar på att köpa en lite mindre båt (så man ändå kommer ut i skärgården). För att det ska vara aktuellt måste jag kunna ha båten på en kärra på vintern, så den kan stå hemma hos farsan.

 

Jag har väl lyckats övertala min far att det är en bra idé, men är det ens rimligt att kunna dra en kölbåt på en kärra efter en "vanlig" bil, typ en V70 D3 FWD? Det blir väl svårt att sjösätta/ta upp, så där får man väl ta hjälp av en kran eller motsv. Det känns som det borde inte vara några problem, man ligger väl på gränsen sätt till dragvikt om man har en båt på ca 1,5t plus kärra.

  • Går det att köra lugnt i någon kilometer för att komma hem till farsan?
  • Och kanske den viktigaste frågan: Var hittar/fixar man en sån kärra?

 

Tacksam för hjälp och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har E-behörighet eller B96, så torskar du på totalvikt. Är det en mindre segelbåt du tänkt eller motorbåt? Det finns kärror för mindre kölbåtar. Jag har en bekant som åker till olika tävlingar med en miniton och det fungerar bra. Det behövs dock kranhjälp vid sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev excel319:

Om du inte har E-behörighet eller B96, så torskar du på totalvikt. Är det en mindre segelbåt du tänkt eller motorbåt? Det finns kärror för mindre kölbåtar. Jag har en bekant som åker till olika tävlingar med en miniton och det fungerar bra. Det behövs dock kranhjälp vid sjösättning.

Nu är det ju någon km det var frågan om så då borde båtupptagningsvagn (dvs 30-vagn) fungera utmärkt utan B96/E-kort.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt en mindre segelbåt, inte snöat in på modell osv. ännu men det beror liksom till stor del på om man får det att funka med vinterförvaring på kärra hos farsan. Han bor någon kilometer från en småbåtshamn där jag borde kunna få båtplats hyffsat enkelt.

 

Jag tänker alltså en 30-kärra, billigaste och enklast möjliga (som ändå funkar ok).

 

Båtmodell, som exempel, skulle kunna vara allt ifrån en stortriss till en maxi 68. Tar gärna emot tips på schyssta små båtmodeller också, men trådens syfte var just att reda ut det där med kärra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som påtalats; har du en segelbåt med fast köl behöver man ju köra ner vääääääldigt långt på en ramp om den skall bli flytande. Jag hade bl a därför övervägt en båt med fällköl eller sänkköl om jag skulle traila. Här vet jag att @pseudonym säkert har tips då han är lagd åt det hållet 🙂

Jag VET att man ibland trailar Neptunkryssare - men det brukar vara med större bilar än en V70 man drar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Nu är det ju någon km det var frågan om så då borde båtupptagningsvagn (dvs 30-vagn) fungera utmärkt utan B96/E-kort.

Japp. Bara man håller reda på bruttovikterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Japp. Bara man håller reda på bruttovikterna.

För behovet av bromsar på kärran eller varför?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Kane:

För behovet av bromsar på kärran eller varför?

För att bruttovikten på efterfordonet, båtvagnen, får inte överstiga bruttovikten på dragfordonet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev excel319:

För att bruttovikten på efterfordonet, båtvagnen, får inte överstiga bruttovikten på dragfordonet.

Jo, med bromsar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Jo, med bromsar.

Att en 30 km/h båtkärra skulle vara utrustad med bromsar behåller jag för mycket ovanligt men inte omöjligt. Men jag tror inte att det är en sådan som ts letar efter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Som påtalats; har du en segelbåt med fast köl behöver man ju köra ner vääääääldigt långt på en ramp om den skall bli flytande. Jag hade bl a därför övervägt en båt med fällköl eller sänkköl om jag skulle traila. Här vet jag att @pseudonym säkert har tips då han är lagd åt det hållet 🙂

Jag VET att man ibland trailar Neptunkryssare - men det brukar vara med större bilar än en V70 man drar med.

Jag inser att det kanske var lite missvisande, men det är primärt för vinterförvaring jag tänker ha båten på en kärra (jag kan fixa båtplats på sommaren). Jag tror man får ha kran för att få upp båten, då det säkert blir tight för en personbil att dels dra upp ett så tungt ekipage, men även dels att ta sig ner så djupt (som du säger).

 

 

Någon som har tips på var man kan hitta en kärra? Eller är det bara att hålla utkik på blocket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt du skulle kunna hålla ögonen på är en Albin 57. 5,70 lång och 2,40 bred, djupgående på 1,30 med kölen nere och 0,60 med den uppfälld. Med en originalvagn så sjösätter man själv, när jag köpte båten så hade jag en Golf 4 diesel 4-motion (4wd) och det gick utmärkt att sjösätta från vanlig båtramp. Båten väger 800 kg och vagnen 350 så den går in under 1200 kg totalt. Båten har plats för 4 kojer, dock ej ståhöjd, endast 130 cm. Men en mycket trevlig segelbåt i den mindre klassen. Cirka 400 båtar byggdes men båtvagnen är sällsynt i originalskick och gör istället båten mycket användbar. Liknande båtar är Fabola Campus som finns i ett flertal modeller och storlekar från 5 meter upp till 7,3, men priserna eskalerar fort uppåt. En vanlig modell av Campusen är 600 eller 650 och man kan hitta fler sådana på blocket till våren än Albin 57, men jag vurmar hellre för en Albin då den är mera robust och tåligare. Här är min båt på bägge bilderna där jag kan välja vilken jag vill dra med, campervan eller Passat.

18938C8B-CEBB-43D4-8DC9-30545845F4D5.jpeg

07A61DE9-D463-43C2-A94E-25AD4CE15C67.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...