Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
svant

Oljepluggspackning till växelhus?

Rekommendera Poster

Hej! Köpte en o-ring för att byta ut den gammla när jag byter olja i växelhuset. Såg att den är lite stor. Borde jag köpa en ny orginaldel någonstans? Var gör man det bäst? Det är en 70 hk Johnson 2-takts från 90-talet. Eller ska man hoppas att det håller? Klippa den lite? Eller är det en jävligt dum ide? 

IMG_20221205_171524.jpg

IMG_20221205_171543.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev.se och Hansen är 2 ställen som har passande grejer till din motor. Jag hade bytt packningarna till rätt modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att ta med pluggen till lokala VVS firman som garanterat har ett rejält lager av o-ringar.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ska det vara o-ring där?

Tvivlar på att det är original.

 

Finns det utrymme på skruven strax under skallen där gångarna slutar eller vid gängade hålets yttersta kant, där du för i skruven, som o-ringen får plats i?

Om inte så kommer o-ringen att pressas ut när du drar åt skruven. En o-ring måste ha stöd både utåt och innåt.

 

 

- Tror nog att du ska ha en plantätning,

t ex en glödgad kopparbricka. Finns på biltillbehörbutikerna.

Ta då med skruven, för att få rätt storlek.

 

Kika hur det ser på avtappningsskruvarna till oljetråget och växellådan på nån bil.

Där har jag aldrig sett nån o-ring.

 

- Själv gillar jag denna typ,  Tredobricka, vilket blir lite överkurs.

Är en planbricka för bl a huydraulik, med en fast lite tjockare gummiring, med tätflärpar, både ut och in.

 

Tätar mycket bra. 

Gummit kan inte pressas ut eller in.

Firmor som pysslar med hydraulik för lastbilar, jordbruksfordon, båtar e t c har dessa.

 

 

IMG_20221207_092827.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparbrickor, oringar mm är inte rätt här. Koppar är dessutom döden för ett aluhus. Oringar finns däremot på luftskruvarna på vissa OMC växelhus.
 

Enklast och bäst är att köpa rätt packning som skall sitta där och det är antingen fiber alt dylik av plast. Jag har fått båda till OMC. Exvis Honda och OMC brukar ha plast medan Mercury och Yamaha mest har fiber. Båda fungerar säkert oavsett märke på kåpan.

 

Byt alltid när de lossats, spec fiber brukar vara en dålig ide att återanvända.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar! Nu har jag beställt riktiga grejer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...