Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
stranden720

Ctek laddning

Rekommendera Poster

Har sökt på forumet men hittar ingen riktig info. 

Två funderingar:

1. Det är kopplat som nedan bild men ingen solpanel än. Om jag stoppar i landströmmen och slår igång laddarna , laddar det då både förbrukningsbatteri och startbatteri , inte nödvändigtvis båda samtidigt men när ett är fulladdat går det automatiskt över och laddar det andra? Har laddat förbrukningsbatterierna som ligger över 14v nu och sen går den över på underhållsladdning och det nya startbatteriet har inte laddats då detta ligger på strax över 12v.

 

2. Ska i med solpaneler och vill då främst ladda förbrukningsbatterier då vi kommer att ligga ute en del, har redan en victron mppt-regulator. Är det smartast att använda den och ansluta direkt på förbrukningsbatterierna eller ska jag skippa den och koppla solpaneler direkt på Ctek 250s ?

Screenshot_20221206-172318_Samsung Internet.jpg

20221204_161027.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kopple på lite olika sätt enligt manualen. 
Jag har haft ett liknande system, D250SA och Smartpass120, i några år och har skrivit om det i några trådar. Jag testat olika sätt att ladda förbrukare och startbatteri. 
Om du vill ladda både startbatteriet och servicebanken samtidigt så är det bäst att koppla nätladdaren till startbatteriet och låta D250 ladda service banken. Om du sedan har en tempsensor till nätladdaren sätter du den på startbatteriet.

Solpanelarna kopplar jag mot servicebanken via Victron smartpass regulator. Den ger bättre koll på solladdningen via mobilen än den regulatorn som sitter i D250. Jag har tidigare funnit att min installation av solpanener har varit trasiga tack vara Victron-regulatorn. Man skall tydligen inte både limma och skruva tunna solpaneler. 😕

Startbatteriet underhållsladdas bara av servicebanken när den är fulladdad. Inte särskilt fort.  Om du kör kylskåpet hela tiden så att servicebanken inte är full så får startbatteriet ingen laddning. Det är oftast inget problem om du bara kör starten till motorn. Men då jag har både bogisen och ankarspelen på starten så sög det ut startbatteriet om jag körde korta turer och alltid hade på kylskåpet när båten låg still. 
Nu för tiden har jag är kyskåpet avstängt när jag inte använder båten så att servicebatterierna är full och startbatteriet undehållsladdas. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev anuba:

Du kan kopple på lite olika sätt enligt manualen. 
Jag har haft ett liknande system, D250SA och Smartpass120, i några år och har skrivit om det i några trådar. Jag testat olika sätt att ladda förbrukare och startbatteri. 
Om du vill ladda både startbatteriet och servicebanken samtidigt så är det bäst att koppla nätladdaren till startbatteriet och låta D250 ladda service banken. Om du sedan har en tempsensor till nätladdaren sätter du den på startbatteriet.

Solpanelarna kopplar jag mot servicebanken via Victron smartpass regulator. Den ger bättre koll på solladdningen via mobilen än den regulatorn som sitter i D250. Jag har tidigare funnit att min installation av solpanener har varit trasiga tack vara Victron-regulatorn. Man skall tydligen inte både limma och skruva tunna solpaneler. 😕

Startbatteriet underhållsladdas bara av servicebanken när den är fulladdad. Inte särskilt fort.  Om du kör kylskåpet hela tiden så att servicebanken inte är full så får startbatteriet ingen laddning. Det är oftast inget problem om du bara kör starten till motorn. Men då jag har både bogisen och ankarspelen på starten så sög det ut startbatteriet om jag körde korta turer och alltid hade på kylskåpet när båten låg still. 
Nu för tiden har jag är kyskåpet avstängt när jag inte använder båten så att servicebatterierna är full och startbatteriet undehållsladdas. 
 

 

Aha då förstår jag funktionen. Tackar så mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-06 vid 21:34 skrev anuba:

Du kan kopple på lite olika sätt enligt manualen. 
Jag har haft ett liknande system, D250SA och Smartpass120, i några år och har skrivit om det i några trådar. Jag testat olika sätt att ladda förbrukare och startbatteri. 
Om du vill ladda både startbatteriet och servicebanken samtidigt så är det bäst att koppla nätladdaren till startbatteriet och låta D250 ladda service banken. Om du sedan har en tempsensor till nätladdaren sätter du den på startbatteriet.

Solpanelarna kopplar jag mot servicebanken via Victron smartpass regulator. Den ger bättre koll på solladdningen via mobilen än den regulatorn som sitter i D250. Jag har tidigare funnit att min installation av solpanener har varit trasiga tack vara Victron-regulatorn. Man skall tydligen inte både limma och skruva tunna solpaneler. 😕

Startbatteriet underhållsladdas bara av servicebanken när den är fulladdad. Inte särskilt fort.  Om du kör kylskåpet hela tiden så att servicebanken inte är full så får startbatteriet ingen laddning. Det är oftast inget problem om du bara kör starten till motorn. Men då jag har både bogisen och ankarspelen på starten så sög det ut startbatteriet om jag körde korta turer och alltid hade på kylskåpet när båten låg still. 
Nu för tiden har jag är kyskåpet avstängt när jag inte använder båten så att servicebatterierna är full och startbatteriet undehållsladdas. 
 

 

Hej jag håller på att koppla in 3 st M300 batteriladdare i båten , kan jag sätta en laddare på startbatteriet och två på servicedelen utan att startbatteriet börjar koka . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev sebastian:

Hej jag håller på att koppla in 3 st M300 batteriladdare i båten , kan jag sätta en laddare på startbatteriet och två på servicedelen utan att startbatteriet börjar koka . 

Jag har smartpass 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en M300 och tänkte komplettera med ytterligare en men fick då svaret från deras support att bara M300-laddare efter ett visst datum kunde kopplas mot samma bank. Kolla med Ctek om

dina funkar. 
Sen kan jag tycka att 25 A på ett startbatteri är att ta i om man inte har en riktigt stor båt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev sebastian:

Hej jag håller på att koppla in 3 st M300 batteriladdare i båten , kan jag sätta en laddare på startbatteriet och två på servicedelen utan att startbatteriet börjar koka . 

Om du har en Smartpass och en D250SA eller SE så behöver du bara en nätladdare. D250 laddar servicebanken om du laddar startbatteriet. 
Du kopplar då din nätladdare till starten eller servicebanken. I det senare valet antar man att startbatteriet inte laddas ur så mycket mellan körningarna.  
Ideen att använda en nätladdare för varje bank fungerar nog bäst om du har ett skiljerelä eller diodbrygga. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...