Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Dava

Nyttan med halkip?

Rekommendera Poster

På min nya Shark 24 sitter det halkipar vid sidorna och en rejäl dubbel korsknap på mitten av däck.. som gjort för att slå tårna i eller fastna med något i. Den är både anskrämlig och livsfarlig.

 

Jag tänkte köpa nya knapar och sätta i relingen där halkiparna nu sitter. Men så råkade jag på en gammal tråd här där det diskuterades och tänkte att ni skulle få ge er syn på saken innan jag köper nya knapar.. finns det alltså någon anledning att inte göra som jag tänkt och behålla halkiparna och sätta knapar någon annanstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de anledningar du söker, är sannolikt att pollaren, eller korsknapen i mitten av fördäcket sitter mitt på en däcksbalk och därmed ordentligt förstärkt.

Om du istället skall flytta ut förtöjningsbeslag till däckets/skrovets periferi gäller det ju att konstruktionen tål detta, att det finns stabilt material att fästa sådan knapar i och att det finns plats för ett mothåll i form av en rejäl bit rostfri plåt på undersidan. Tänk på att du måste kunna bogsera båten i de nya knaparna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten Shark 24 väger ju inte allt för mycket och normal laminat tjocklek med bricka bakom räcker nog gott och väl för de laster som kan uppstå på knapen. Ut mot relingen är konstruktionen också naturligt styvare. Lite marginal (några cm) till relingskanten bör du nog ändå ha. En fördel med halkip är att repet ligger och nöter inuti den istället för på däcket/gelcoaten. En annan är att du får fritt att placera knap/pollare lite var man vill och kan då t.ex sätta den mitt på fördäcket som någon kanske tyckte var bättre eller vackrare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte heller att det borde vara något problem med hållfastheten. Den groteska knapen sitter nu i en balk som är skruvad mot skott båda ändarna. Det ser trevligt ut från insidan, men problemet är att knapen sitter lite tokigt, verkligen mitt på fördäck. Är av otäck typ med fyra stora hårda utväxter. Bilden är från anonsen, men under de röda tamparna sitter den och lurar på oskydliga (barn)fötter.

 

20220920_173504.jpg.76c1ee780032891cd7ebead9fbafd23b.jpg 

Finns det en vinst i att den sitter i mitten skulle jag kunna flytta fram den till vattenpåfyllningsröret (som ändå ska bort på sikt)?

 

Ytteligare en lösning vore kanske att med vinkelslipen slipa bort "hornen" så att knapen blir slät istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

Jag tänker inte heller att det borde vara något problem med hållfastheten. Den groteska knapen sitter nu i en balk som är skruvad mot skott båda ändarna. Det ser trevligt ut från insidan, men problemet är att knapen sitter lite tokigt, verkligen mitt på fördäck. Är av otäck typ med fyra stora hårda utväxter. Bilden är från anonsen, men under de röda tamparna sitter den och lurar på oskydliga (barn)fötter.

 

20220920_173504.jpg.76c1ee780032891cd7ebead9fbafd23b.jpg 

Finns det en vinst i att den sitter i mitten skulle jag kunna flytta fram den till vattenpåfyllningsröret (som ändå ska bort på sikt)?

 

Ytteligare en lösning vore kanske att med vinkelslipen slipa bort "hornen" så att knapen blir slät istället?

Det stora problemet med att bara ha en pollare i mitten med två tampar på är att det är alltid är den undre tampen man vill justera.

  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

Finns det en vinst i att den sitter i mitten skulle jag kunna flytta fram den till vattenpåfyllningsröret (som ändå ska bort på sikt)?

Jag tycker det finns en finess med en centralt placerad knap, det smidigt att göra fast båda förtamoarna från samma position.

Det är inte helt smidigt att ha knapar under pulpiten, det har vi, men ett friare däck är ju ett plus.

 

Sedan finns det väldigt mycket att sparka lilltårna i så jag vet inte om en knap gör så stor skillnad. För något/några år sedan bröt jag lilltån för att den fastnade i en skotlina, men inte har jag tagit bort alla skot för det. ;)

 

Tillägg: Jo, det är ju naturligtvis som Rascal säger, också.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med en knap i mitten och halkipar är att linan alltid knarrar i halkipen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Ove-T:

Problemet med en knap i mitten och halkipar är att linan alltid knarrar i halkipen.

Välj bättre förtöjningsgods

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Dyneema gnerkfritt?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

26 minuter sedan skrev Hybro:

Är Dyneema gnerkfritt?

Dynema är ju mer eller mindre stumt så då löper det inte i halkipen alltså bör det vara gnekfritt, Men har du inte en fjäder på linan så lär du få ryck istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av fördelarna med mittknap och halkipar är att lasten kommer från rätt riktning i knapen. Har man dem på sidan - så som jag har - så kommer lasten från sidan av knapen och den kan ryckas loss. Har man så som på bilden kommer lasten längs med knapen och det blir oerhört mycket starkare. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra tankar.. men gjorde det inte så mycket lättare i mitt beslut. Nu ska ju kylan komma även hit till södra Sverige och båten är ordentligt inpackad. 

 

Får fundera ett par varv till. Ytterligare ett alternativ är att sätta dem längre bak och behålla halkiparna, Då skulle jag kunna ha en knap på var sida och välja när jag vill använda dem och få krafterna längs knapen istället för tvärs.

 

Det är en rätt hemsk pulpit också men den är stadig och bra, så den kommer få sitta där tills vidare, men att ha knapar där halkiparna sitter blir nog trångt.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd - det måste finnas viktigare projekt att lägga tid på än att flytta förtöjningsknapar första vintern man har en båt? Jag hade mittknap på förra båten och kan inte minnas att det var något jag slog i fötterna i, så vänta med just det projektet till nästa vinter och flytta den då om det verkligen är ett problem med mittknap. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att "groteska knapen" sitter ganska bra där den är. Flyttas den fram till där vattenpåfyllningen sitter nu så kommer den att vara i vägen varje gång man stiger ombord från fören. När den sitter så pass långt bak som den nu gör är den ur vägen för det mesta. Om man stiger ombord i fören så är man ju på väg endera till styr- eller babordssidan av båten om man skall till sittbrunnen och då stiger man bredvid knapen där den nu är.
Knapen är för det mesta omgiven av mjuka och gosiga rep så risken att skada sig på den är rätt liten ändå.

Behåll repen du har, de fjädrar lite och är bekväma att hantera.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev b_syrsa:

 

Dynema är ju mer eller mindre stumt så då löper det inte i halkipen alltså bör det vara gnekfritt, Men har du inte en fjäder på linan så lär du få ryck istället.

Men då får du "gnälljud" från fjädern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Men då får du "gnälljud" från fjädern. 

Det finns fjädrar av gummi. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-05 vid 22:12 skrev Dava:

Jag tänker inte heller att det borde vara något problem med hållfastheten. Den groteska knapen sitter nu i en balk som är skruvad mot skott båda ändarna. Det ser trevligt ut från insidan, men problemet är att knapen sitter lite tokigt, verkligen mitt på fördäck. Är av otäck typ med fyra stora hårda utväxter. Bilden är från anonsen, men under de röda tamparna sitter den och lurar på oskydliga (barn)fötter.

 

20220920_173504.jpg.76c1ee780032891cd7ebead9fbafd23b.jpg 

Finns det en vinst i att den sitter i mitten skulle jag kunna flytta fram den till vattenpåfyllningsröret (som ändå ska bort på sikt)?

 

Ytteligare en lösning vore kanske att med vinkelslipen slipa bort "hornen" så att knapen blir slät istället?

Denna förtöjning måste väl ändå vara rätt så felaktig. Hoppas att ingen av forumets medlemmar förtöjer på det viset.

 

De primära krafterna ligger ju i detta fallet på eller i halkiparna. Halkiparna sitter med korta träskruv i en trälist. Om det rycker till i förtöjningslinorma i detta fallet, dras halkipen bakåt och träskruvarna rycks ut.  ”Plopp” säger det när grejerna går överbord och spräcker vattenytan.

 

Halkipar skall inte alls ta upp någon belastning, deras uppgift är endast att förhindra att förtöjningslinorna slits mot båten, eller att skona båten från linornas slitage.

 

Jag har ett sådant exempel från hemmahamnen, en sådan där holländsk snipa, förutom att fördäcket var bredare så såg det likadant ut. Och det var inte storm, inte ens kuling, men en frisk nordvästlig bris med en del vågbildning, en för hamnen rent ofördelaktig vindriktning. Vi var faktiskt flera i vaktlaget den kvällen som kunde hjälpa till att förtöja om båten. 

På denna båt (på bilden) är det meningen att man skall förtöja med en hanfot framåt, där linorna helst inte alls skall vara vinklade i halkipen. Alltså det skall vara en helt rät linje från den centralt monterade förtöjningspollaren genom halkiparna och ungefär kranbalkvis framåt till en förtöjningspunkt i land.

 

Nu kan det ju vara svårt att förtöja så korrekt med denna placering av pollare/knap och halkipar. Jag tycker att man inte längre ser sådana centralt placerade pollare eller knapar på nyare båtar, istället finns det rejäla knapar längst ut på ett förstärkt skarndäck, och halkiparna har kunnat undvaras. Detta arrangemang underlättar ju för en mer flexibel förtöjning, det är ju inte alltid som moringar och pollare i land sitter där man önskar. Likväl är det ju vanligare med ”baklängesförtöjning” (som på bilden) när man förtöjer vid Y-bommar.

 

Om det gnirpar i halkipar eller på andra ställen kan det hjälpa att droppa litet diskmedel på linan eller kalkipen. Oljudet försvinner, men linan kan ju bli hal och kladdig sedan. Att blöta linan med söt-eller havsvatten hjälper det också, men kanske bara i fem minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-05 vid 19:09 skrev Boanjohan:

En liten Shark 24 väger ju inte allt för mycket och normal laminat tjocklek med bricka bakom räcker nog gott och väl för de laster som kan uppstå på knapen. Ut mot relingen är konstruktionen också naturligt styvare. Lite marginal (några cm) till relingskanten bör du nog ändå ha. En fördel med halkip är att repet ligger och nöter inuti den istället för på däcket/gelcoaten. En annan är att du får fritt att placera knap/pollare lite var man vill och kan då t.ex sätta den mitt på fördäcket som någon kanske tyckte var bättre eller vackrare. 

Även en pioneer- eller en optimistjolle blir väldigt tung när det blåser, eller då den bogseras. Det blir alltid stora krafter i förtöjningpunkterna även om båten inte väger speciellt mycket i realiteten blir den tung när när belastningen blir stor i dessa förtöjningspunkter. 
Det gäller verkligen att se till att skrov och däck kan ta upp denna belastning om man nu vill flytta på knap eller pollare. 
Det ör ju ingen slump att förtöjningsbeslag, eller skotvinchar på segelbåtar är monterade i båtens starkaste och stabilaste delar i skrov eller däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Även en pioneer- eller en optimistjolle blir väldigt tung när det blåser, eller då den bogseras. Det blir alltid stora krafter i förtöjningpunkterna även om båten inte väger speciellt mycket i realiteten blir den tung när när belastningen blir stor i dessa förtöjningspunkter. 
Det gäller verkligen att se till att skrov och däck kan ta upp denna belastning om man nu vill flytta på knap eller pollare. 
Det ör ju ingen slump att förtöjningsbeslag, eller skotvinchar på segelbåtar är monterade i båtens starkaste och stabilaste delar i skrov eller däck.

Det beaktade jag i mitt svar och med normal laminattjocklek på den typen båt så skulle jag utan tvekan känna mig trygg i att det kommer hålla.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det beaktade jag i mitt svar och med normal laminattjocklek på den typen båt så skulle jag utan tvekan känna mig trygg i att det kommer hålla.

Lycka till, se hur det ser ut nu under befintlig knap och förstärk på samma vis där du monterar de nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Denna förtöjning måste väl ändå vara rätt så felaktig. Hoppas att ingen av forumets medlemmar förtöjer på det viset.

 

De primära krafterna ligger ju i detta fallet på eller i halkiparna. Halkiparna sitter med korta träskruv i en trälist. Om det rycker till i förtöjningslinorma i detta fallet, dras halkipen bakåt och träskruvarna rycks ut.  ”Plopp” säger det när grejerna går överbord och spräcker vattenytan.

 

Halkipar skall inte alls ta upp någon belastning, deras uppgift är endast att förhindra att förtöjningslinorna slits mot båten, eller att skona båten från linornas slitage.

 

Jag har ett sådant exempel från hemmahamnen, en sådan där holländsk snipa, förutom att fördäcket var bredare så såg det likadant ut. Och det var inte storm, inte ens kuling, men en frisk nordvästlig bris med en del vågbildning, en för hamnen rent ofördelaktig vindriktning. Vi var faktiskt flera i vaktlaget den kvällen som kunde hjälpa till att förtöja om båten. 

På denna båt (på bilden) är det meningen att man skall förtöja med en hanfot framåt, där linorna helst inte alls skall vara vinklade i halkipen. Alltså det skall vara en helt rät linje från den centralt monterade förtöjningspollaren genom halkiparna och ungefär kranbalkvis framåt till en förtöjningspunkt i land.

Och i tillägg, med den vinkel repet går på bilden så riskerar repet att hoppa ur halkipen om båten gungar mycket vid bryggan eftersom halkipens "klor/tänder" inte överlappar över repet. Repets linje är parallell med halkipens öppning mellan tänderna. Lite sjögång och ena sidan slackar tillfälligt så är det nog en reell risk att repet hoppar ur halkipen så som det är förtöjt nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan ju också vara någon variant av nedfällbara knapar. Nu gissar jag det finns de som tycker det är som att svära i kyrkan och att de är förkastliga. Om du inte kommer ligga förtöjd i utsatta lägen i storm eller använder båten då du behöver bli bogserad i storm så är varianterna som är av gångjärnsprincip okej. Annars sådana som du trycker ned, vilka kan mäta sig med "vanliga" knapar i styrka.

9DD78420-9EDC-49E9-BE05-2468A8BD5DA0.jpeg.7261d7ea88fee0f6196eada71d3935c8.jpeg4D59DB56-893C-485A-B6F3-717644FB86D9.jpeg.b306fe762a72cfa1d3968ca53c92514a.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Ett alternativ kan ju också vara någon variant av nedfällbara knapar. Nu gissar jag det finns de som tycker det är som att svära i kyrkan och att de är förkastliga. Om du inte kommer ligga förtöjd i utsatta lägen i storm eller använder båten då du behöver bli bogserad i storm så är varianterna som är av gångjärnsprincip okej. Annars sådana som du trycker ned, vilka kan mäta sig med "vanliga" knapar i styrka.

9DD78420-9EDC-49E9-BE05-2468A8BD5DA0.jpeg.7261d7ea88fee0f6196eada71d3935c8.jpeg4D59DB56-893C-485A-B6F3-717644FB86D9.jpeg.b306fe762a72cfa1d3968ca53c92514a.jpeg

Jag är väl rätt konservativ när det gäller båtar och båtgrejer öht, men jag tycker ju att de där nedfällbara knaparna är eleganta. Heller inget man skadar sina tår på, om dom nu är i nedfällt läge förstås. De jag sett IRL är rätt så små och klena, men dom kanske finns i större storlekar också?

Vad man kan tycka är ju att man ibland hamnar i obekväma situationer då det gäller att väldigt snabbt kunna få fast en förtöjningslina i båten, och då tiden inte finns att fälla eller vika upp ett sådant förtöjningsbeslag…


När det nu bjuds på en fin serve är det svårt att låta bli att smasha den tillbaka….😎

Att svära i kyrkan är dumt, det är inte heller bra att ta med rep ombord, sådana har man på landbacken. Likadant är det med snören, ok skosnören och kanske presentsnören är accepterade ombord, men inga andra.
 

Det är dessutom förbjudet att ta med och använda sådana där helsyntetiska treslagna plastlinor dom brukar ofta vara blåa, kan i nödfall vara bra att fästa presenningar med, men inte heller duger dom till suicidredskap, fråga (en man som heter) Ove…. När UV-strålningen tär på dessa så känns dom som taggtråd när de löper genom händerna.

 

Däremot kan man ju ha linor av en mängd olika längder och dimensioner. ”Tampar” säger somliga… på götebosska är en tamp någonting som blivit över. Och på ”nautiska” är det den delen av linan som blir över efter knopen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Däremot kan man ju ha linor av en mängd olika längder och dimensioner. ”Tampar” säger somliga… på götebosska är en tamp någonting som blivit över. Och på ”nautiska” är det den delen av linan som blir över efter knopen.

En tamp är änden på en lina - knop eller ej - eller en kort lina. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, kärt barn har många namn. Lina använder jag när jag fiskar😉

Och tråd använder jag när jag syr och snöre i hushållet.


Men jag säger så klart ankarlina (även om jag har band) och förtöjningslina (när den sitter på plats i ett förtöjningsarrangemang). När de ligger löst i stuven kallar jag allt för rep, tamp eller lina. Går lite på dagsformen😁

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Heller inget man skadar sina tår på, om dom nu är i nedfällt läge förstås.

Problemet är väl att man på en dylik båt just går på fördäck antingen när man skall förtöja, lägga ifrån eller ligger förtöjd. I alla dessa lägen kommer den vara i uppfällt läge, och dessa typer är inget man vill slå tårna i då de ofta har ännu spetsigare ändar än de fasta.

 

Jag skulle behålla pollaren där den sitter men säkerställa att halkiparna sitter ordentligt fast (se över infästningarna). Och sedan nöja mig med det för nu på den båten.

 

Har f.ö. själv halkipar framme utefter pekets båda ytterkanter/sidor, som används ganska frekvent när man behöver bättre vinkel på de förliga förtöjningarna. Men de är ganska rejäla och sitter med tre genomgående skruvar, just för att tåla riktigt mycket misshandel. Använder dem t.o.m. som avlastning/vinkling vid slussning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

egentligen en kass lösning, Det blir fort fullt på knapen, man fyller fördäcket med snubbeltrådar, lätta att slå i 

Jag skulle tagit bort både pollare och halkip, sen satt pollare där halkiparna sitter. Med rejäla skruv givetvis, helst genomgående om möjlighet finns.

Borde vara ett ganska enkelt jobb, fria ytor är värt mycket

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som gammal Shark 24-seglare var jag nöjd med mittknapen. Mycket lättare att förtöja där än ute vid relingen. Och det är ju ändå inte något soldäck att tala om därframme. Grattis till en jättebra båt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misil II finns inga halkipar utan istället två knapar där du har dina halkipar. Fördelen är att man då får två knapar som är ur vägen samt att halkiparna inte behövs.

Kanske du kan göra något liknade och möjligen montera knaparna något längre akterut mellan pulpitrören, men segla en sommar först så vet du hur det fungerar.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...