Jump to content
Friday 27 January 2023
Paijanen123

några frågor om gammal evinrude 2hk, info mm

Recommended Posts

T

Spoiler
Spoiler
Spoiler

 

 

 

Tjena är iprincip helt okunnig om motorer men har en gammal evinrude 2hk som jag har lite frågor om och info om motorn, ålder mm.

skrev i en tidigare tråd om info men hittar inte tråden.

 

serienummret är, 2802R B 11503

 

1. vad borde man göra för service på den här?(växelhusolja har jag bytt när jag tog in motorn för vintern)

 

2. i instruktionsboken står det hur man byter drivpinne, har bara hört talas om brytpinne, antar att det är samma sak? det är väl är det pinnen som går igenom Navet?, kollade min och den var rostig och krökt. tycker motorn inte varit så fullt effektiv som jag trodde den skulle va, kan det vara pga krökt pinne?

 

3. haft litet problem med att tomgångskruv suttit väldigt löst så bara man råka nudda den kunde den skruva, satt tom så löst att den har börjat skruva ut sig. såg att nålventilen satt väldigt löst så har skruvat åt den lite, hur hårt ska nålventilen sitta?

 

4. då tomgångsskruven/ lågfartsskruven? är ur så har jag ingen aning hur många varv den satt, någon som har nån aning ungefär hur den ska vara? + finns det nåt bra knep när man ska ställa in förgasaren?

 

6. hört så mycket olika om hur länge bensinen håller, (tror jag har 95 oktan) egen blandat i tanken, tankade nån dunk i kanske augusti eller september, så hur länge håller bensinen? kan jag få problem till våren när jag ska starta så jag borte tömma tanken och tanka i akylatbensin?

 

Ska tillägga att motor stått i en lada i säkert 10-20 år, kanske varit körd nån gång den tiden vet inte, lämnade på service/repartion i vintras.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

sen om någon har tipps på någon bra, helst svensk sida som säljer delar till min motor:)

Edited by Paijanen123

Share this post


Link to post
Share on other sites

marinshopen kan ha delar, obs  impeller kolla den (vid prop axeln) jag såg inget om den i min bok..

mycket mek med min i våras löste sig med större munstycke 

kör med alkylatbensin 2%olja   kollar min o återkommer   B

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1    töm bränslesystemet 

2    byt pinnen ,är försvagad .kanske finns reserv nära förgasaren

3,4 drag lagom hårt kontrollerra senare att den inte lossnat 

      justerskruven ,kanske saknar fjäder som ska bromsa . min 1,5 varv utskruvad

6 !  bensin håller ca 6månader alkylat håller mkt längre   

delarna som finns verkar dyra tyvärr lycka till  B

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-04 vid 18:09 skrev bemek:

marinshopen kan ha delar, obs  impeller kolla den (vid prop axeln) jag såg inget om den i min bok..

mycket mek med min i våras löste sig med större munstycke 

kör med alkylatbensin 2%olja   kollar min o återkommer   B

 

Kollade impellern, tror den verkar ok, ka kske något torr, fick problem när jag skulle sätta till baks växelhuset och växelstången, (tror jag den heter)

Har förut kollat och fått dit stången som den ska sitta men nu har jag försökt med allt och får inte fast den...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heter kanske drivaxel, den grova iaf, är som att den inte går att få enda upp, skulle behöft gå 1-2cm till för att få ihop allt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Paijanen123:

Har förut kollat och fått dit stången som den ska sitta men nu har jag försökt med allt och får inte fast den...?

Vad är annorlunda nu när det inte funkar, mot tidigare när det funkade?
Har du vänt något fel?

Om impellern är torr är den för gammal och skall bytas. Trasig impeller kan ställa till det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ha vänt något fel, tror inte det men får kolla, svänghjulet råka jag vrida lite på, om det kan ha någon betydelse

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad är annorlunda nu när det inte funkar, mot tidigare när det funkade?
Har du vänt något fel?

Om impellern är torr är den för gammal och skall bytas. Trasig impeller kan ställa till det.

Ok får byta den, hur tar man egentligen reda på vad det är för modell/årsmodell på motorn? Så jag får rätt grejer.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Paijanen123:

Ok får byta den, hur tar man egentligen reda på vad det är för modell/årsmodell på motorn? Så jag får rätt grejer.

 

 

Du har ju serienumret.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2802R betyder att motorn är från 1978. De reservdelar som finns tillgängliga i sprängskisserna under länken nedan finns normalt också tillgängliga via Marinshopen. Du kan testa söka på reservdelsnumren på MS hemsida. Får du ingen träff så ring. Brytpinne ca 20 kr och impeller ca 200 kr.

 

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/2hp/2802r-1978 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev guestsson:

2802R betyder att motorn är från 1978. De reservdelar som finns tillgängliga i sprängskisserna under länken nedan finns normalt också tillgängliga via Marinshopen. Du kan testa söka på reservdelsnumren på MS hemsida. Får du ingen träff så ring. Brytpinne ca 20 kr och impeller ca 200 kr.

 

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/2hp/2802r-1978 

stort tack, fick inte ihop serienumret med årtal riktigt.:)

 

Får fortfarande inte till drivaxeln, förstår verkligen inte vad som hänt, har skruvat av själva motorn ifrån riggen och kollat hålet där drivaxeln går upp i, drivaxeln går ju så långt in som det går båda uppe och nere i växelhuset, så det är som om drivaxeln är för lång men det kan den ju inte vara..

 

när jag kollar lite på sprängskisser nu så ser jag nummer 10, FÖRSEGLING, nån sån har jag inte(kanske slarvat bort den) men å andra sidan borde väl inte den påverka problemet.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.drev.se/produkter/86450?ref=6510

Utan denna så är det direkt förbindelse för vattnet vattenpumpen att blanda sig med oljan växelhuset, så den finns nog.

Du ska inte dra ur drivaxel ur växelhuset. Verkar att vara samma konstruktion som en 5 hk jag mekat med. Den sitter inte så hårt så du bör inte ens bära växelhuset i drivaxeln. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...