Jump to content
Friday 27 January 2023
pataW

tändstiften under limpan (mc 4.3 mpi)

Recommended Posts

Hej

Är en nybliven ägare till en båt med mercruiser 4.3 mpi (1 juli)

vid vinterkonservering så upptäckte jag att tändstiften sitter under limp(orna) hyfsat svåråtkomligt...

så har inte blivit att lossa dessa och mata in olja som jag tänker att man borde. Har kört igenom glykol

i kylsystemet på sjövattendelen, den är sötvattenkyld för övrigt. Hittar ingen dokumentation att stiften är bytta 

fast det finns papper på hallhyra/vinter med "omhändertagande enligt avtal" senaste 3 åren (dom har lagt 60-70k på det, skulle aldrig ha råd själv...)

men undrar kan stiften vara typ "slut" för att dom sitter så taskigt till?

Tänker att kan vara bra att dra runt startmotorn lite 1ggn i månaden för att "smörja" i vinter?

Båten är en Ryds 23 dc 2007

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

undrar också hur en motor (V6) kan ha tändstiften så lågt, borde inte cylindrarna typ "ligga ner" och hur funkar smörjningen då 

egentligen... är ingen mekaniker som kanske hörs...🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cylinderväggarna får smörjning av oljedimman som uppstår när vevaxeln piskar oljan i oljetråget

Om du drar runt motorn under vintern som du tänkt så kommer du skrapa bort delar av oljefilmen som finns på cylinderväggarna

Mao är detta inget som motorn mår bra av utan tvärtom

 

Det finns motorer med kolvsmörjning i form av små munstycken som sprayar cylinderväggen. Detta finns dock ej på din motor

 

Ja svåråtkomliga tändstift blir mer sällan bytta så finns det ingen historik på att de är bytta så hade iaf jag bytt

Var försiktig när du monterar den nya. När det är trångt och svåråtkomligt så är det större risk att knäcka de nya tändstiften

Kan vara lika jäkligt att komma åt impeller på en del båtar

 

Du bör även kolla upp om limpor och knän är bytta. Om båten gått i sötvatten så är de nog okej. Bräckt och saltvatten så går de på övertid

Sönderrostade limpor och knän leder ofta till stora motorskador

 

Knutbälg och bälg till växelvajer är också något som är väldigt viktigt att se efter samt byta ca var femte år om du kör i saltvatten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok

tack för din info, jo limporna ser lite rostiga ut (på utsidan) så det är kanske dags att kolla/byta dom och då borde man kanske komma åt tändstiften lättare. Synd bara att jag inte kommit till skott och matat in olja i cylindrarna... men, men får hoppas på det bästa.

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev pataW:

Ok

tack för din info, jo limporna ser lite rostiga ut (på utsidan) så det är kanske dags att kolla/byta dom och då borde man kanske komma åt tändstiften lättare. Synd bara att jag inte kommit till skott och matat in olja i cylindrarna... men, men får hoppas på det bästa.

mvh

Vill du ”smörja” en MPI motor inför vintetuppläggning så har Mercruiser en servicebullitin för detta.

 

Det går ut på att man kör motor på en ”häxblandning” från dunk.

Blandningen består av 98 bensin, bensinkonservering samt rikligt med 2-taktsolja.

 

Detta ger inte bara en skyddande oljehinna i motorn utan konserverar hela bränslesystemet. 
 

Har pratat med flera mototmeckar som kör med detta för att undvika problem på våren och har själv gjort detta på min egen motor.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det verkligen så att vevaxel piskar upp olja på cylinderväggarna?

Jag tror inte man smörjer motorer så.

Jag tror att oljan som smörjer vevlagren läcker ut på vevaxel och slungas sedan på cylinderväggen. Jag tror att man skulle få problem på högvarviga motorer om vevaxel slår I oljan i oljetråget. Håller på med en renovering av en bilmotor nu och då den har turbo så har den munstycken som sprutar olja på kolven undersida för att kyla kolven. Jag tror inte avsikten är att smörja cylinderloppen.

Edited by FIATX19
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev FIATX19:

Är det verkligen så att vevaxel piskar upp olja på cylinderväggarna?

 

Min 46-åriga encylindriga diesel har stänksmörjning och saknar alltså oljepump och oljefilter, funkar utmärkt, stänker till och med upp till ventilmekanismen i topplocket.

Inget filterbyte!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev FIATX19:

Är det verkligen så att vevaxel piskar upp olja på cylinderväggarna?

Jag tror inte man smörjer motorer så.

Jag tror att oljan som smörjer vevlagren läcker ut på vevaxel och slungas sedan på cylinderväggen. Jag tror att man skulle få problem på högvarviga motorer om vevaxel slår I oljan i oljetråget. Håller på med en renovering av en bilmotor nu och då den har turbo så har den munstycken som sprutar olja på kolven undersida för att kyla kolven. Jag tror inte avsikten är att smörja cylinderloppen.


Missade att skriva att det gäller motorer med torrsump  

Ja cylinderväggarna i en vanlig motor får smörj genom att vevaxeln piskar och slungar runt oljan. Är oljedimma i vevhuset under gång

 

Kolvkylning är något annat men det lär allt hjälpa till att smörja cylindrarna också

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev pataW:

Ok

tack för din info, jo limporna ser lite rostiga ut (på utsidan) så det är kanske dags att kolla/byta dom och då borde man kanske komma åt tändstiften lättare. Synd bara att jag inte kommit till skott och matat in olja i cylindrarna... men, men får hoppas på det bästa.

mvh

 

Ta loss knä så ser du skicket på in och utlopp. Är de aldrig bytta så har du haft tur att motorn klarat sig :)

Att spray in lite olja i cylindrarna skadar inte så länge det bara är lite lite men absolut inget du behöver oroa dig över att det inte är gjort

Överlag mer eller mindre inga motorer som får den behandling. Diskussionen finns mer eller mindre bara på lite båtforum 

 

Då är det viktigare att som Johan säger att få igenom bra bensin istället för skiten vi normalt kör på som kan göra att spridare börjar rosta samt andra liknande problem

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Vill du ”smörja” en MPI motor inför vintetuppläggning så har Mercruiser en servicebullitin för detta.

 

Det går ut på att man kör motor på en ”häxblandning” från dunk.

Blandningen består av 98 bensin, bensinkonservering samt rikligt med 2-taktsolja.

 

Detta ger inte bara en skyddande oljehinna i motorn utan konserverar hela bränslesystemet. 
 

Har pratat med flera mototmeckar som kör med detta för att undvika problem på våren och har själv gjort detta på min egen motor.

 

 

 

3 minuter sedan skrev Capitan:

 

Ta loss knä så ser du skicket på in och utlopp. Är de aldrig bytta så har du haft tur att motorn klarat sig :)

Att spray in lite olja i cylindrarna skadar inte så länge det bara är lite lite men absolut inget du behöver oroa dig över att det inte är gjort

Överlag mer eller mindre inga motorer som får den behandling. Diskussionen finns mer eller mindre bara på lite båtforum 

 

Då är det viktigare att som Johan säger att få igenom bra bensin istället för skiten vi normalt kör på som kan göra att spridare börjar rosta samt andra liknande problem

Tänker ta fasta på detta inför våren och framtida uppläggningar...

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

På en av mina sugmotorer har hag installerat en plåt i oljetråget just för att förhindra att oljan skall klättra på väggarna när man svänger hårt i kurvorna. Plåten är konstruerad så att oljan lätt tar sig ner i tåget men det är mycket svårt för oljan att ta sig ut ur tåget förutom genom oljepumpen. Så på denna motor slår inte vevaxel i oljan i tåget och så tror jag det på på de flesta motorer. Om du däremot överfyller en motor med olja kan oljenivån bli så hög att vevaxel slår I oljan I tråget men det är inte så lämpligt.

På gammla långvarvande motorer av gammal konstruktion fanns det stänksmörjning det är jag medveten om.

Torrsumpsmörjning är väl egentligen en vidareutveckling av våtsump där man främst på rally/racing inte vill riskera att vevaxel slår I oljan I tåget.

På gammla tändkulemotorer hade man dropsmörjning på en del motorer, en vecke sig olja sim sedan droppade ner där man ville smörja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Suzuki större 1 cyl fyrhjuling 

- vinterkonservering.

En halv matsked motorolja in genom tändstifthålet. I med tändstiftet, starta nätt upp, stäng av.

Jo, jo... En tonårings lilla hand fick stiftet på plats.

 

Nästa gång blir det en pyts genom smal slang av lite tvåtaktsolja och bensin genom förhasarhalsen/insuget.

Smörjer inugsventilens styrning, skaft och säte.

 

Tvåtaktsolja sägs funka utmärkt som smörjning på många motorer, t ex motorsågar.

 

.

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Hybro:

 Suzuki större 1 cyl fyrhjuling 

- vinterkonservering.

En halv matsked motorolja in genom tändstifthålet. I med tändstiftet, starta nätt upp, stäng av.

Jo, jo... En tonårings lilla hand fick stiftet på plats.

 

Nästa gång blir det en pyts genom smal slang av lite tvåtaktsolja och bensin genom förhasarhalsen/insuget.

Smörjer inugsventilens styrning, skaft och säte.

 

Tvåtaktsolja sägs funka utmärkt som smörjning på många motorer, t ex motorsågar.

 

.

 

 

 

 

Att slå in olja i cylindern via tändstiftshålet kan ju funka på stående cylindrar, men om cylindern lutar eller är liggande blir ju bara nedre sidan av kolv och cylindervägg smorda. Resten blir ju osmort genom vår kamrat Newton och hans tyngdlag.

Bättre då att spraya in olja via insuget så att oljan fördelas i hela cylindern.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ren olja sprayar du inte så lätt.

 

Uppblandad med lite bränsle, diesel eller bensin, så funkar det.

 

När du den startar motorn och den får gå några varv, så blir det p g a explosionerna en oljedimma som når alla delar. 

Typ smörjning a la tvåtaktsprincipen. 

 

Min snöskoter med tvåtaktsmotor

har direktmatning från en separat oljetank rakt in i motorn.   

Rent bränsle in i förgasarna. 

 

Så en skvätt oljeblandat bränsle extra har ingen större inverkan på motorns gång. 

Möjligen att den ryker lite mer några, sekunder. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

Ren olja sprayar du inte så lätt.

Det finns speciell olja för att spraya. Min heter "Storage fogging oil" eller nåt sånt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, jo...

 

Men hamnar det sprayade oljan överallt inne i cylindern?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Jo, jo...

 

Men hamnar det sprayade oljan överallt inne i cylindern?

 

 

Om du sprayar in i luftintaget med motorn gående så vore det väl konstigt om oljan inte hamnade utspridd i cylindern. Dessutom smörjer man ju insugningsventilerna på vägen in och avgasventilerna på vägen ut. Spraya det sista du gör innan avstängning för vintern. Små motorer kan till och med stanna av oljan, och då är man ju säker på att det finns olja i motorn inför vintern. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ja... Exakt vad jag menade.

Med motorn igång🥳

 

Några inlägg tillbaks.😇

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-03 vid 16:48 skrev FIATX19:

På en av mina sugmotorer har hag installerat en plåt i oljetråget just för att förhindra att oljan skall klättra på väggarna när man svänger hårt i kurvorna. Plåten är konstruerad så att oljan lätt tar sig ner i tåget men det är mycket svårt för oljan att ta sig ut ur tåget förutom genom oljepumpen. Så på denna motor slår inte vevaxel i oljan i tåget och så tror jag det på på de flesta motorer. Om du däremot överfyller en motor med olja kan oljenivån bli så hög att vevaxel slår I oljan I tråget men det är inte så lämpligt.

På gammla långvarvande motorer av gammal konstruktion fanns det stänksmörjning det är jag medveten om.

Torrsumpsmörjning är väl egentligen en vidareutveckling av våtsump där man främst på rally/racing inte vill riskera att vevaxel slår I oljan I tåget.

På gammla tändkulemotorer hade man dropsmörjning på en del motorer, en vecke sig olja sim sedan droppade ner där man ville smörja.

 

 

Tycker man kan se på oljestickans längd för att se att vevaxelns motvikter borde nå oljan i tråget

Dock är detta vad jag fått lära mig genom åren och inget man ser i verkligheten av förklarliga skäl

Sen gör säkert det du beskriver också nytta 

 

Torrsump ger ju högre effekt och det beror delvis på att vevaxeln inte slår i oljan

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-04 vid 21:01 skrev Rascal:

Om du sprayar in i luftintaget med motorn gående så vore det väl konstigt om oljan inte hamnade utspridd i cylindern. Dessutom smörjer man ju insugningsventilerna på vägen in och avgasventilerna på vägen ut. Spraya det sista du gör innan avstängning för vintern. Små motorer kan till och med stanna av oljan, och då är man ju säker på att det finns olja i motorn inför vintern. 

Har för mig att man inte skall använda fogging spray på MPI maskiner.
 

Det är orsaken till att Mercruiser tog fram en metod där man kör med en kraftig 2-taktsblandning istället. Sen konserverar man ju bränslesystemet också som en bonus. Som tidigare nämnts extra viktigt med den bensin vi kör på numera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Har för mig att man inte skall använda fogging spray på MPI maskiner.
 

Det är orsaken till att Mercruiser tog fram en metod där man kör med en kraftig 2-taktsblandning istället. Sen konserverar man ju bränslesystemet också som en bonus. Som tidigare nämnts extra viktigt med den bensin vi kör på numera.

Det känner jag igen, men min motor som Ford tillverkade 1963 saknar sådana moderna "finesser" som insprutare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-07 vid 12:07 skrev Rascal:

Det känner jag igen, men min motor som Ford tillverkade 1963 saknar sådana moderna "finesser" som insprutare.

👍 ja då är det en annan historia.

 

jag syftade på motorn TS har, dvs 4.3 MPI.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...