Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SilverFang

Seglarintyg - Lära sig segla

Rekommendera Poster

Hej,
Någon här som funderar på att lära sig att segla och bor i Stockholm? 


Jag planerar att gå en kurs i vår/sommar för jag inte känner någon som seglar eller har segelbåt. 
Skulle vara kul att göra det tillsammans med någon man "känner" innan man börjar kursen. 
Har tittat på videoklipp för att förstå grunderna och termer som används. 

 

Kursen är en intensivkurs över en helg, start en lördag 09:00 och avslutas söndag 18:00, istället för andra ställen där det tar 4 dagar att genomföra kursen. 
Kostar 6995kr + 700kr för proven för att få 
Seglarintyg 1 och 2 (om man vill ha intyget som inte behövs egentligen). 

 

Jag tog kustskepparintyg och andra intyg på Sjöportsskolan, de sa att man inte behöver förbereda eller plugga något till seglingsintyget för man kommer lära sig under kursen. 

 

Skicka ett meddelande om du är intresserad att träffas och vill göra kursen. 


Till er andra, om ni har tips eller input får ni gärna skriva här, tacksam för all information för en nybörjare. 

 

https://www.sjosportskolan.se/fritid/kursutbud/seglarintyg1-2/

 

https://www.sjosportskolan.se/fritid/seglarordlista/

 

 

 

 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick en nybörjarkurs hos Sailstar som även gjort den översta videon i ditt inlägg. Det var en 4 dagars och den var väldigt bra. Tror det bara kan vara bra att gå själv. Då har man ingen att gömma sig bakom och då växer man lite efteråt 😊

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror lite som Jocke R, bättre att gå kursen utan sällskap.

Mest för att det är risk att de som redan känner varandra blir en grupp i gruppen.

Sedan ska man inte överdriva den risken, särskilt som ni inte kommer att vara vänner sedan barnsben.

 

Vad gäller kurslängd så skulle jag rekommendera en så lång kurs som möjligt för att du ska lära dig, och vara med om, så mycket som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...