Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
victorb

Mastfot "lagad" med kemisk metall

Rekommendera Poster

Hej Maringuiden!

 

Köpte segelbåt i somras och fick den förhållandevis billigt gentemot andra annonser av samma modell (trio 80) och börjar nu ana varför...

 

Vid visning såg vi något som såg ut som kemisk metall i kölsvinet. Det avvinkades däremot av en person som var med mig under visning med att det såg gammalt ut och inte var något att oroa sig för.

 

Idag bestämde jag mig för att kika närmre på det eftersom jag ändå ville fråga Maringuiden om detta var något att oroa sig för.

 

Såg att det såg ut som att det runnit kemisk metall från där mastfoten är och att det i kölsvinet kanske bara var en bieffekt. Efter lite mer inspektion såg de bakre skruvarna på mastfoten lösa ut och mycket riktigt, efter lite milt ruckande fick jag mastfoten i handen.

 

Tittade även framme vid kölen och det ser lite sprucket ut där samt även fuktigt?

 

Någon som vet om detta är lönt att ge sig på att laga samt ungefärlig svårighetsgrad? Jag är händig men inte jobbat med plastning tidigare samt har inte lust att lägga ner för mycket pengar på båten då det inte finns mycket annat att hurra för som nya segel, toppfräsch interiör eller ny motor.

 

Drivelänk till bilder:

https://drive.google.com/drive/folders/1A1bOzr8TRICDCuOzAagRcfs14HiJmxat

 

Tack på förhand!

20221129_183644.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ser inte kemisk metall ut. Svårt att svara på vad det är dock, flytspackel kanske? Sitter det fast? Går det att få bort ämnet med stämjärn och hammare? Ta bort det och se hur det ser ut under. 

 

Mastfoten är bara att sätta tillbaka igen, om du menar den delen som sitter på masten. Är det den delen som sitter på båten behöver du kolla om det är blött i däck runt om innan du monterar tillbaka den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mastfot menar jag den delen som sitter på båten.

 

Ska testa med stämjärn eller liknande på fredag! Det är hårt och går inte bort med en skruvmejsel, det är vad jag provat med ännu.

 

Yes, det var blött trä under så fukt har definitivt kommit dit någon väg, med lite tur har det runnit från masten och ner antar jag?

 

Svårt att se på mina halvdana bilder men tycker att bulten som stack upp under mastfoten ser riktigt skum och sunkig ut men återkommer med lite mer info på fredag, då har jag nog tvättat, rafsat och huggt lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl genomgående mast på denna båt.

 

Hur ser det ut under mastfoten?

 

Mer bestämt, var fanns det blöta träet?

 

Hur ser det invändigt ut mitt för bakkanten på kölen?

 

Hur ser det ut utvändigt på skrovet mitt för bakkanten på skrovet?

 

Går det att skruva fast kölbultarna?

 

Är väl några frågor som de flesta vill ha svar på.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Så där ser inte kemisk metall ut. Svårt att svara på vad det är dock, flytspackel kanske? Sitter det fast? Går det att få bort ämnet med stämjärn och hammare? Ta bort det och se hur det ser ut under. 

 

Mastfoten är bara att sätta tillbaka igen, om du menar den delen som sitter på masten. Är det den delen som sitter på båten behöver du kolla om det är blött i däck runt om innan du monterar tillbaka den. 

Exakt så var det på min gamla trio 80.

bulten du ser är den främsta kölbulten.

sedan har de fyllt med någon massa. Tror det är microballonger och plast och slutligen bara lagt mastfoten ovanpå. Jag köpte ny mastfot på Benns.samma som original (swedspars).

satte bultar på den i exakt samma läge att passa mutternärkena i plasten. Plastade sedan fast foten och en del glasfiber ovanpå det.

Om glasfiber behövs eller inte vet jag ej….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-29 vid 22:31 skrev Hybro:

Hur ser det ut utvändigt på skrovet mitt för bakkanten på skrovet?

Hur ser det ut utvändigt på skrovet mitt för bakkanten på kölen?

 

Skulle det vara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Triobatar:

Exakt så var det på min gamla trio 80.

bulten du ser är den främsta kölbulten.

sedan har de fyllt med någon massa. Tror det är microballonger och plast och slutligen bara lagt mastfoten ovanpå. Jag köpte ny mastfot på Benns.samma som original (swedspars).

satte bultar på den i exakt samma läge att passa mutternärkena i plasten. Plastade sedan fast foten och en del glasfiber ovanpå det.

Om glasfiber behövs eller inte vet jag ej….

Okej, du hade inga träbitar som låg där som jag verkar ha?

 

Hur noggrann är placeringen av mastfoten om jag skulle göra om stödet? Spelar det någon roll om den hamnar 1cm fel i sid och längsled? Är det ok om det förskjuts i höjdled så länge jag får på och kan spänna alla vant och stag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev victorb:

Hur noggrann är placeringen av mastfoten om jag skulle göra om stödet?

Väldigt noga. Placerar du det 1 cm fel blir det kanske 10 cm fel i masttoppen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Väldigt noga. Placerar du det 1 cm fel blir det kanske 10 cm fel i masttoppen. 

Har du något knep att få tillbaka den till exakt samma ställe? Svårt att mäta mot kölen och jag misstänker att det mesta trät invändigt inte följer raka fina linjer. 

 

Jag funderar på lodsnöre från mastkragen vid däcket, då borde jag både kunna få höjd och placering i sid- och längsled. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lodning kräver att båten står rakt och att den inte rör sig det allra minsta över vintern, så jag hade valt bort det om inte båten står inomhus på betonggolv. 
 

Jag hade istället tillverkat en jigg i trä innan jag tog bort mastfoten. En rejäl rundstav eller en regel som passar i mastfoten, några reglar eller plywood som sedan går emot fast inredning eller bottenstockar eller liknande, fotat mycket och sedan demonterat mastfoten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev victorb:

Okej, du hade inga träbitar som låg där som jag verkar ha?

 

Hur noggrann är placeringen av mastfoten om jag skulle göra om stödet? Spelar det någon roll om den hamnar 1cm fel i sid och längsled? Är det ok om det förskjuts i höjdled så länge jag får på och kan spänna alla vant och stag?

Nej, inget trä. Därför syntes det tydligt var de fyra bultarna tidigare suttit. Det jag gjorde var att borra ur runt kölbulten med en hålsåg för att komma åt att dra kölbulten före plastning.

sedan fyllde jag i med plast, lade på den nya foten enl. tidigare beskrivning.

kölfickan är såpass smal att det inte går att få några centimetrar fel, centrerat funkar här. I längsled är det inte så känsligt, många båtar har trim här att ändra rake på masten. Mät från 

bakkant mot skottet så vet du var den tidigare satt. Såg förresten att masten går att sätta i tre lägen i foten vilket jag glömt så då kan du ju gissa hur exakt noga längsledsplaceringen är.

Plan montering ” i våg” är viktigt. Om trät avlägsnas så är väl fortfarande en gjuten plastkant kvar i ytterkanterna att gå efter?

Då har du både höjd och plan att gå efter. Annars får du göra markeringar att mäta ut höjd ifrån före du våldför dig på eländet.

Der är inte som att bygga en rymdfärja, det här fixas förhållande lätt!

Har sparade bilder från mitt projekt men tyvärr inte tillgängliga nu….

 

https://www.benns.se/mast-rigg/mastfotdacksring/benns/u-balk-s1-2-h5-express

 

 

Redigerad av Triobatar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-29 vid 19:59 skrev victorb:

Hej Maringuiden!

 

Köpte segelbåt i somras och fick den förhållandevis billigt gentemot andra annonser av samma modell (trio 80) och börjar nu ana varför...

 

Vid visning såg vi något som såg ut som kemisk metall i kölsvinet. Det avvinkades däremot av en person som var med mig under visning med att det såg gammalt ut och inte var något att oroa sig för.

 

Idag bestämde jag mig för att kika närmre på det eftersom jag ändå ville fråga Maringuiden om detta var något att oroa sig för.

 

Såg att det såg ut som att det runnit kemisk metall från där mastfoten är och att det i kölsvinet kanske bara var en bieffekt. Efter lite mer inspektion såg de bakre skruvarna på mastfoten lösa ut och mycket riktigt, efter lite milt ruckande fick jag mastfoten i handen.

 

Tittade även framme vid kölen och det ser lite sprucket ut där samt även fuktigt?

 

Någon som vet om detta är lönt att ge sig på att laga samt ungefärlig svårighetsgrad? Jag är händig men inte jobbat med plastning tidigare samt har inte lust att lägga ner för mycket pengar på båten då det inte finns mycket annat att hurra för som nya segel, toppfräsch interiör eller ny motor.

 

Drivelänk till bilder:

https://drive.google.com/drive/folders/1A1bOzr8TRICDCuOzAagRcfs14HiJmxat

 

Tack på förhand!

20221129_183644.jpg

Såg inte bildlänkarna förrän nu.

Den mastfoten är garanterat utbytt.

ser alldeles för ny ut. Någon har nog fulrenoverat dit en ny fot och fixerat den med någon skit som runnit iväg baköver.

är det verkligen trä under? Är det inte bara gammal skit och sedan plast under?

Min tidigare båt var iofs av en sen serie och metoderna har säkert ändrats på vägen.

Har också hört att det inte alltid var så nyktert på triobåtar samt att många är hembyggda eller halvfabrikat.

Redigerad av Triobatar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-01 vid 07:42 skrev Hybro:

Hur ser det ut utvändigt på skrovet mitt för bakkanten på kölen?

 

Skulle det vara..

Hallå! 

 

Efter ett litet uppehåll och en långresa är det dags att ta tag i det här igen... 

 

Invändigt bakom kölen ser det ut som på bild. Så det ser ut som en spricka som går där...

Utvändigt ser det även ut som en tendens till en spricka. 

 

Tror ni det räcker att slipa bort färgen in- och utvändigt och lägga epoxispackel eller behöver jag plasta och så? 

20230416_163732.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev victorb:

- - -

Invändigt bakom kölen ser det ut som på bild. Så det ser ut som en spricka som går där...

Utvändigt ser det även ut som en tendens till en spricka. 

 

Tror ni det räcker att slipa bort färgen in- och utvändigt och lägga epoxispackel eller behöver jag plasta och så? 

20230416_163732.jpg

Det behövs en grundligare undersökning för att kunna svara på din fråga.

 

Gelcoat/topcoat är hårt och sprött. Vid en smäll mot kölen så spricker det och uppvisar skador enligt din bild. En gelcoat/topcoat-skada kan fixas genom att slipa o bättra på med ny topcoat. Det är bara en finishskada som inte påverkar styrkan.

 

Glasfiberlaminat är armerat och därför mycket starkare. Men en tillräckligt kraftig smäll kan få det att delaminera (skikten i laminatet delar på sig). Om smällen varit så kraftig så behöver skadan repareras genom nytt laminat. Spackel fyller upp skadan men ger ingen styrka.

 

För att avgöra hur allvarlig skadan är så måste du slipa ner topcoaten/gelcoaten tills du ser om det är delaminerat i laminatet under ytskiktet. Om det inte finns sprickor/konstiga färgskiftningar eller liknande så är det bara att återställ ytskikten. Finns det djupare strukturella skador så krävs laminering med glasfibermatta och polyester för att återfå styrkan och tätheten i skrovet. Även i tunna sprickor så kommer det att träcka in vatten som frostspränger under vintern och förvärras med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde 2006 en Scampi efter ägt den 10-15 år som jag gjort en del förbättringar på.

Det var ett 3/4 bygge, förste köparen inredde själv förmodligen på bästa sätt...

 

När jag sålt båten hände något mycket konstigt, maststöttan i salongen sjunk ned för det visade sig att det satt en träbit lätt inplastad under maststöttans fäste som ruttnat efter 28 år.

Gör om, gör rätt så löser man dolda fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-16 vid 17:27 skrev victorb:

Hallå! 

 

Efter ett litet uppehåll och en långresa är det dags att ta tag i det här igen... 

 

Invändigt bakom kölen ser det ut som på bild. Så det ser ut som en spricka som går där...

Utvändigt ser det även ut som en tendens till en spricka. 

 

Tror ni det räcker att slipa bort färgen in- och utvändigt och lägga epoxispackel eller behöver jag plasta och så? 

20230416_163732.jpg

Det är inte så illa att Du köpt båten osedd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-16 vid 18:55 skrev Lintott:

Det behövs en grundligare undersökning för att kunna svara på din fråga.

 

Gelcoat/topcoat är hårt och sprött. Vid en smäll mot kölen så spricker det och uppvisar skador enligt din bild. En gelcoat/topcoat-skada kan fixas genom att slipa o bättra på med ny topcoat. Det är bara en finishskada som inte påverkar styrkan.

 

Glasfiberlaminat är armerat och därför mycket starkare. Men en tillräckligt kraftig smäll kan få det att delaminera (skikten i laminatet delar på sig). Om smällen varit så kraftig så behöver skadan repareras genom nytt laminat. Spackel fyller upp skadan men ger ingen styrka.

 

För att avgöra hur allvarlig skadan är så måste du slipa ner topcoaten/gelcoaten tills du ser om det är delaminerat i laminatet under ytskiktet. Om det inte finns sprickor/konstiga färgskiftningar eller liknande så är det bara att återställ ytskikten. Finns det djupare strukturella skador så krävs laminering med glasfibermatta och polyester för att återfå styrkan och tätheten i skrovet. Även i tunna sprickor så kommer det att träcka in vatten som frostspränger under vintern och förvärras med tiden.

Slipat ner en del nu, se bilder, även om sprickan syns dåligt. Både missfärgningar och spricka som går att skymta. Det är inte bara i gelcoat/topcoat tyvärr. Däremot ser jag mig skymta lite trä som sticker upp också och tycker inte det ser laminerat ut heller eftersom det inte har någon struktur som väggarna har? 

 

Har man laminerat utsidan på dessa båtar och på insidan fyllt med ren polyester? Och sen går det en träbit från köl till propelleraxel och likadant för om kölen. 

 

Isåfall borde jag kunna slipa ner på utsidan och laminera. Visst trät borde bytas ut men då får jag blottlägga en jäkla massa och vet inte om det behövs? Lägga några mattor+epoxi tvärs och sen bottenmåla? 

 

2023-04-18 vid 21:27 skrev Hybro:

Det är inte så illa att Du köpt båten osedd?

Nix, vi var 4 pers varav två oerfarna och två som bor på båt så hoppades att jag inte skulle hamna i denna sits men nu är jag här. Ditt inlägg var inte så konstruktivt va? 

20230429_124700 (1).jpg

20230429_130203.jpg

20230429_124711.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev victorb:

Slipat ner en del nu, se bilder, även om sprickan syns dåligt. Både missfärgningar och spricka som går att skymta. Det är inte bara i gelcoat/topcoat tyvärr. Däremot ser jag mig skymta lite trä som sticker upp också och tycker inte det ser laminerat ut heller eftersom det inte har någon struktur som väggarna har? 

 

Har man laminerat utsidan på dessa båtar och på insidan fyllt med ren polyester? Och sen går det en träbit från köl till propelleraxel och likadant för om kölen. 

 

Isåfall borde jag kunna slipa ner på utsidan och laminera. Visst trät borde bytas ut men då får jag blottlägga en jäkla massa och vet inte om det behövs? Lägga några mattor+epoxi tvärs och sen bottenmåla?

- - -

20230429_124700 (1).jpg

20230429_130203.jpg

20230429_124711.jpg

Träplattan är nog ditlagd som ett stöd/utfyllnad under mastfoten. Den är inte så lyckad där då den kan komprimeras och på sikt ruttna så den tappar sin funktion.

 

Träplatta mellan köl och propelleraxel förstår jag inte nyttan eller funktionen med...

 

Polyester nedhällt i kölen är utfyllnad för att få en slät yta att topcoata emot. När din båt byggdes så var polyester billigt... Det har, i avsaknad av glasfibermatta, ingen större hållfasthet men tål press nedåt.

 

Utan att göra en egen besiktning så är det svårt att garantera råden men...

 

Jag hade nog försökt slipa upp de utvändiga sprickorna och laminera om med glasfiber och polyester. Jag hade inte försökt slipa ner hela botten utifrån, det kommer att bli svårt att få vettig form igen.

 

Invändigt hade jag plockat bort trät under mastfoten. Försökt laminera upp sprickor. Lagt in något stadigare i stället för trät t,ex, en hårdare träbit av teak, ek eller allra helst ersatt med en kraftig aluminiumplatta. Hela träkonstruktionen behöver nog inte plockas bort. Om trät ruttnar längre fram/bak så påverkar det inte styrkan i skrovet.

 

Träbiten mellan kölen och propellerhylsan hade jag tagit bort tillräckligt mycket för att kunna laminera igen sprickorna (slipa ner i sprickorna först. Det trä behöver nog inte ersättas. Jag har svårt att se vad det tillför i styrka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall du ser början och slutet på skadan och kommer åt hela där i kölsvinet så kanske det inte är så dumt att göra reparationen på insidan?

 

Slipa skrovsidorna rena till laminatet. Rugga upp ytan riktigt ordentligt. Avfetta flera gånger. Laminera med många lager väv, så breda remsor som du får plats med. Polyestern i botten av vecket behöver inte tas bort, även om den är sprucken. Den ger en större radie i botten av vecket som gör det nya laminatet starkare. 

 

Det kan vara värt att försöka prata med en expert på plastlagningar om valet mellan polyester och epoxi. Epoxi är starkare och har bättre vidhäftning mot det gamla laminatet men det ger en stelare lagning som inte är lika flexibel som det omgivande skrovet. Det skulle kunna vara så att en lagning i polyester klarar nästa grundstötning bättre än epoxi hade gjort men det är inget jag vet utan bara misstänker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...