Jump to content
Friday 27 January 2023
victorb

Mastfot "lagad" med kemisk metall

Recommended Posts

Hej Maringuiden!

 

Köpte segelbåt i somras och fick den förhållandevis billigt gentemot andra annonser av samma modell (trio 80) och börjar nu ana varför...

 

Vid visning såg vi något som såg ut som kemisk metall i kölsvinet. Det avvinkades däremot av en person som var med mig under visning med att det såg gammalt ut och inte var något att oroa sig för.

 

Idag bestämde jag mig för att kika närmre på det eftersom jag ändå ville fråga Maringuiden om detta var något att oroa sig för.

 

Såg att det såg ut som att det runnit kemisk metall från där mastfoten är och att det i kölsvinet kanske bara var en bieffekt. Efter lite mer inspektion såg de bakre skruvarna på mastfoten lösa ut och mycket riktigt, efter lite milt ruckande fick jag mastfoten i handen.

 

Tittade även framme vid kölen och det ser lite sprucket ut där samt även fuktigt?

 

Någon som vet om detta är lönt att ge sig på att laga samt ungefärlig svårighetsgrad? Jag är händig men inte jobbat med plastning tidigare samt har inte lust att lägga ner för mycket pengar på båten då det inte finns mycket annat att hurra för som nya segel, toppfräsch interiör eller ny motor.

 

Drivelänk till bilder:

https://drive.google.com/drive/folders/1A1bOzr8TRICDCuOzAagRcfs14HiJmxat

 

Tack på förhand!

20221129_183644.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så där ser inte kemisk metall ut. Svårt att svara på vad det är dock, flytspackel kanske? Sitter det fast? Går det att få bort ämnet med stämjärn och hammare? Ta bort det och se hur det ser ut under. 

 

Mastfoten är bara att sätta tillbaka igen, om du menar den delen som sitter på masten. Är det den delen som sitter på båten behöver du kolla om det är blött i däck runt om innan du monterar tillbaka den. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med mastfot menar jag den delen som sitter på båten.

 

Ska testa med stämjärn eller liknande på fredag! Det är hårt och går inte bort med en skruvmejsel, det är vad jag provat med ännu.

 

Yes, det var blött trä under så fukt har definitivt kommit dit någon väg, med lite tur har det runnit från masten och ner antar jag?

 

Svårt att se på mina halvdana bilder men tycker att bulten som stack upp under mastfoten ser riktigt skum och sunkig ut men återkommer med lite mer info på fredag, då har jag nog tvättat, rafsat och huggt lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är väl genomgående mast på denna båt.

 

Hur ser det ut under mastfoten?

 

Mer bestämt, var fanns det blöta träet?

 

Hur ser det invändigt ut mitt för bakkanten på kölen?

 

Hur ser det ut utvändigt på skrovet mitt för bakkanten på skrovet?

 

Går det att skruva fast kölbultarna?

 

Är väl några frågor som de flesta vill ha svar på.

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Så där ser inte kemisk metall ut. Svårt att svara på vad det är dock, flytspackel kanske? Sitter det fast? Går det att få bort ämnet med stämjärn och hammare? Ta bort det och se hur det ser ut under. 

 

Mastfoten är bara att sätta tillbaka igen, om du menar den delen som sitter på masten. Är det den delen som sitter på båten behöver du kolla om det är blött i däck runt om innan du monterar tillbaka den. 

Exakt så var det på min gamla trio 80.

bulten du ser är den främsta kölbulten.

sedan har de fyllt med någon massa. Tror det är microballonger och plast och slutligen bara lagt mastfoten ovanpå. Jag köpte ny mastfot på Benns.samma som original (swedspars).

satte bultar på den i exakt samma läge att passa mutternärkena i plasten. Plastade sedan fast foten och en del glasfiber ovanpå det.

Om glasfiber behövs eller inte vet jag ej….

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-11-29 vid 22:31 skrev Hybro:

Hur ser det ut utvändigt på skrovet mitt för bakkanten på skrovet?

Hur ser det ut utvändigt på skrovet mitt för bakkanten på kölen?

 

Skulle det vara..

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Triobatar:

Exakt så var det på min gamla trio 80.

bulten du ser är den främsta kölbulten.

sedan har de fyllt med någon massa. Tror det är microballonger och plast och slutligen bara lagt mastfoten ovanpå. Jag köpte ny mastfot på Benns.samma som original (swedspars).

satte bultar på den i exakt samma läge att passa mutternärkena i plasten. Plastade sedan fast foten och en del glasfiber ovanpå det.

Om glasfiber behövs eller inte vet jag ej….

Okej, du hade inga träbitar som låg där som jag verkar ha?

 

Hur noggrann är placeringen av mastfoten om jag skulle göra om stödet? Spelar det någon roll om den hamnar 1cm fel i sid och längsled? Är det ok om det förskjuts i höjdled så länge jag får på och kan spänna alla vant och stag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev victorb:

Hur noggrann är placeringen av mastfoten om jag skulle göra om stödet?

Väldigt noga. Placerar du det 1 cm fel blir det kanske 10 cm fel i masttoppen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Väldigt noga. Placerar du det 1 cm fel blir det kanske 10 cm fel i masttoppen. 

Har du något knep att få tillbaka den till exakt samma ställe? Svårt att mäta mot kölen och jag misstänker att det mesta trät invändigt inte följer raka fina linjer. 

 

Jag funderar på lodsnöre från mastkragen vid däcket, då borde jag både kunna få höjd och placering i sid- och längsled. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lodning kräver att båten står rakt och att den inte rör sig det allra minsta över vintern, så jag hade valt bort det om inte båten står inomhus på betonggolv. 
 

Jag hade istället tillverkat en jigg i trä innan jag tog bort mastfoten. En rejäl rundstav eller en regel som passar i mastfoten, några reglar eller plywood som sedan går emot fast inredning eller bottenstockar eller liknande, fotat mycket och sedan demonterat mastfoten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev victorb:

Okej, du hade inga träbitar som låg där som jag verkar ha?

 

Hur noggrann är placeringen av mastfoten om jag skulle göra om stödet? Spelar det någon roll om den hamnar 1cm fel i sid och längsled? Är det ok om det förskjuts i höjdled så länge jag får på och kan spänna alla vant och stag?

Nej, inget trä. Därför syntes det tydligt var de fyra bultarna tidigare suttit. Det jag gjorde var att borra ur runt kölbulten med en hålsåg för att komma åt att dra kölbulten före plastning.

sedan fyllde jag i med plast, lade på den nya foten enl. tidigare beskrivning.

kölfickan är såpass smal att det inte går att få några centimetrar fel, centrerat funkar här. I längsled är det inte så känsligt, många båtar har trim här att ändra rake på masten. Mät från 

bakkant mot skottet så vet du var den tidigare satt. Såg förresten att masten går att sätta i tre lägen i foten vilket jag glömt så då kan du ju gissa hur exakt noga längsledsplaceringen är.

Plan montering ” i våg” är viktigt. Om trät avlägsnas så är väl fortfarande en gjuten plastkant kvar i ytterkanterna att gå efter?

Då har du både höjd och plan att gå efter. Annars får du göra markeringar att mäta ut höjd ifrån före du våldför dig på eländet.

Der är inte som att bygga en rymdfärja, det här fixas förhållande lätt!

Har sparade bilder från mitt projekt men tyvärr inte tillgängliga nu….

 

https://www.benns.se/mast-rigg/mastfotdacksring/benns/u-balk-s1-2-h5-express

 

 

Edited by Triobatar

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-11-29 vid 19:59 skrev victorb:

Hej Maringuiden!

 

Köpte segelbåt i somras och fick den förhållandevis billigt gentemot andra annonser av samma modell (trio 80) och börjar nu ana varför...

 

Vid visning såg vi något som såg ut som kemisk metall i kölsvinet. Det avvinkades däremot av en person som var med mig under visning med att det såg gammalt ut och inte var något att oroa sig för.

 

Idag bestämde jag mig för att kika närmre på det eftersom jag ändå ville fråga Maringuiden om detta var något att oroa sig för.

 

Såg att det såg ut som att det runnit kemisk metall från där mastfoten är och att det i kölsvinet kanske bara var en bieffekt. Efter lite mer inspektion såg de bakre skruvarna på mastfoten lösa ut och mycket riktigt, efter lite milt ruckande fick jag mastfoten i handen.

 

Tittade även framme vid kölen och det ser lite sprucket ut där samt även fuktigt?

 

Någon som vet om detta är lönt att ge sig på att laga samt ungefärlig svårighetsgrad? Jag är händig men inte jobbat med plastning tidigare samt har inte lust att lägga ner för mycket pengar på båten då det inte finns mycket annat att hurra för som nya segel, toppfräsch interiör eller ny motor.

 

Drivelänk till bilder:

https://drive.google.com/drive/folders/1A1bOzr8TRICDCuOzAagRcfs14HiJmxat

 

Tack på förhand!

20221129_183644.jpg

Såg inte bildlänkarna förrän nu.

Den mastfoten är garanterat utbytt.

ser alldeles för ny ut. Någon har nog fulrenoverat dit en ny fot och fixerat den med någon skit som runnit iväg baköver.

är det verkligen trä under? Är det inte bara gammal skit och sedan plast under?

Min tidigare båt var iofs av en sen serie och metoderna har säkert ändrats på vägen.

Har också hört att det inte alltid var så nyktert på triobåtar samt att många är hembyggda eller halvfabrikat.

Edited by Triobatar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...