Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Niklasberntsson

Volvo Penta KAD43

Rekommendera Poster

Georg_Ohm:

Inte behövde motorn lyftas ur för att bulten gick av, en induktionsvärmare kom väl till hjälp.

KAD 42 hade en slang utan pulsationsdämpare ifrån rootskompressorn. Blev sedemera ett metallrör med pulsationsdämpare.

Såg din tråd om tänkbara oljeläckor på en KAD43:a, kan bara tillägga för att undersöka brukar jag ta bort herr Sjögren(Kattegatt) ifrån kölsvinet och lägg sedan in oljeadsorberande dukar så ser man varifrån det dryper ner olja.

 

Oljeduk.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt denna tråd ett tag och vill nu delge mina kunskaper i ämnet, det finns i regel två variabler som gör att din motor inte kickar igång.

1 Turbon slut, ja en turbo i en båt kör du sällan slut på om du inte har oljetrycksfall osv dvs mänskliga faktorn. En turbo i en båt ligger i regel i sjön och badar i 6 månader typ. Sedan kallt och fuktigt restrerande 6 månader typ. Huset i turbon är i gjutjärn fläkten i rostfritt. Det som sker är att avståndet mellan hus och fläkt ökar på grund av korrosion. Det som då sker är att turbon bygger inte upp tillräckligt med tryck till bränslepumpen, det är turbons laddtryck som bestämmer pumpens matning med bränsle. Resultatet blir att dieselpumpen ej skickar in mer bränsle. Då produceras mindre avgaser och turbon och systemet falierar. Det krävs runt 0,5 kg tryck från turbon för att vacumklockan  ska aktivera dieselpumpen. Man mäter då turbo trycket enklast med en manometer, på insugsröret sitter en tunn slang som går till pumpen, man lossar då muttern som håller nippeln lägger en koppar bricka mot kvarvarande nippel köper en dubbelmutter drar ihop nipplarna sätter på en slang till manometern och provar under belastning, då helst med en motor i arbetstemperatur. Spelet mellan turbohus och fläkt bör ej överstiga 0,2 mm med ett bladmått ganska enkelt att mäta.

 

2 Pumpen ger för lite bränsle ja det kan den ibland göra och då får man öka bränsle inmatningen, detta är ganska enkelt att utföra, man bör då först kontrollera att turbon är ok innan bränsleinställningen ändras. Det är då viktigt att under denna justering mäta turbotrycket under gång så pumpen inte ger för mycket bränsle.

 

@Makro och @Volvo_Penta har på ett bra sätt beskrivit problemen. Man behöver inte ha turbotrycksmätare installerat om man nu inte gillar att ha prylar förstås. De angivna värdena som ställs in förändras sällan förrän det är dags för turbo byte nästa gång. En motor som ligger i sjön i 20 år har i regel grav korrosion runt turbohuset. Och turbon har gjort sitt.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

2 Pumpen ger för lite bränsle ja det kan den ibland göra och då får man öka bränsle inmatningen, detta är ganska enkelt att utföra, man bör då först kontrollera att turbon är ok innan bränsleinställningen ändras. Det är då viktigt att under denna justering mäta turbotrycket under gång så pumpen inte ger för mycket bränsle.

Om bränslepumpen är orörd ger inte turbon det laddningstryck som anges i handböckerna eftersom bränslet inte ger den mängd avgaser som europadieseln på 90-talet gjorde. Jag har bytt några turboaggregat de senare åren och i inget av fallen har laddtrycket blivit tillräckligt högt bara med att byta turbon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev N29Coupe:

Georg_Ohm:

Inte behövde motorn lyftas ur för att bulten gick av, en induktionsvärmare kom väl till hjälp.

KAD 42 hade en slang utan pulsationsdämpare ifrån rootskompressorn. Blev sedemera ett metallrör med pulsationsdämpare.

Såg din tråd om tänkbara oljeläckor på en KAD43:a, kan bara tillägga för att undersöka brukar jag ta bort herr Sjögren(Kattegatt) ifrån kölsvinet och lägg sedan in oljeadsorberande dukar så ser man varifrån det dryper ner olja.

 

Oljeduk.png

Jag har ju iofs haft en turbo på en TAMD31 där turbinhjulet var fullt med avlagringar, koks.

Sedan tar ju som redan sagts, korrosionen turbon i förtid, jämförelsevis har jag en dieselturbo i bilen som har många fler gångtimmar än båtmotorn, och den turbon är frisk som en nötkärna, kanske främst för att gummihjulsfordon inte (så ofta) kommer i kontakt med Kattegatts, Skageracks eller andra större vattenansamlingars elektrolyt.😀

 

Jo jag har sett det häromdagen att det i detaljerna skiljer en hel del mellan KAD42 och 43.

Jodå, jag har köpt flera sådana där oljesugsdukar... dom kommer att användas.

Diverse vatten med eller utan glykol är nog redan dränerats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt turbo, på bägge maskinerna. Jag har gjort det på mina senaste bägge båtar windy och nordwest efter ca 1000 timmar, överladdade dieselmotorer skall ha mycket luft, annars blir det för varmt i förbränningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Niklasberntsson:

Någon som har god rekommendation på leverantör av ersättnings turbo till KAD43?

Svensk Turboservice i Göteborg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbospecialisten på Importgatan 5 Hisings backa.

Sedan finns ju som @Makro redan föreslagit Svensk Turboservice på samma adress, förefaller vara samma firma. Ett stenkast därifrån, om man kastar långt, finns Backa Turbo på Importgatan 17.

Hela Hisingen är full med turboverkstäder… om du googlar finner du några till. Firman på Imporgatan 5 anlitade jag i våras, snabb service, dom hade ju turbo… så fick jag en stor kaffemugg och ett rymligt USB-minne på köpet… nästan 10.000 kr kostade en turbo till en KAD43 då, det var innan Putin hittade på en massa oförlåtliga dumheter, mao det är väl knappast billigare nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte styrbords på windyn när den började lagga, när den var bytt märktes hur slö babords motor var, så den fick också bytas... KAD42, fick in en morakniv mellan turbin och hus.

 

På nordwesten, som har D4-300 så var det lite lägre laddtryck på babord, där roterade inte axeln fritt hela varvet, men vis av bytet på föregående båt byttes bägge.

 

Köpte från GIK turbo, vill minnas att det blev ca 8000 /st för KAD och runt 10 för D4.

 

/Jolith

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft samma problem på min s34 -99 . Så här såg mina Turbos ut.

Hoppas det blir bättre drag i spisarna till sommaren. 

20230301_145313.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sven August

Ligger vattenlinjen i ovankant på skölden?

220 mm(Max WL) kanske är ok vid ny båt, men båtar blir "tyngre" med tiden av olika anledningar...

Vår NW355:a är ett gränsfall till att svetsa in "raiser´s".

Att montera om skölden med drevförlängare samt höja motorbäddarna lär inte bli aktuellt.

WL vattenhöjd 290 AD41 KAD42-300.png

20220721_115831.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...