Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ABBA

Hjälpstart via dött batteri eller direkt?

Rekommendera Poster

Sitter och funderar i vintermörkret:
Har alltid fulladdat batteri liggande löst i båten som back up.
OM jag behöver koppla på det för att ordinarie batteri är tomt - missar man märkbar effekt om man kopplar via det tomma eller direkt så att säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte är kortslutning i det ordinarie batteriet så hjälps batterierna åt.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma om det ena är mer eller mindre urladdat.

Så fort du kopplar samman batterierna, flyter det en stor ström från det som är fulladdat till det urladdade.

Ska du då sen försöka att samtidigt köra startmotorn, är det inte säkert att spänningen är tillräckligt hög,

d v s mindre strö kommer att flyta till startmotorn.

 

Typ pust o klick...

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Samma om det ena är mer eller mindre urladdat.

Så fort du kopplar samman batterierna, flyter det en stor ström från det som är fulladdat till det urladdade.

Ska du då sen försöka att samtidigt köra startmotorn, är det inte säkert att spänningen är tillräckligt hög,

d v s mindre strö kommer att flyta till startmotorn.

 

Typ pust o klick...

 

Just så!

Vanligtvis gör man ju så att man kopplar det friska batteriet med startkablar till det som är urladdat då flyter det som sagts en hel del energi in i det dåligt laddade batteriet.

Men om man är snabb fram till panelen och vrider om startnyckeln brukar det gå bra.

 

Så här har jag tänkt mig att jag kan göra i min båt:

Jag kopplar en enda startkabel mellan plus på startbatteriet och plus på reservbatteriet, deras minuspoler sitter ju redan ihop. Sedan startar jag.

 

Det är ju så i naturen, med de fysiska och elektriska lagarna, att allting vill jämna ut sig.

Om, du kopplar ihop ett dåligt batteri parallellt med ett friskt och nyladdat så kommer energin i det friska batteriet att vandra över till det dåliga, i början kan det flyta en hel del ström mellan batterierna.

Det ser du genom att det kommer att uppstå en del gnistbildning då du ansluter den stora krokodilklämman på något av batterierna. Men om du är snabb och startar upp motorn med en gång så skall det inte innebära några problem, men om du väntar i fem minuter eller så, så får du två dåliga batterier, inte två halvbra, eller halvdåliga, då det är en del förluster på vägen som stjäl en del energi.

 

Men det kanske ändå i ditt fall lättare att byta ut det dåliga mot det som är bättre med en gång...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ladda ett tomt batteri med ett fulladdat, spänningen är för låg. Så länge det inte är kortis i det tomma så kan det vara inkopplat, men det är inte till mycket hjälp vid start. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - tänker inte fixa med skiljerelä och andra fiffigheter.
Så att parallellekoppla och genast kasta mig på startknappen, borde funka näääästan lika bra som att koppla bort det dåliga?

Redigerad av ABBA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev guestsson:

Det går inte att ladda ett tomt batteri med ett fulladdat, spänningen är för låg. Så länge det inte är kortis i det tomma så kan det vara inkopplat, men det är inte till mycket hjälp vid start. 

Prova så får du se!

Ett riktigt dåligt urladdat batteri kan ha en spänning på ned till 10-11 volt eller mindre. Ett friskt nyladdat batteri kan ligga på 12,7 volt om det är riktigt bra.

 

voltmeter-hj-lp.jpg.fd756c54d79f12dca103e75f162d7f7f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall erkänna att jag inte är expert på vare sig el eller batterier men vill ändå hävda att så länge det inte är kortslutning i ena batteriet så förlorar man inget på att koppla ihop dem.

Säg att vi har ett batteri med låg spänning som inte själv orkar dra igång motorn. Du kopplar in ett friskt fulladdat batteri till det dåliga, vi leker med tanken att en stor mängd energi går över i det dåliga batteriet. Detta innebär inte att du har mindre energi i de båda batterierna än du hade u det friska fulladdad. Energin är oförstörda som ni kanske minns. Visst lite värmeutveckling i kablarna blir det säkert men inte mycket att tala om.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev FIATX19:

Skall erkänna att jag inte är expert på vare sig el eller batterier men vill ändå hävda att så länge det inte är kortslutning i ena batteriet så förlorar man inget på att koppla ihop dem.

Säg att vi har ett batteri med låg spänning som inte själv orkar dra igång motorn. Du kopplar in ett friskt fulladdat batteri till det dåliga, vi leker med tanken att en stor mängd energi går över i det dåliga batteriet. Detta innebär inte att du har mindre energi i de båda batterierna än du hade u det friska fulladdad. Energin är oförstörda som ni kanske minns. Visst lite värmeutveckling i kablarna blir det säkert men inte mycket att tala om.

Hehe, heller ingen expert.

energin kanske är samma men spänningen lägre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Prova så får du se!

Ett riktigt dåligt urladdat batteri kan ha en spänning på ned till 10-11 volt eller mindre. Ett friskt nyladdat batteri kan ligga på 12,7 volt om det är riktigt bra.

 

voltmeter-hj-lp.jpg.fd756c54d79f12dca103e75f162d7f7f.jpg

Det är i sig riktigt.

Men det urladdade batteriet behöver inte många Ah för att lyftas en bit över 12V. Sedan slukar det i princip ingen ström eftersom spänningsskillnaden från det laddade batteriet är för liten.

 

Det krävs en ganska liten ström för att hålla kvar det urladdade batteriet på denna nivå, vilken alltså inte skall sammanblandas med vilospänningen som anges på instrumentet. För det urladdade batteriet är inte i vila. Skulle man lämna det oanslutet ett dygn däremot, skulle det sjunka i spänning igen.

 

Så ja - en viss utjämning mellan batterierna sker. Men den kommer gå långsamt, så långsamt att man knappast kan tala om att det dåliga laddas från det bra.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju ingenting gratis.

Förlusten i  kablarna är ju försumbar om dessa är riktigt gjorda.

Men det går åt en del elektrisk energi i att omvandla en elektrisk ström till en kemisk reaktion inne i batteriet, och likadant då denna kemiskt lagrade energi skall bli till en elektrisk ström igen.

Jag har jobbat så himla mycket med just batterier i olika fordon, så jag drar den slutsatsen att det som i teorin skall fungera, det blir inte bra i praktiken.

 

Men för att dra diskussionen till ursprungsfrågan så kan trådskaparen tillfälligt koppla sitt hjälpstartsbatteri parallellt med det befintliga, sedan vara relativt snabb att starta motorn. Men om nu det ursprungliga startbatteriet är så svagt att det inte längre tar emot någon laddning är det ju lika bra att byta med en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet sidospår:

Skulle för drygt ett år sedan hjälpstarta en relativt ny bil, sån med startknapp.

Batteriet i bilen var riktigt rejält urladdat. Körde upp en bil jämsides, kopplade ihop med startkablar, högt varvtal för att ge full effekt och tryckte på startknappen i den döda bilen. Vad händer! Startmotorn orkar inte dra runt, startautomatiken går inte att stänga av när man väl tryckt på startknappen, så den försöker och försöker. Efter kanske 10-20 sekunder börjat startkablarna ryka och enda sättet att stoppa det är att koppla loss dem, men jisses vad varm krokodilklämman var. Fick en brännblåsa i handen☹️


Så vet man att man har ett helt dött batteri så är det inte säkert att det funkar med kablar, i alla fall inte klena billiga startkablar.

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för  svar och funderingar.

Startbatteriet är inte dåligt.

Bara dåligt att det även används till försiktig förbrukning, även då motorn är avstängd😆

Kommer nu koppla ihop ”reservbatteriet” permanent med jorden (med rejäl kabelarea). Och vid behov koppla pluspoler mikrosekunden innan startknappen trycks.

Visst kan man tråda om och installera skiljerelä. Men känner att i min lilla båt: Less is More 😊

Redigerad av ABBA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Boanjohan:

Ett litet sidospår:

Skulle för drygt ett år sedan hjälpstarta en relativt ny bil, sån med startknapp.

Batteriet i bilen var riktigt rejält urladdat. Körde upp en bil jämsides, kopplade ihop med startkablar, högt varvtal för att ge full effekt och tryckte på startknappen i den döda bilen. Vad händer! Startmotorn orkar inte dra runt, startautomatiken går inte att stänga av när man väl tryckt på startknappen, så den försöker och försöker. Efter kanske 10-20 sekunder börjat startkablarna ryka och enda sättet att stoppa det är att koppla loss dem, men jisses vad varm krokodilklämman var. Fick en brännblåsa i handen☹️


Så vet man att man har ett helt dött batteri så är det inte säkert att det funkar med kablar, i alla fall inte klena billiga startkablar.

 

 

 

Nyare "digitala" bilar kan vara luriga. Jag har en liknande erfarenhet, skulle hjälpstarta grannens bil.

Men där hände det absolut ingenting, ja alla kontrollampor lyste, halvljuset lyste, men startfunktionen funkade inte, men det kom upp en felkod i någon display. Efter ett tips från ytterligare en granne skulle man "starta om elsystemet" genom att helt koppla bort det dåliga batteriet, men inte heller det hjälpte, det blev bärgningsbil till auktoriserad verkstad.

 

Än så länge(?) har denna digitala hysterin inte gått ombord i några båtar... eller?

Hoppas inte, då man ju bör kunna åtgärda startproblem till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående detta med hjälpstart på bilar så har folk oftast för bråttom att prova och starta. När man lagt ström på det dåliga batteriet så behöver man återställa startspärren innan man provstartar. 

(Jobbat som bärgare i x antal år)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Angående detta med hjälpstart på bilar så har folk oftast för bråttom att prova och starta. När man lagt ström på det dåliga batteriet så behöver man återställa startspärren innan man provstartar."

 

Hur återställer man startspärren?

Redigerad av Skoter
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt tillfälle med bilen så gick startmotorn nätt och jämt runt, så startspärren var inte problemet här. Sannolikt var problemet ett helt slut och stendött batteri (vet det var det, helt kaputt) och kunde inte bidra något. Startkablarna blev då för långa och underdimensionerade för att klara full startström från hjälpbilen och ev. samtidigt "ladda" det helt slut batteriet. Tänkte det var lite relevant erfarenhet med avseende diskussionen om huruvida det dåliga batteriet stjäl effekt eller inte. Är det tillräckligt dåligt så kanske det inte hjälper med billiga startkablar från lågprisbutik.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...