Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Välja ny telefon - tips önskas

Rekommendera Poster

Jag är inne på att byta min telefon. Dock är det en djungel, där inte alla av mina "krav" tydligt framgår.

 

Har behov av dubbel-SIM men eftersom 2G/3G kommer avvecklas inom en nära framtid vill jag ha en telefon där båda korten kan köra 4G, åtminstone i standby/passning. Idag måste jag välja vilket som skall få tillgång till 4G-elektroniken i telefonen, och det andra får då enbart 2G/3G. Heter "4G+4G" och lite allt möjligt, men det är ofta väldigt otydligt i specar och beskrivningar om telefonerna verkligen klarar 4G-passning på båda korten/numren samtidigt.

 

Mina "skall-krav":

- Android

- 4G på båda korten samtidigt (som nämnts ovan)

- Max skärmstorlek 6,2", gärna mindre

- Min 32GB/4GB minne

- Pris max c:a 5.000:-

 

Telefonen behöver inte på något sätt vara påkostad på vare sig skärm, processorhastighet eller kamera, då min erfarenhet är att även de enklare fyller mina behov fullt ut på dessa punkter. Helst dock inte en kinesisk lur. Men kraven ovan är viktiga (måste t ex kunna ha telefonen i byxfickan).

 

Några förslag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag är inne på att byta min telefon. Dock är det en djungel, där inte alla av mina "krav" tydligt framgår.

 

Har behov av dubbel-SIM men eftersom 2G/3G kommer avvecklas inom en nära framtid vill jag ha en telefon där båda korten kan köra 4G, åtminstone i standby/passning. Idag måste jag välja vilket som skall få tillgång till 4G-elektroniken i telefonen, och det andra får då enbart 2G/3G. Heter "4G+4G" och lite allt möjligt, men det är ofta väldigt otydligt i specar och beskrivningar om telefonerna verkligen klarar 4G-passning på båda korten/numren samtidigt.

 

Mina "skall-krav":

- Android

- 4G på båda korten samtidigt (som nämnts ovan)

- Max skärmstorlek 6,2", gärna mindre

- Min 32GB/4GB minne

- Pris max c:a 5.000:-

 

Telefonen behöver inte på något sätt vara påkostad på vare sig skärm, processorhastighet eller kamera, då min erfarenhet är att även de enklare fyller mina behov fullt ut på dessa punkter. Helst dock inte en kinesisk lur. Men kraven ovan är viktiga (måste t ex kunna ha telefonen i byxfickan).

 

Några förslag ?

Jag hade ett stort krav när jag köpte min och fruns, batteriet ska klara länge.

 

Valde därför Motorola, har dina krav plus grymt batteri och under ditt maxpris. Köpte via NetOnNet med hemleverans gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev patrikflink:

Valde därför Motorola, har dina krav plus grymt batteri och under ditt maxpris. Köpte via NetOnNet med hemleverans gratis.

Ok, men vilken modell av Motorolas lurar talar du om ?

 

(F.ö. behöver jag bara ladda min nuvarande Samsung A3 Duo vart 3-4:e dygn, vilket jag givetvis hoppas nästa lur också klarar)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Ok, men vilken modell av Motorolas lurar talar du om ?

 

(F.ö. behöver jag bara ladda min nuvarande Samsung A3 Duo vart 3-4:e dygn, vilket jag givetvis hoppas nästa lur också klarar)

Hmm, utgått nu tyvärr när jag letar efter den.

Var också irriterad över att alla telefoner är så stora nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en enligt länk för 2 månader sedan.

 

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/xiaomi/xiaomi-redmi-10c-nfc-464g-mint-green/1025454.14647/

 

Mycket nöjd. Nu verkar priset rätt med... Minus är att den är väldigt stor. Men man ser ju bra på skärmen. Batteritid är sjukt bra. Du kan ju googla och se om denna budgetlur kanske räcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A53 har jag tittat på, men den är som sagt stor.

Och ingenstans framgår huruvida den har 4G+4G eller om det är 2G/3G + 4G eller 4G+5G som gäller. Inte heller om den i så fall har 4G+4G som "dual standby" eller om den är "äkta" dubblerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Hybrid:

Köpte en enligt länk för 2 månader sedan.

 

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/xiaomi/xiaomi-redmi-10c-nfc-464g-mint-green/1025454.14647/

 

Mycket nöjd. Nu verkar priset rätt med... Minus är att den är väldigt stor. Men man ser ju bra på skärmen. Batteritid är sjukt bra. Du kan ju googla och se om denna budgetlur kanske räcker?

Den skulle nog räcka när det gäller funktioner, men den är ju alldeles för stor om du ser mina "skall-krav". Dessutom bred för sin redan stora storlek, och därmed är den ännu mer diskvalificerad.

 

Sedan framgår ju ingenstans på nätet det jag främst behöver veta - klarar den att köra 4G på båda SIM-korten samtidigt ?  Å andra sidan spelar det ingen roll, då den redan är ute p.g.a. storleken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-23 vid 21:58 skrev IngemarE:

 

Mina "skall-krav":

- Android Ja

- 4G på båda korten samtidigt (som nämnts ovan) oklart, stöder 5G men om det är för bägge korten vet jag inte.

- Max skärmstorlek 6,2", gärna mindre 6,7"

- Min 32GB/4GB minne 128/8

- Pris max c:a 5.000:- 2990kr

Jag har en Motorola Edge 20 som extra telefon. För under 3000kr så är den grym tycker jag. Den var över all förväntan för det priset. 
För vanlig användning (samtal, surf, foto, film) så upplever jag den bättre än iphone SE jag normalt använder. 

+ Stor klar skarp skärm

+  bra kamera

- högtalaren

 

Uppfyller dock inte riktigt alla dina ska krav, se med fet stil i ditt citerade inlägg ovanför. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag hatar alla företagsegna påläggsskal på Android som dom flesta märken av Androidlurar har, så kör jag med Pixel då denna har ett rent Android gränsnitt. Nu är ju detta en Google lur, med nu allt vad det kan innebära, men det har jag inte brytt mig om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips så långt.

 

Men om ni när ni rekommenderar en lur även skulle kunna kolla i SIM-kortshanteringsmenyn (eller vad den kan heta i just den) om det går att ha båda på "4G" vore jag tacksam.

 

För det är egentligen det jag behöver forumets hjälp med, resten går ju att hitta i specar på nätet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om Motorola Edge 20 kan hantera 4G på bägge SIM korten. I alla fall utifrån vad jag kan tyda av inställningarna efter att ha satt in ett extra SIM kort.

761172AC-4FA8-4BF8-BCB0-6487F5288D0D.thumb.jpeg.d617711719eaa0464344ffe563b6a865.jpegA20C302C-7645-471D-9A10-B55CA2171DB8.thumb.jpeg.90249ca52c75818612ae8dc2f8ff6ae0.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev per_62:

Funderat på en padda från Oukitel som är vädertätad.

Dom har även mobiler, men de är väl för stora kanske?

Hmmmm....vet inte hur stora byxor du har:

2022-11-23 vid 21:58 skrev IngemarE:

Men kraven ovan är viktiga (måste t ex kunna ha telefonen i byxfickan)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många mobiler har med åren blivt stora och dyra med en massa funktioner som man kanske inte behöver. Jag har nu en IPhone 12 som jag tyckte var stor i början men ryms utan problem i mina byxfickor (146.7x71.5x7.4 mm 164g). Skärmen skulle faktiskt kunna vara något större så underlättar det att läsa.

 

Vår dotter har en ASUS Zenfone och det finns vissa modeller med dubbla SIM-kort. Du får kolla om någon av dessa modeller kanske uppfyller dina krav.    

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev per_62:

Vår dotter har en ASUS Zenfone och det finns vissa modeller med dubbla SIM-kort. Du får kolla om någon av dessa modeller kanske uppfyller dina krav. 

Men @per_62 det är ju just denna "koll" jag gör nu, via mitt inlägg på forumet, för att få tips om modeller som just uppfyller mina krav (särskilt 4G+4G). En sak som man tyvärr nästan måste äga telefonen först för att få reda på, verkar det som.

 

Tack, surfa runt och Googla har jag gjort och DET behöver jag ingen hjälp med.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en One Plus Nord2 5G sedan två år mycket nöjd. 

Använder ett simkort med vidarekoppling för inkommande samtal och ett för allt annat. Båda med 4G

Var tveksam till att köpa den pga storleken 6,4 " men ingenting jag tänker på eller störs av idag. Inget problem att få ner den i byxfickan, men ofta har man ju en jacka/tröja med ficka, i synnerhet nu med nerdragen inomhustemperatur. 

Den klarar med marginal dina krav, dock tillverkad i Kina. Finns på Amazon under 4000:-

https://m3.idg.se/2.1022/1.754156/oneplus-nord-2

 

Redigerad av trewq
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten komplettering som funkar på alla telefoner, jag satte en bit kardborrband på baksidan, och gjorde ett litet fäste med kardborrband på en sprayhoodbåge. Då sitter sjökortet hela tiden regnskyddat i ögonhöjd. Och man slipper ha telefonen i fickan.

Dessutom en fångrem med clips i ena änden och kardborrband i den andra så riskerar man inte att tappa luren i skidbacken eller liften och aldrig återfinna den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling:

Det blev en Samsung A33. Visserligen på gränsen till för stor med sin 6,4"-skärm (hade ju max 6,2" som krav), men yttermåtten är faktiskt inte större än många med just 6,2". Och den är mindre än A53, som annars föreslogs. Med ett robust skal går den precis ner i jeansfickan, men det är som sagt på gränsen. Landade dock i att det helt enkelt inte gick att få en riktigt ny telefon med alla mina krav och riktigt så liten skärm som 6,2"....

 

Men där slutade nackdelarna:

Den har inte ens valmöjligheten till 4G/LTE på båda korten/numren samtidigt - det visade sig nämligen redan vara standard att det var så 🙂. Däremot kan man bara få 5G på det ena, men det kan jag leva med.

Minnet är rejält, 128/8GB. Och trots att jag kör den i "Energisparläge" är den duktigt snabb och rapp på allt jag testat. Batteriet verkar dessutom klara åtminstone 2 dygn mellan laddningarna med min användningsprofil och med båda numren/korten aktiva. Det är helt ok.

Bra ös i högtalarna samt stereoljud. Lanserad under 2022 och med 4 års fri systemuppdatering (Samsung hade 2 år innan). Bra kameror är det också, och så är den vattenskyddad. Det har jag blivit bortskämd med och vill inte vara utan.

 

Prislappen på strax under 3.000:- blev man ju heller inte ledsen över 😛.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppdateringen! Behöver också ny telefon och har varit orolig för att A-serien skulle vara för mycket budget, med dålig prestanda och kass kamera. Kul att höra att det inte längre är så!

 

Hade annars börjat leta efter en ny S10e "mini" med 5,8" skärm. Var väldigt nöjd tills skärmen sprack. Dock bara ett simkort så den hade inte passat som rek i denna tråd 

 

God fortsättning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Tack för uppdateringen! Behöver också ny telefon och har varit orolig för att A-serien skulle vara för mycket budget, med dålig prestanda och kass kamera. Kul att höra att det inte längre är så!

Det varierar nog inom A-serien, A13 är t ex ingen lysande telefon på prestandafronten (trots att skärmen är större). Kommer en uppgradering till A33 (A34) i februari, men den har större skärm och lär i övrigt inte vara så mycket mer än lite omsminkad.

 

Sedan beror det ju på vad man använder telefonen till, men sonen skaffade också en A33 som han spelar, surfar och kör mycket video på. Han är också nöjd. Streama Spotify på jobbet en hel dag för honom är inga problem för batteriet, och jag såg nu att min med min "profil" just nu räknar med 3 dygns batterilivslängd. Men när jag sedan börjar använda den flitigt i jobbet senare i veckan räknar jag med att det bara blir kanske hälften. Men det är helt ok, då det dessutom är med dubbla sim/nr aktiva på 4G/LTE.

 

Återstår att stänga av alla Samsungappar som går att stänga av/avinstallera. Inte irriterande mycket aktivitet från dem nu, men ju mindre "skräp", desto bättre....🤔

 

2 timmar sedan skrev Dava:

God fortsättning 

Detsamma !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-02 vid 18:42 skrev IngemarE:

Det blev en Samsung A33.

Bra val tycker jag.

Samsung har väldigt lite kinesiskt inslag och strävar efter att bli helt kinesfria.

 

Sony, LG och Nokia är också kinesfria om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Xiaomi Redmi...

Kass kamera på typ tele (inzoomning). Riktigt dålig trots 108 Mp.

 

Huawei med Leica objektiv, mycket, mycket vassare.

 

Blir troligen Samsung nästa gång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...