Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Holmgren79

Askeladden 705 med Volvo penta

Rekommendera Poster

Hej. 
 

Har gått och sneglat lite på Askeladdens 705 och undrar om det är möjligt att få ner en Aqad 41 i motorrummet utan att såga upp? Allt en Kad 42/43 eller en D4? 
Jag har aldrig sett en 705: till salu med en penta motor. Enbart med mecruiser bensin alt diesel. Någon som har något mått på motorrummet eller som kanske gjort en Volvo penta diesel konvertering och kan berätta lite mer? 
mvh Björn 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkte att köpa en Askeladden 705 med trasig motor?

Normalt brukar motorbyte vara ett nödvändigt ont som inträffar när din motor har gått sönder. 

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om jag hittar en med trasig motor så är jag intresserad. Annars kan man ju köpa en annan motor sätta I den och sälja den andra om allt är bra?

förstår inte din frågeställning? Givetvis får man ju byta motor om den man tidigare har går sönder alternativt laga den. 😂

//Björn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Holmgren79:

Givetvis får man ju byta motor om den man tidigare har går sönder alternativt laga den. 😂

Njae, faktiskt inte hur som helst om båten är CE-märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Njae, faktiskt inte hur som helst om båten är CE-märkt.

Vem har sagt hur som helst? Läs igen vad jag skrev. Byta alternativt laga……

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 705an som önskebåt i många år då jag tyckte att Askeladden gjorde välbyggda båtar. Men efter att jag hade tittat på den i verkligheten ansåg jag att den kompakta ruffen och saknaden av skandäck var en svaghet. Vi köpte istället en Askeladen 645 Beetle då pentryt och sittbrunnen var likvärdiga.  Men efter några år med svaheten att kliva genom rutan för att lägga till i gästhamnar blev det en mer kompetent båt för samma pengar Jeanneau 805 Leader. Där finns det redan en VP D4. 

Med det skrovet jag har nu hade jag gladeligen stoppat in en ny motor. Vet inte om en 705a är värd det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Holmgren79:

Vem har sagt hur som helst? Läs igen vad jag skrev. Byta alternativt laga……

Såja, sakta i backarna.

 

Du skriver

22 timmar sedan skrev Holmgren79:

undrar om det är möjligt att få ner en Aqad 41 i motorrummet utan att såga upp? Allt en Kad 42/43 eller en D4?

 

1 timme sedan skrev Holmgren79:

Givetvis får man ju byta motor om den man tidigare har går sönder alternativt laga den.

Om Du ska byta motor inom den ursprungliga CE-märkningen skall motorn vara av samma motorfamilj som grundhandlingen redovisar och motorbytet/lagningen får inte medföra en effektökning om mer än 15%.

 

Byte från Mercruiser bensin/diesel till VP staketmotor alt. D4 är definitivt inte inom samma motorfamilj.

 

Att byte utanför CE-kraven däremot hittills inte lett till några omskrivna efterräkningar gällande CE-märkningen är en annan sak...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Holmgren79:

Hej. 
 

Har gått och sneglat lite på Askeladdens 705 och undrar om det är möjligt att få ner en Aqad 41 i motorrummet utan att såga upp? Allt en Kad 42/43 eller en D4? 
Jag har aldrig sett en 705: till salu med en penta motor. Enbart med mecruiser bensin alt diesel. Någon som har något mått på motorrummet eller som kanske gjort en Volvo penta diesel konvertering och kan berätta lite mer? 
mvh Björn 😊

 

Varför vill du ha en Penta i när Mercruiser funkar minst lika bra(mycket bättre än D4 framförallt)

De motorer du uppger är riktiga tunga klumpar jämfört med Mercruiser 2.8 som sitter i nämnd båt

Mao kommer båten få mycket sämre egenskaper med Penta

Låter inte som att du har ett motorpaket liggandes heller vilket får mig ännu mer frågande :)

 

Ska du göra något kul så konvertera en Mercadiesel och släng i :)

 

Det Volvo_Penta skriver stämmer. Byter du från Mercruiser till Penta så är båten ej längre CE-märkt

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Jag hade 705an som önskebåt i många år då jag tyckte att Askeladden gjorde välbyggda båtar. Men efter att jag hade tittat på den i verkligheten ansåg jag att den kompakta ruffen och saknaden av skandäck var en svaghet. Vi köpte istället en Askeladen 645 Beetle då pentryt och sittbrunnen var likvärdiga.  Men efter några år med svaheten att kliva genom rutan för att lägga till i gästhamnar blev det en mer kompetent båt för samma pengar Jeanneau 805 Leader. Där finns det redan en VP D4. 

Med det skrovet jag har nu hade jag gladeligen stoppat in en ny motor. Vet inte om en 705a är värd det. 

Tack för informationen. Ska ta mig en titt på Jeanneau 805. Jag gillar att man kan gå på fram då vi har en pojke på 7 som är multihandikappad. Samt att från 2006 så är det lättare gå på bak Sam med lite större badbrygga. Men jag är öppen för förslag. Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Capitan:

 

Varför vill du ha en Penta i när Mercruiser funkar minst lika bra(mycket bättre än D4 framförallt)

De motorer du uppger är riktiga tunga klumpar jämfört med Mercruiser 2.8 som sitter i nämnd båt

Mao kommer båten få mycket sämre egenskaper med Penta

Låter inte som att du har ett motorpaket liggandes heller vilket får mig ännu mer frågande :)

 

Ska du göra något kul så konvertera en Mercadiesel och släng i :)

 

Det Volvo_Penta skriver stämmer. Byter du från Mercruiser till Penta så är båten ej längre CE-märkt

Jag tycker att Penta överlag håller bättre kvalitet än mercruiser. Jag tänker i första hand på En Aqad 41 (ur diesel) med lite elektronik och inte spec mycket kända fel. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Holmgren79:

Jag tycker att Penta överlag håller bättre kvalitet än mercruiser. Jag tänker i första hand på En Aqad 41 (ur diesel) med lite elektronik och inte spec mycket kända fel. 
 

 

 

Då du nämner D4 som alternativ så får du nog läsa på lite ang Penta och kvalité ;) 

 

41 är en bra motor men du kommer som sagt få en båt med tråkiga/försämrade egenskaper och troligtvis blir den mycket svårsåld den dagen det är dags för det

 

Ang själva installationen så blir det problem med höjd i motorrummet samt utformningen av motorbädd och kölsvin som ställer till det

 

Det är alltid billigare att köpa en färdig båt...

11035.jpg

Motorrum.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-24 vid 08:57 skrev Capitan:

 

Då du nämner D4 som alternativ så får du nog läsa på lite ang Penta och kvalité ;) 

 

41 är en bra motor men du kommer som sagt få en båt med tråkiga/försämrade egenskaper och troligtvis blir den mycket svårsåld den dagen det är dags för de

@Capitan Har historikt ett agg mot just D4:anbaserat på vissa anekdoter.

Jag har försökt att hitta bevis för denna dåliga kvalitet och  kontaktat flera VP-firmor som har hanterat dessa fel och bara funnit ett del grundläggande tips om D4. Jag betvivlar att det finns en tystnadskonspiration om just D4:an. 

  • Trimma den inte
  • Sätt inte på en större propeller än den rekomenderade. 
  • Se till att din motor varvar ut på 3600 varv/min vid fullgas vid rent skrov. Annars är den överbelasta.
  • Häll inte i för mycket motorolja. 

För övrigt kan vilken motor som helst köras sönder om den sköts rätt. 

 

Men det stämmer att de senaste VP-motorer, D4, D6, är redigt dyra att fixa med om olyckan skulle vara framme. Vissa fel som i äldre motorer bara kräver kolvbyte och foder kräver tydligen motorblocksbyte i en D4.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...