Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lon3

Nya rutor

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Dags för nya rutor. Är det någon som gjort större rutor själv? Vilket material användes? Jag har blivit rekommenderad både akryl och hårdbelagd polykarbonat.

 

Två av rutorna är 150x100 cm, dessa är böjda och det sitter dessutom vindrutetorkare på. Den ena säger att hårdbelagd polykarbonat blir bäst pga just vindrutetorkarna och den andre säger att hårdbelagd polykarbonat inte går att böja då det blir ”mjölkigt”.

 

Alla tips avseende kapning, bockning och material uppskattas 😊

 

tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med en tillverkare av plastprodukter, tex. Akriform om du håller till i stockholmsområdet.

De kan säkert hjälpa dig med råd och tips och även utskärning och bockning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra rutor själv och fick en del tips från Plexifix i Danmark:

www.plexifix.dk

De har även instruktioner för hur man kan göra detta själv (skicka de gamla rutorna till dem för att få nya utskurna med samma mått, sedan montera rutorna själv på båten).

Jag beställde polycarbonatmaterial från Finland och ska försöka såga ut rutor själv... någon mörk vinternatt. Jag har en segelbåt med rutor utan ram.

Se t ex denna:

https://plexifix.dk/sideruder-uden-fast-ramme/

Redigerad av Carl_XII

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Carl_XII:

Jag beställde polycarbonatmaterial från Finland och ska försöka såga ut rutor själv... någon mörk vinternatt.

Det kommer säkert att gå bra. Vanliga verktyg för träarbeten funkar tillräckligt bra, men var försiktig så att det inte blir för varmy om du kör tex. en elektrisk sticksåg. Kyl med vatten om kylning behövs.

 

Använd inte några lösningsmedel och inte sprit (T-röd).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...