Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
TonyJ

Tips för att navigera Ekoln/Mälaren?

Rekommendera Poster

Tanken är att jag(nybörjare) ska åka lite båt på 4.5 meter i Ekoln för lite fiske och utflykter med familjen.

Har en Garmin 5cv som jag använder till fiske i småsjöar, så den ska på båten, men vad kan jag behöva mera för att inte gå på grund i dessa vatten?

Ser ibland plotter till salu för några få tusen, men vet knappt vad det är eller hur det funkar..

Håller även på med båtkörkort, känns som en rätt bra grej.

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS är en pryl som med satelliters hjälp kan tala om var du är, positionen. De brukar idag säljas som GPS-plotters vilka, förutom positionen, kan visa på en karta/sjökort var du är. Det krävs då oftast att du också köper ett digitalt sjökort som passar plottern och som täcker det område du brukar åka i.

Väldigt värdefullt om man åker i okända vatten.

 

Ytterligare info.

Det är viktigt att man väljer rätt sjökort då de olika plottermärkena har sina egna kort.
Många plotters har även inbyggda ekolod.

 

Hoppas du blev klokare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket klokare, nu förstår jag lite bättre vad jag tittar efter i annonserna, tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev TonyJ:

Det är en skapligt modern apparat så inget gammalt junk. Kolla innan köpet vilket täckningsområde det är på sjökortet så du inte blir överraskad efter köpet. Det är inga problem att komplettera med sjökort men de kostar en slant till om det befintliga kortet inte täcker ditt intresseområde.

En kul grej med den modellen är att du kan "spela in" djupkurvor och skapa egna mer detaljerade sjökort för att förbättra fiskletandet om du vill fiska på ett grund, en djuphåla eller i branterna. Det finns en community (sök efter Quickdraw) där deltagarna delar djupdata med varandra så du kan även ladda ner och använda andras data. Ekoln är en insjö där Sjöfartsverkets förbud mot kartering o delning av djupdata inte gäller.

https://www.garmin.com/sv-SE/p/119847/pn/010-01092-01#overview

https://connect.garmin.com/modern/quickdrawDetails

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Båtkörkort”??

Jo,

Billiga Appen Eniro På Sjön eliminerar sextant, plotter och radiopejl ☺️FEFE4F14-32F1-4A1D-BBE1-2C44B6ED4065.thumb.jpeg.d7e2cc8be24d1a1d61c8ceb19ef3457a.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter ju skitbra! Jag har mailat och frågat, tack som fan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat på Eniro på sjön också, det ska användas.

Men skönt att ha backup så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev TonyJ:

Båtkörkort, förarbevis för båt heter det väl.

Aha... Då fattar jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget man måste ha för småbåtar, men mycket nyttigt tror jag, sjömärken och regler och sånt.

Man kan få billigare försäkring också 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...