Jump to content
Sunday 08 September 2024
Osst

Häckpropeller

Recommended Posts

Hej. 

Jag är lite sugen på att montera en häckpropeller. Har kikat på Vetus BOW5512 + aktermonteringssats. Men deras anvisning för montering förespråkar att det bör vara 150mm mellan propellercentrum och vattenlinje. Och monterar jag den närmast botten på akterspegeln, då kommer jag inte över 100mm mellan propellercentrum och vattenlinje. Är det kört då eller finns det nån annan lösning?

  Aktuell båt är en Winga 30 (långsamtgående motorbåt). 

/Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleipner har några varianter dock dyyyyyyra ! 

Tex sleipner sx 35. el 50 som monteras under båten .

Praktiskt om man har en skädda framför , väldigt lätt installation i så fall , ingen tunnel o inga plastarbeten men som sagt dyyyyyrt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleipner har även "skovlar" som man kan sätta på trumman om den kommer nära vattenytan. Fungerar rätt bra.

 

Dock blir du då hänvisad till max 3hk (125mm trumma) eller 185mm trumma (4-6hk). 3hk kommer göra nytta på din båt och funka, även om 4hk är att föredra. Fördelen med 3hk är att trumman är 2,5cm mindre än VETUS och kan då placeras lite lägre. Med skovlar så lär du vara hemma.

 

(Hos de flesta ÅF säljs bara 185mm aktertrumma, men Sleipner har även 125mm om man frågar).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag skulle monterat något själv i båten som skall förflytta båten i sidled hade nog tittat på Jet Thrusters. De ser ut att vara enklare att installera. Dock kräver det fler hål i båten,

https://www.hamnen.se/artiklar/jet-thruster-ett-alternativ-till-bogpropellern/

 

Jag har inte det i min egen båt då jag har drev bak som jag använder för sidoförflyttning. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev anuba:

Om jag skulle monterat något själv i båten som skall förflytta båten i sidled hade nog tittat på Jet Thrusters. De ser ut att vara enklare att installera. Dock kräver det fler hål i båten,

Har varit uppe flera gånger på forumet.

 

Problemet är effektiviteten på systemet, och det blir (blev) lätt äpplen och päron när man jämför och talar sig varm för jetsystemet. För att få motsvarande kraft som en bogpropeller av den storlek som TS talar om krävs mycket effekt, i princip 2-3 ggr den som för motsvarande bogis. Redan på modellen för 50kg behöver man köra 24V för att inte strömmen skall bli orimligt hög. Dvs helt andra batteribanker för att kunna lämna den energi som behövs.

 

Och som nämnts - många hål och kopplingar/slangar under vattenlinjen. Samt en helt annan prislapp. För 50kg drag/tryckkraft hamnar man på c:a 75.000:-, bara i materialsats:

https://www.jetthruster.com/webshop/Bow-or-Stern-Single-c60589001

 

Artikeln är f.ö. över sju år gammal, och trots tiden som gått ser man fortfarande nästan aldrig detta systemet monterat på fritidsbåtar. Det finns nog en anledning....

 

Edit:

Hittade förresten denna jämförelse mellan olika system:

https://www.imtra.com/learning-center/articleid/58/which-bow-thruster-is-best

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Har varit uppe flera gånger på forumet.

 

Problemet är effektiviteten på systemet, och det blir (blev) lätt äpplen och päron när man jämför och talar sig varm för jetsystemet. För att få motsvarande kraft som en bogpropeller av den storlek som TS talar om krävs mycket effekt, i princip 2-3 ggr den som för motsvarande bogis. Redan på modellen för 50kg behöver man köra 24V för att inte strömmen skall bli orimligt hög. Dvs helt andra batteribanker för att kunna lämna den energi som behövs.

Jag som tyckte det såg så trevligt ut. 
Ideen kom upp när kompisen tyckte att det var svårt att köra sin nya drevbåt. Då skulle det krävas två häckpropellrar. 

Men det slutade med att han lärde att köra båt. ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, med drev och bogpropeller löser man mycket ändå. Men med roder och rak axel är häckpropellern ibland räddningen på att komma dit man skall, kunna få in båten i det där sista lediga hörnet i gästhamnen o.s.v. eftersom en sådan båt inte riktigt lyder som man kanske skulle behöva. I synnerhet inte vid backning och låg fart.

 

Sedan tycker jag det är en trevlig utmaning att försöka t.o.m. vrida båten kring sin egen axel med hjälp av just propellerverkan och utan att använda bog- eller aktersnurran för sidledsmanövern. Men är vinden grisig eller annat krisar till sig har man sällan den tiden, och då är det skönt att kunna ta till denna typ av hjälpmedel för att förekomma att en situation ens uppstår.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller helt med IngemarE.

Tänker skaffa en häckpropeller till vår NordWest355. Detta efter sommarens mycket nära incident. Trots två drev i aktern och en stark bogpropeller så tog vinden (10m/s) över båten vid tilläggning. I en trång hamn höll en Ryds 23:a få kraftiga skador trots låg ingångsfart. Ska använda häckpropellern i kombination med propellerverkan vid svår sidovind. 

Planerar att sätta in en Sidepower/Sleipner SX50 med c:a 60 kg kraft.

Tyvärr tar flödet i drev o sköld något. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev N29Coupe:

Planerar att sätta in en Sidepower/Sleipner SX50 med c:a 60 kg kraft.

Tyvärr tar flödet i drev o sköld något. 

Har just en sådan i aktern på vår Skilsö 35 (c:a 7 ton). Som option finns modellen större, men jag upplever den vi har som gott och väl tillräcklig i de flesta situationer. Och den är riktigt tyst, monterad i sin akterproptunnel.

image.png.caa10c5b7b3cd533418cff5b19a9c801.png

Har visserligen inget drev ivägen, även om trimplanen kanske påverkar vattenströmmen lite.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...