Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JockeTH

Bendixdrev som slirar på startmotorns axel

Rekommendera Poster

Hej,

en förhoppningsvis enkel fråga:

Bendixdrevet som ska kastas upp av startmotorn och kugga i motorn, det bara spinner. Jag har testat batteriet (det är ok). Det sitter en liten mutter i underkant av bendixdrevet, är det tänkt att den ska kunna spinna separat från själva drevet? Eller ska allt sitta fast (drev och mutter)? Jag får liksom snurr på muttern men själva drevet bara spinner.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bendixdrevet skall ju vanligtvis inte släppa från axeln, men det kan finnas någon säkerhetsfunktion, någon friktionskoppling.

MEN det är ju helt beroende på vad det är för motor, vilken typ av startmotor. Det låter som om du avser en utombordare..? (när du skriver "kastas upp").

Sedan kan ju en bild underlätta bedömningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev JockeTH:

Hej,

en förhoppningsvis enkel fråga:

Bendixdrevet som ska kastas upp av startmotorn och kugga i motorn, det bara spinner. Jag har testat batteriet (det är ok). Det sitter en liten mutter i underkant av bendixdrevet, är det tänkt att den ska kunna spinna separat från själva drevet? Eller ska allt sitta fast (drev och mutter)? Jag får liksom snurr på muttern men själva drevet bara spinner.

 

Tack på förhand!

Bättre svar om man berättar vad det gäller för motor, då systemen skiljer sig åt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Och rimliga motfrågor. 😅 Det är Johnson 2-takt 40hp från 1987.

 

Drevet kastas ju upp och kuggar i svänghjulet av centrifugalkraften, så långt allt gott, men när axeln på startmotorn fortsätter att snurra så rör sig inte drevet som jackat i svänghjulet.

 

Så här det det ut:

https://www.skruvat.se/batdelar/Bendix-Drev-P353352.aspx?gclid=Cj0KCQiAveebBhD_ARIsAFaAvrGu3M2Dx81Q6jqbL3zlaIl5TFRUMnu58qaWNsoFxpKlg2dGZtpFV78aAoYREALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev JockeTH:

Tack för era svar. Och rimliga motfrågor. 😅 Det är Johnson 2-takt 40hp från 1987.

 

Drevet kastas ju upp och kuggar i svänghjulet av centrifugalkraften, så långt allt gott, men när axeln på startmotorn fortsätter att snurra så rör sig inte drevet som jackat i svänghjulet.

 

Så här det det ut:

https://www.skruvat.se/batdelar/Bendix-Drev-P353352.aspx?gclid=Cj0KCQiAveebBhD_ARIsAFaAvrGu3M2Dx81Q6jqbL3zlaIl5TFRUMnu58qaWNsoFxpKlg2dGZtpFV78aAoYREALw_wcB

Det var nu nästan 40 år sedan jag hade en sådan motor. Man glömmer mycket under så många år.

Men man kan ju finna en massa instruktioner på Youtube, exempelvis denna. Förhoppningsvis kan den hjälpa dig, eller iallafall se hur det skall se ut.

Om länken blir fel eller inte funkar, så sök på denna fras; "Starter motor pinion/ Bendix gear not engaging with flywheel"

 

Annars finns det ett klipp hur man renoverar bendixdrevet till en

Evinrude 2001 115hp starter-bendix repair - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=-06GZZuLeFg här.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Har hyfsad koll på mekanismerna och vad som gör att drevet åker upp. Jag skulle dock behöva hjälp att förstå om det är tänkt att den lilla muttern och själva drevet inte ska ”sitta fast” med varandra som en enhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev JockeTH:

Tack så mycket! Har hyfsad koll på mekanismerna och vad som gör att drevet åker upp. Jag skulle dock behöva hjälp att förstå om det är tänkt att den lilla muttern och själva drevet inte ska ”sitta fast” med varandra som en enhet?

Det finns fler videoklipp, jag sökte på "evinrude bendix" eller tvärtom, även "repair evinrude bendix".

Ja dom skall vara fixerade mot varandra... om jag nu minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...