Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
UlfG80

Låta kabinbåt ligga i över vintern? (STHLM:s skärgård)

Rekommendera Poster

Frågan har säkert diskuterats tidigare men nu har jag några specifika förutsättningar och skulle bli glad för input, som säkert kommer vara både för och emot. 

 

Har en kabinbåt på 6,7 meter med en utombordare från 1991 på. Köpt för 40 000. Inga skrovgenomföringar. Kapell. Det enda som sticker ut från skrovet är propellern till loggen. Båten ligger i en innanvik i Stockholms skärgård. Kommer säkert bli is under några veckor. Har en trailer att ta upp båten med, men är handikappad av dålig hälsa, så att köra med 30-släp en dryg mil till marinan, veva upp båten på trailern, justera och förankra med spännband, köra tillbaka och backa in den mellan två garage med 15 cm över på var sida. Det skulle ta mycket energi som kan ta 1-2 veckor för mig att återhämta mig från. Tidigare har jag fått hjälp av fru och släkting att bygga täckställning men det är tveksamt om det blir så i år. Så det enda som är vunnet med att ta upp den är att den inte riskerar att skadas vid islossning. Bottenfärgen är helt suverän och har skyddat från beväxtning tre säsonger på rad. Har solpaneler på 70 W som ger lite underhållsladdning. Tidigare år har båten, på grund av nämnda hälsoskäl, inte kommit i sjön förrän mitten/slutet av juni, vilket ju ger en kort säsong. Ligger den i över vintern kan vi åka ut i april med dynor och andra textilier och kasta loss. Har fått OK från marinan att ligga i över vintern, men det är på min vanliga plats utan någon omrörare. 

 

Det känns fel i kroppen, är uppvuxen i en familj där man tar upp och täcker båten varje höst, punkt slut. Men är risken för slitage eller skador tillräckligt stor för att motivera allt arbete i mitt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppar in eftersom du inte fått några andra svar än. Jag har inte varit vinterliggare, men jag skulle se till två saker:

 

1) Att inte isen trycker sönder skrovet. Detta kräver väl någon form av strömbildare. Förra året lyckades jag få min egen båt infrusen i marinan pga att temperaturen sjönk drastiskt över bara en natt och det blev några centimeter tjock is i marinan där vattnet är stilla.

 

2) Att du inte får så mycket snö på båten att något tar skada. Snö är ju tungt, speciellt om den är blöt. Om man inte bygger något så att snön faller av på kritiska ställen där det annars kan samlas, så bör man väl ha som vana att gå och sopa.

 

Kapellet bör du vara försiktig med. Jag tycker mig sett att åtminstone finska kapelltillverkare påpekar att de inte är gjorda för att sitta på hela vintern, och de om några borde väl veta vad vinter är. 
 

Nu ska jag ut och sopa av båten och kapellet, eftersom jag var för lat för att få upp täckställningen innan de senaste dagarnas snöfall...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För sinnesfridens skull är det kanske bättre att låta någon professionell ta upp båten och täcka den. Om du har svag hälsa är det kanske ännu jobbigare att ta hand om en infrusen snötyngd båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle komma och hjälpa dig att ta upp och även sjösätta om jag bara hade möjlighet. Dessvärre bor jag inte ens i Sverige. Jag hoppas någon annan i forumet kan ställa upp. Båtfolk brukar hjälpas åt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ovan för bra synpunkter. Detta med snötyngd blev ju väldigt aktualiserat iom veckans kanon av blötsnö. Har inte kunnat ta mig ut för att se hur kapellet påverkats, men en likadan båt ligger på land på marinan otäckt år efter år och tycks ha kapellet intakt. Men detta med isen kanske får avgöra saken. Om, även om det bara är ett om, isen orsakar skador på skrovet så sjunker båten och är värd 0 kr. Bättre då att ha den på land, om än otäckt. Får ta hjälp av starka kamrater 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hon upptagen och inbackad mellan vårt och grannens hus. Låt vintern komma! 

4E1E442A-7C22-4E8A-A8BE-FC292F23F32E.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...