Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas113

Sjösatta/ta upp 2 tons båt med V70 ?

Rekommendera Poster

Vad tror ni ? 
jag har en Aquador 22 HT på en 4 hjulig 30 kärra.  Bilen en V70 D5 Automat 

Rampen är ny o fin. 
Vågar jag sjösätta utan att hamna på Youtube. 

Kan förlänga dragstången om det anses nödvändigt.  
vilken lutning det är vet jag inte, men den ser ut att vara som de flesta 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Jonas113:

Vad tror ni ? 
jag har en Aquador 22 HT på en 4 hjulig 30 kärra.  Bilen en V70 D5 Automat 

Rampen är ny o fin. 
Vågar jag sjösätta utan att hamna på Youtube. 

Kan förlänga dragstången om det anses nödvändigt.  
vilken lutning det är vet jag inte, men den ser ut att vara som de flesta 

4-hjulig på riktigt eller boggie?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du har riktigt lågt kultryck om Volvon bara är framhjulsdriven så skall det funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Se till att du har riktigt lågt kultryck om Volvon bara är framhjulsdriven så skall det funka.

Lågt kultryck är ju bra men bakhjulsdrift är klart bättre än framhjulsdrift. Helst fyrhjulsdrift såklart.

Hade problem att ta upp styrisen på ca 550 kg med framhjulsdriven bil på en flack ramp. Nu fyrhjulsdrift och inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ner kommer du nog, om du är nyfiken på upptagning prova lite försiktigt kan vara bra tillfälle?

bilen 2wd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsfall! Jag har tagit upp min 23dc med samma förutsättningar, v60 fwd med automat. Använder dock helst awd för att vara säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du grepp så lär motorn orka. Jag skulle ha någon i bilen medan du sjösätter / tar upp ifall parkeringsbromsen inte pallar. Max dragvikt är 2100kg för bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptagning av Maxi 680 dc på boggiekärra med V70 d5 fwd funkar i alla fall inte. Och vår ramp är väldigt snäll i betong. 1900 kg båt + 500 kg kärra.

Problemet är att bilen inte får grepp med drivhjulen när båten ska upp.

Kör awd sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan gå, men jag hade varit lite försiktig.

Vår förra 23fotare vägde ca 2500kg och där blev jag tvungen att sjösätta en gång med vår förra Audi A6 quattro. Visserligen en grusramp och inte asfalt, men jag kunde inte ens korrigera utan att det spann och med det placerade släpet dumt i förhållande till rampen. Det gick bra till sist men gör inte om det med en så liten bil.

Nu drar jag upp vår nuvarande på ca 3.5t med en Grand Cherokee med lågväxel på betongramp. Skulle aldrig testa med en bil utan lågväxel om jag var rädd om växellådan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några kamrater i lämplig viktklass som sitter på motorhuven gör underverk om bilen är framhjulsdriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en bil till uppe på plan mark med en riktig bogserlina/kätting som hjälper till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp en Krabat 740 som väger 2,1 kg plus en best till boogievagn som vägde minst 500 kg med en V70. Tyvärr så var det så pass sent på året att det var snö som underlag, så det funkade inte pga den låga däckfriktionen. Slutade med att vi kopplade en bogserlina från V70:n till ytterligare en bil som stod längre upp där det inte sluttade, och tillsammans räckte det. Med torr asfalt som underlag hade det med säkerhet funkat med endast V70:n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordna med en kula fastsvetsad/fastskruvad på en bogserögla, som du kan skruva fast i bilens front.

Jag tittade på när en 21 fots DC båt då enaxlig obromsad trailer drogs upp med en Citroën C3 för några år sedan genom att då backa upp på rampen men trailern kopplad i fronten...

rampen hade inte så stark lutning, det gick litet tungt, men inget slirande på kopplingen, det var väl en C3 Tdi... alltså en diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-17 vid 18:11 skrev Jonas113:

Vad tror ni ? 
jag har en Aquador 22 HT på en 4 hjulig 30 kärra.  Bilen en V70 D5 Automat 

Rampen är ny o fin. 
Vågar jag sjösätta utan att hamna på Youtube. 

Kan förlänga dragstången om det anses nödvändigt.  
vilken lutning det är vet jag inte, men den ser ut att vara som de flesta 

Blir det inte för tungt? (Totalvikten) Men med tanke på rådande väglag som gäller i sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-17 vid 18:11 skrev Jonas113:

Vad tror ni ? 
jag har en Aquador 22 HT på en 4 hjulig 30 kärra.  Bilen en V70 D5 Automat 

Rampen är ny o fin. 

Kan funka men 4WD är att föredra. Jag har dragit upp en Ryds 23 (väger ungefär som en Aguador 22) och boogie vagn flera ggr med en VW Passat Alltrack 190hk automat utan problem. Prova, i värsta fall får du släppa ut båten igen och byta bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...