Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fxSol

Importera båt till Sverige från USA?

Rekommendera Poster

Har hittat ett objekt som jag trånat över länge. Har fått pris på frakt från USA till Stockholm och tyckte det lät helt ok. Men måste räkna på allt innan och helst få reda på fallgropar och viktiga saker innan jag bestämmer mig för att slå till.

Tullavgift 1.5% (av det jag hittat här på forumet)
Moms 20 eller 25%?

Men av vad? Införskaffningsvärdet?

 

Sedan läste jag om CE märkning. Men om båten har ett par år på nacken vad gäller då?

Och om båten är "salvaged" vad gäller? Dvs. om det är ett försäkrningsbolag som säljer båten om den fått en skada ( i det här fallet har ett träd gjort en skada) men i övrigt är skrovet och motorerna helt i sin ordning.

 

Var kan jag stöta på problem med byråkratin?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev fxSol:

Moms 20 eller 25%?

Men av vad? Införskaffningsvärdet?

Momsen är 25 procent, och det är på ALLT tills den är i Sverige, dvs även frakt och alla avgifter kring frakt och införsel i övrigt. Detta för att säljare i tredje land inte ska kunna sälja varan för nån krona som momsas, men sen tar betalt på riktigt via frakten som inte momsas. Så momsen är på allt för att täppa till den luckan.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev fxSol:

Sedan läste jag om CE märkning. Men om båten har ett par år på nacken vad gäller då?

Och om båten är "salvaged" vad gäller? Dvs. om det är ett försäkrningsbolag som säljer båten om den fått en skada ( i det här fallet har ett träd gjort en skada) men i övrigt är skrovet och motorerna helt i sin ordning.

Det är inte båtens ålder som räknas utan året den sattes på europeiska marknaden. Och eftersom du ämnar ta in den i år och den brytgränsen gick vid sena 90-talet skall den CE-godkännas (vill inte kalla det CE-märkning, som är en lite missvisande benämning. Det är inte "märkiningen" som är det viktiga, det är det undertecknade CE-dokumentet överensstämmelseförsäkran). Ansvarig för detta är importören, dvs du.

 

Eftersom den skall godkännas mot dagens CE-regler (de har uppgraderats genom åren) vad gäller emission, säkerhet o.s.v. och båten är "gammal" kan du få problem med t ex motorerna. Till modernare motorer brukar tillverkarna vid förfrågan kunna tillhandahålla protokoll och data för emissioner o.s.v., inte minst för att motorn ofta säljs även i europa. Men om de är gamla är det kanske inte helt lätt. Fanns motorn även i europa kan det dock gå att bygga om de delar som skiljer USA/europamodellen.

 

Sedan finns biten med säkerhet, hållfasthet o.s.v. Eftersom båten är såpass skadad (orkan ?) att den lösts in av ett FB istället för att repareras så kommer den ju kräva omfattande reparation. Och om du väljer den enkla vägen att inte CE-godkänna utan blunda för lagkraven och bara köra och se glad ut (och räkna med att båten blir svårare att sälja en gång) så skall den ju ändå försäkras här.

 

Många försäkringsbolag kräver CE-godkännande, helt enkelt för att det blir juridiskt strul om de behöver lösa in (och därmed äga) en för europamarknaden "olaglig" båt. En del försäkrar utan att fråga, men får du skada så kan det hela rullas upp och du blir utan ersättning.

En uppförsbacke du har redan här är att båten varit så skadad att ett annat FB dömt ut den. Då kan ett grinigt bolag kräva mycket dokumentation och besiktningar på att reparationen gjort den (minst) lika bra som den var innan skadan.

 

Utan att veta mer än det du skrivit skulle jag ändå avstått från denna båt, alla dagar i veckan. Man kan förblindas av det tillsynes låga priset, men när den är på plats i Sverige, reparerad och ombyggd för att klara dagens CE-krav (om det ens är möjligt) kommer den ha kostat mycket, mycket mer. Och då står du ändå med en gammal båt, antagligen udda på svenska marknaden och med ett förflutet som kan få potentiella köpare att gå därifrån - den dag du behöver sälja den.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med viss kunskap om EUs fritidsbåtsdirektiv  (CE-märkning) så skulle jag starkt avråda från att importera från utanför EU. Om inte annat är det stor risk du blir nekad försäkringsersättning den dag det händer något!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill påstå att jag är kunnig i ämnet och kan även hjälpa dig med frakt

 

Inga problem att varken importera eller försäkra(med bolagets vetskap) en icke CE-märkt båt

Tror bara det är Pantaenius som ej försäkrar icke CE-märkta båtar

Ersättning från försäkringsbolaget kan ibland vara något lägre men det är bara att höra med aktuellt bolag

En handlare får inte sälja en icke CE-märkt båt vilket så klart är en nackdel

 

Ska man hårddra CE-regler så är det väldigt mycket båtar i Sverige som har CE-skylten men ej uppfyller kraven = ej längre CE-märkt

Om tex motorn är bytt från en Penta 41 till 44 så är båten ej längre CE-märkt(pga effektökning)

Om bensinmotorn är bytt till en diesel så är båten ej längre CE-märkt osv osv

Om det ej finns dokumentation på CE-certifikat så är båten ej längre CE-märkt

På en mässa frågade jag Pantaenius hur ovan båtar går att försäkra men fick inget svar utan jag var bara obekväm för dom 

 

Hundratals om kanske inte tusentals båtar som importerades från USA under 2000-talet CE-märktes av ett företag i Tyskland som hette Navalis Yacht. Senare har det visat sig att ingen av dessa certifikat är giltiga 

 

Tull är 1,7% procent i dagsläget

Moms 25% vilket erläggs på båtens värde och frakt

 

Inga problem att köpa en "salvage" båt då det inte krävs någon title för export

Inte heller några vid import Sverige och det kommer inte heller finnas någon historik på båten om att den varit skadad

 

Kan berätta mer på telefon om du har frågor

Redigerad av Capitan
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...