Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
RuthII

Frostvakt i motorrummet

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ska vinterförvara min segelbåt i vattnet i år.

Därför ska jag sätta upp en frostvakt i motorrummet. Den ska hänga lodrätt med två skruvar.

I manualen står att den ska hållas borta från allt brandfarligt material, men hela motorrummet är klätt med sån här ljuddämpande matta, typ isolering.

Känns spontant som att det skulle kunna vara brandfarligt? Någon som har erfarenhet av att montera frostvakt i motorrummet? Hur har ni gjort?

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev RuthII:

Hej,

 

Jag ska vinterförvara min segelbåt i vattnet i år.

Därför ska jag sätta upp en frostvakt i motorrummet. Den ska hänga lodrätt med två skruvar.

I manualen står att den ska hållas borta från allt brandfarligt material, men hela motorrummet är klätt med sån här ljuddämpande matta, typ isolering.

Känns spontant som att det skulle kunna vara brandfarligt? Någon som har erfarenhet av att montera frostvakt i motorrummet? Hur har ni gjort?

 

Mvh 

Nu vet jag ju inte vilken typ av motorrumsisolering som finns i din båt. Men det ligger ju i sakens natur att sådana isoleringsmattor inte är eldfängda, om de hade varit det hade dom inte fått säljas... ja om nu du har en godkänd motorrumsisolering alltså.

 

Frostvakt under motorn är bra! sådan har jag också, nu har jag ju bundit mitt elavtal, annars hade jag nog kanske inte kopplat in frostvakten, eller bara en av mina två, den andra på annat strategiskt ställe.

Sedan om båten ligger i sjön, så är det väl bra att även skydda alla genomföringar, jag har läst att man använd sådan dr frostvakt som ser ut som en kabel, som från början är avsedd att hängas i stuprör... en sådan värmekabel hade man då virat runt diverse genomföringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu vet jag ju inte vilken typ av motorrumsisolering som finns i din båt. Men det ligger ju i sakens natur att sådana isoleringsmattor inte är eldfängda, om de hade varit det hade dom inte fått säljas... ja om nu du har en godkänd motorrumsisolering alltså.

 

Frostvakt under motorn är bra! sådan har jag också, nu har jag ju bundit mitt elavtal, annars hade jag nog kanske inte kopplat in frostvakten, eller bara en av mina två, den andra på annat strategiskt ställe.

Sedan om båten ligger i sjön, så är det väl bra att även skydda alla genomföringar, jag har läst att man använd sådan dr frostvakt som ser ut som en kabel, som från början är avsedd att hängas i stuprör... en sådan värmekabel hade man då virat runt diverse genomföringar.

Tack för svar!
Som sagt, det står att den ska hänga lodrätt, så enda lösningen jag ser på det är att skruva upp den på väggen i motorrummet. Jag utgår från att det är godkänd isolering, men den satt där redan när jag köpte båten. Egentligen hade jag som du skriver hellre haft frostvakten på golvet och på så sätt kommit närmare genomföringen till kylvattnet, men jag vill ju heller inte komma för nära delar som skulle kunna vara känsliga för direkt värme, typ kablar och liknande.

 

Vi funderar på att också använda oss av sådana kablar som du nämner i badrummet, men har inte köpt någon sådan ännu.

 

Mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RuthII:

Tack för svar!
Som sagt, det står att den ska hänga lodrätt, så enda lösningen jag ser på det är att skruva upp den på väggen i motorrummet. Jag utgår från att det är godkänd isolering, men den satt där redan när jag köpte båten. Egentligen hade jag som du skriver hellre haft frostvakten på golvet och på så sätt kommit närmare genomföringen till kylvattnet, men jag vill ju heller inte komma för nära delar som skulle kunna vara känsliga för direkt värme, typ kablar och liknande.

 

Vi funderar på att också använda oss av sådana kablar som du nämner i badrummet, men har inte köpt någon sådan ännu.

 

Mvh

Mina båda (som är olika) är båda inköpta på Jula vid olika tillfällen, även dessa har upphängningshål så att man kan (bör) skruva fast dem på en vägg eller på ett skott. Men jag har lagt den ned direkt på båtens botten under motorn. Det har hänt att det droppat ned vatten på frostvakten, in i denna och på det elektriska värmeelementet, inget speciellt händer, jo vattnet kokar bort om/när det går ström igenom detta element. Då jag har en hel del elkunskap kan det ju hända att jag behandlar el på ett sätt andra inte skulle gjort, inte respektlöst, men kanske vidlyftigt... jag har ju jordfelsbrytare och automatsäkring såväl i båtens landströmssystem samt i eluttaget som denna är ansluten till, än har dessa inte löst ut pga fukt i frostvakterna.

 

Man skulle ju kunna skydda dessa enkla frostvakter från att det skall rinna ned vatten i eller på dem, med en bit aluminiumplåt eller så.

Sedan finns det helkapslade frostvakter, dessa det ut som ett "vitt järnrör" med termostat, kabel och stickpropp... kanske är bättre, dyrare och mer skyddade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

nu kommer kylan så mina frostvakter från jula funkar bra.

har en monterad på var sida maskin och dom hamnar då under varsin bränsletank med diesel o matolja så dom hålls ljumna.

maskinrummet är helisolerat med ngt som också satt när jag köpte skutan.

nu när jag kört in den till vinterplatsen stänger jag av värmen och virar värmekablar runt genomförningarna vilket har funkat bra när isen kommer och dessutom drar dom ingen nämnvärd el.

eftersom jag har 5 mil dit med bilen har jag köpt en mojäng på kjellocompany som jag kan smsa till och stänga av eller slå på värmekablarna..ser också vilken temperatur det är och man kan köpa olika alarm till mojängen som heter yoyo power 4g control.

v. vattenberedaren töms med dammsugare osv

skulle jag få för mig att ta en sväng i vinter så drar jag ut landkabeln och drar iväg.

och så får man ju inte glömma toan som ska ha medel avsett för detta.

mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...