Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
vardansaakian

Vad är det för kran på Volvo Penta MD7B 120S

Rekommendera Poster

Hej alla Volvo Penta experter,

Undrar vad är detta för kran som sitter på motoren? Modellen är Volvo Penta MD7B 120S

 

/Vardan

20221105_133503.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Avtappningskran för motorns kylvatten.

Ingemar

Ok, tack för svaret. Är det då sjövattendelen eller sötvattendelen av kylsystemet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev vardansaakian:

Ok, tack för svaret. Är det då sjövattendelen eller sötvattendelen av kylsystemet? 

Om motorn är sötvattenkyld har du inget sjövatten i motorblocket, då passerar sjövattnet värmeväxlaren och sedan ut via avgaskröken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Peter_K:

Om motorn är sötvattenkyld har du inget sjövatten i motorblocket, då passerar sjövattnet värmeväxlaren och sedan ut via avgaskröken.

Okej, jag förstår. Men när man ska konservera motor, då fylls bara sjövattendelen med glykolblandningen, inte motorblocket, eller hur? Det ser ut som det är redan glykolblandningen i motorblocket, vatten i expansiontanken är blåaktigt.

Och en fråga till: ska man montera bort termostat när man konservera motor? Det står i instruktionen, men den är lite kryptisk - det är bara en bild på termostaten, men ingen förklaring varför den ska monteras bort

Redigerad av vardansaakian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjövattenkylning så finns det inget glykol i motorn. För att säkerställa att du får in glykol i motorn så monterar du bort termostaten och monterar tillbaka termostathuset. Blanda glykol i en hink och lossa slangen som suger in vatten till motorn från drev/skrov och stoppa ner den i hinken. Starta motorn och låt den suga in allt vatten från hinken. Nu återmonterar du slangen och termostaten.

Om du gör jobbet utan att ta ur termostaten så kommer den vara stängd då motorn är kall och då kommer inte glykolvattnet gå in i motorn utan bara ut i avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev FIATX19:

Om du har sjövattenkylning så finns det inget glykol i motorn. För att säkerställa att du får in glykol i motorn så monterar du bort termostaten och monterar tillbaka termostathuset. Blanda glykol i en hink och lossa slangen som suger in vatten till motorn från drev/skrov och stoppa ner den i hinken. Starta motorn och låt den suga in allt vatten från hinken. Nu återmonterar du slangen och termostaten.

Om du gör jobbet utan att ta ur termostaten så kommer den vara stängd då motorn är kall och då kommer inte glykolvattnet gå in i motorn utan bara ut i avgasröret.

Jag har färskvattenkylning.
Hur mycket blandningen ska den suga up egentligen? 1liter? mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev vardansaakian:

Jag har färskvattenkylning.
Hur mycket blandningen ska den suga up egentligen? 1liter? mer?

Jag brukar köra igenom sex liter i min MD5B, jag blandar 50/50 tre liter koncentrerad glykol med vatten. Det skall komma ut glykolblandat vatten ur avgashålet, då har du glykol i hela sjövattenkretsen. 
 

Är du SÄKER på att du har en glykolkrets i motorn och båten är ny är det inte fel att kolla fryspunkten på kylvattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror att instruktionen jag har och följt är för sjövattenkylld motor. Möjligtvis har värmeväxlaren på min båt installerats senare. Det låter som jag behöver göra om konserveringen.

Redigerad av vardansaakian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev vardansaakian:

vatten i expansiontanken är blåaktigt.

 

22 minuter sedan skrev Peter_K:

Är du SÄKER på att du har en glykolkrets i motorn

Eftersom TS nämner ett expansionskärl är den säkerligen färskvattenkyld 😉.

 

Men tipset om att kolla fryspunkten är inte fel, även om sprängverkan blir tämligen reducerad så snart det är glykol i blandningen även om det går under vätskans fryspunkt (blir mer än issörja än hårdis).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Eftersom TS nämner ett expansionskärl är den säkerligen färskvattenkyld 😉.

 

Men tipset om att kolla fryspunkten är inte fel, även om sprängverkan blir tämligen reducerad så snart det är glykol i blandningen även om det går under vätskans fryspunkt (blir mer än issörja än hårdis).

Tack alla för svar!

Min uppfattning att jag behöver göra om konserveringen: nu har motorn bara sugit upp ungefär 1.5l av glykolblandningen och bara vatten kom från avgasröret. Så jag behöver flera liter av blandningen och köra i flera minuter tills hela systemet fylls. Och även kolla fryspunkten i expansionskärlen.

Har nyss köpt en segelbåt med inombordare, bara haft erfarenhet av utombordare förut. Vill inte sabba motorn redan första vinter :)

Redigerad av vardansaakian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev vardansaakian:

Tack alla för svar!

Min uppfattning att jag behöver göra om konserveringen: nu har motorn bara sugit upp ungefär 1.5l av glykolblandningen och bara vatten kom från avgasröret. Så jag behöver flera liter av blandningen och köra i flera minuter tills hela systemet fylls. Och även kolla fryspunkten i expansionskärlen.

Har nyss köpt en segelbåt med inombordare, bara haft erfarenhet av utombordare förut. Vill inte sabba motorn redan första vinter :)

Det verkar som du varit lite snål med körtiden när du sög in glykolblandningen. Jag startar o kör min motor från en hink med vanligt färskvatten (motor med glykolblandning i blocket och värmeväxlare som är sjövattenkyld). När jag fått igång kylvattenflödet så flyttar jag kylvattenslangen till en dunk med glykolblandning. Hoppar sedan ut i sittbrunnen och tittar på kylvattnet som kommer ur avgasslangen (jag har en hink under avgasutsläppet för att fånga upp glykolen så den kan hällas i miljöstationen när jag är klar). När vattnet skiftar färg så stängs motorn av. Då brukar de ha försvunnit 4-5 liter ur glykoldunken. Att köra runt glykolblandningen i värmeväxlaren ger inte bättre frostskydd.

 

Enklaste o billigaste sättet att kolla frostskyddet i motorblocket är att tappa av lite kylvätska i en burk som tas med hem o ställs i frysboxen. Om det inte bottenfryser i burken så är frostskyddet OK.

 

Om det bottenfryser så har du ett krångligare jobb framför dig att tömma motorblocket. Om det hänt mig så hade jag nog bara försökt tömma ur så mycket det gick ur blockets avtappningsställen. Lite kylvätska kvar i blocket orkar inte frostspränga motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...